HSK examen

• Walter

Onlangs heb ik in Beijing het HSK(hanyu xuiping kaoshi)afgelegd.Dit examen kan je vergelijken met TOEFL.De Engelse test die Chinese studenten af moeten leggen om toegelaten te worden voor een universiteit in het buitenland.Ik heb het eerste niveau gedaan(zonder schrijven van karakters)en had een redelijk hoge score.A level oftewel een 8.5.In december ga ik op voor het tweede niveau dat aanzienlijk moeilijker zal worden.Deze examens worden twee keer per jaar in veel landen afgelegd maar niet in Nederland(volgens mij tenminste..).

Nu is mijn vraag: zijn er meer mensen die wel eens zo'n test hebben gedaan en zoja wat vond je ervan?

• Danny

xuiping of shuiping? ;-)

Zeiken mag op dit forum, volgens Gijs.

Maak je borst maar nat want de pittigheid begint pas goed na HSK-4-5

Succes!

Danny

• Walter

Sorry,je hebt gelijk.Het moet shuiping zijn.Pinyin is nooit mijn sterktste kant geweest terwijl ik ondertussen toch redelijk wat karakters kan lezen.

Heb jij een examen afgelegd?(HSK-4-5)

• Danny

Geen examen maar als het goed is moet ik rond de HSK 4-5 zitten. Ik wil het wel een keer gaan doen en ben dus benieuwd naar je ondervindingen!

Danny

• Walter

Als je denkt dat je rond de 4-5 zit,moet je eens zo'n examen doen.Het kost maar een paar honderd yuan.Volgens mij doen de meeste mensen het om te kijken hoe goed hun Chinees is(ik dus ook).Maar het staat ook leuk op je cv!Pittig zijn de examens wel ook de jichu die ik heb gedaan.Ik was dan ook aangenaam verrast met mijn hoge score.

Studeer of werk je?(allebei?)Aan je email te lezen,denk ik niet dat je een student bent.Toen ik zes jaar geleden hier kwam(Beijing),heb ik een half jaar Chinees gestudeerd bij Beijing Normal University.Daarna ben ik gaan werken,kreeg met mijn vrouw een kind en kwam er van studeren niet veel meer terecht.Alleen de laatste acht maanden ben ik me echt op het lezen van kranten gaan richten(had ook wat meer tijd)en kon bijna elke dag de tijd en discipline opbrengen om een paar uur te studeren.Toen besloot ik in Mei om eens een HSK test te doen die gecanceld werd vanwege sars en verzet naar juli.Zo vergaat het volgens mij heel veel expats hier.Te weinig tijd hebben om te studeren(als ze het al willen…..).En dan krijg je opmerkingen als: goh,vijf jaar in China en je weet nog steeds niet dat het zai jian moet zijn en niet zai tian.

Tja…

• Walter

Hier heb ik nog een paar tips voor je al vertel ik je misschien niets nieuws..

Koop een “ Hanyu Shuiping Kaoshi Moni Shiti ji” boek om je goed op het examen voor te bereiden.Ik heb er veel aan gehad.

Kijk ook eens bij www.hsk.org.cn Daar kan je alle informatie vinden die je nodig hebt.

Succes!