Wat is de lol van een Chinese tattoo?

• Alex

Beste mensen,

Steeds vaker komen hier mensen die graag een Westerse naam in het Chinees ‘vertaald’ willen hebben. Dit zijn doorgaans mensen die niets weten van de Chinese taal blijkens de manier waarop men de vraag stelt. Men denkt vaak dat namen en zelfs letters letterlijk vertaald kunnen worden in het Chinees…

Het ‘vertalen’ van namen naar het Chinees is niet mogelijk. Wat er meestal gebeurt is dat er chinese karakters worden gekozen die kwa uitapraak in de buurt komen van het westerse equivalent. En als het even lukt moet dat karakter dan ook nog iets positiefs betekenen. Kan iemand me uitleggen wat hiervan de lol is??? Geef je kind dan gewoon een Chinese naam, dan krijg je de karkaters erbij kado ;-)

Groet,

Alex

• david

Hulde!

• Jacques

Helemaal mee eens!

Kijk maar wat er kan gebeuren: http://www.cantonese.sheik.co.uk/essays/tattoos.htm

Verder vind je op http://www.xs4all.nl/~wjsn/chinees.htm meer info over karakters…

Als je dan toch je naam in karakters wilt heeft http://chineseculture.about.com/library/name/blname.htm de meest uitgebreide lijst die ik heb kunnen vinden…

en nu wil ik voorlopig geen vragen over namen in karakters zien!!!

JP

• Marco

Ik geef je groot gelijk. Ik word er moe van.

• Ward

Kan niet anders doen dan je ook gelijk geven. Heb nooit begrepen wat er precies zo ‘cool’ is aan Chinese tattoos.

Een niet jood die een Hebreeuwse tattoo laat zetten loopt toch ook voor @!#$!

groeten

Ward

• Peter

Mag iemand het mooi vinden? Ik snap de reactie hierop echter niet… niet iedereen heeft een Chinese vriendin of wat dan ook, maar kan de karakters toch wel mooi vinden???

In tegenstelling tot de rest hier, vind ik dit maar een onzinnig onderwerp. Het prikbord is voor dergelijke dingen en niet alleen voor mensen die een ‘link’ hebben met China!

• david

Dus we mogen hier geen mening verkondigen!

Toch ff beter lezen wat onze “bezwaren” nou zijn. Het heeft niks te maken met het wel of niet hebben van een chinese vriendin hebben of een link met China.

Tuurlijk mag je karakters mooi vinden en van mij apart laat je hele lichaam vol karakters zetten. Maar zorg er dan wel voor dat je de achtergrond weet voordat je zo iets doet. Daar lag ons punt van kritiek.

• Peter

En als je dus de achtergrond niet weet, dan vraag je dat hier! Daar is het prikbord voor! Men is hier vrij om vragen te stellen, dus ook zulke vragen!

En wat nou “bezwaren”? Als je het vervelend vind die vraag, sla hem over en kijk je er niet naar. Simpel toch…? Hoef je er ook geen bezwaar tegen te hebben.

• david

nogmaals Peter, dus jij vind dat je hier geen mening mag geven????

Hetzelfde doe jij nu toch. Het is ieders goed recht om elke vraag die maar china-gerelateerd is hier te stellen. Dat ben ik met je eens. Maar sommige vragen roepen antwoorden op en sommige vragen een reactie. Heb je te lang in ZhuHai gezetten of zo om ons nu te kunnen vertellen dat we onze mening hier niet mogen ventileren.

Jij schriijft: “Als je het vervelend vind die vraag, sla hem over en kijk je er niet naar. Simpel toch…? Hoef je er ook geen bezwaar tegen te hebben.”

Dat is nu precies een chinese mentaliteit. Dit kom je nog steeds in de hele chinese samenleving tegen, gelukkig steeds minder.

• Peter

Het feit dat ik in Zhu Hai gezeten heb of niet, heeft er niets mee te maken… Laat dat a.u.b. dan ook buiten beschouwing. Daarbij zeg ik helemaal niet dat iemand een mening niet mag geven en val ik niemand persoonlijk aan. Ik zeg mijn mening over het “algemeen” op dit onderwerp. Kennelijk voel jij je daar wel erg ‘persoonlijk’ door aangesproken om vervolgens mijn “persoonlijke” situatie erbij te halen…

“Maar sommige vragen roepen antwoorden op en sommige vragen een reactie.” Juist… je slaat de spijker op z'n kop! Het feit dat een simpele vraag een reactie oploopt en daarvoor een onderwerp aangemaakt moet maken zeg wellicht ook wat over de mentaliteit hier. In plaats van te zitten zeuren over een vraag, kan men ook gewoon een reactie geven. De eerst volgende persoon die deze vraag ook heeft, kan het dan zoeken… en hoeft er niet zo'n onderwerp geopend te worden.

Je kunt dus beter iemand helpen dan gaan zitten zeuren over een vraag die gesteld word. Wellicht is dat mijn “Achterhoekse” mentaliteit, om maar op het persoonlijke vlak te blijven. Niet zeuren, gewoon helpen. Klaar.

“Dat is nu precies een chinese mentaliteit. Dit kom je nog steeds in de hele chinese samenleving tegen, gelukkig steeds minder”.

De mentaliteit hier lijkt daar anders ook aardig op… Niet helpen zonder eerst te zeuren en men even haar/zijn ongenoegen te tonen.