kleding laten maken

• Femke

Heeft iemand een goude tip/ervaring (eventueel adres) met het laten maken van kleding in Hong-Kong of BEIJING (eventueel een prijsindicatie voor een jurk?)

Alvast bedankt!

• Alex

Adressen heb ik helaas niet voor je, maar mijn vriendin (is zelf Chinese), laat haar jurken e.d. maken voor ongeveer 3 euro per stuk en dat is inclusief de stof en alles (maar dat is dan niet in de grote stad)… Waarschijnlijk zul je als laowai wel meer betalen, maar voor onder de 10 euro moet je zeker lukken als je een beetje kan onderhandelen. Ik denk wel dat BJ veel goedkoper is dan HK…

succes,

Alex

• David

Mijn vriendin heeft 2 jaar geleden een Qipao (chinese jurk) laten maken, inclusief zijde stof kostte dit zo'n 50 euro.

Er zijn vele adressen in Beijing ook voor kostuums (tussen de 60 en 100 euro). Ik heb zo de adressen niet bij de hand, maar in de meeste hotels zou je het kunnen navragen. In Beijing zijn er op SanLiTun Nan Jie (en daar in de buurt) enkele kledingwinkels die op maat kleding maken.

• Danny

De prijs van David komt ook bij mijn ervaring in de buurt.

Het hangt ook van de stof en je onderhandelingen af.

Rond Gu luo (drum tower) zitten een aantal kleding winkeltjes. Op Wang Fu Jing zit een hele dure maar ook een goedkopere (Pal naast het Oriental Plaza). Het heet Silk hal geloof ik. De kwaliteit daar is iets minder dan de kwalitiet rond de drumtower. Je betaald er ook iets minder voor.

Leuke onderhandelingstip:

Kies 2 kledingsstukken uit. Eentje die je echt wil hebben en een wat duurder uitziende. Ga dan onderhandelen voor de prijs van de twee kledingstukken bij elkaar. Kies degene uit die je NIET wil hebben en vraag de prijs als je alleen die wilt hebben. Onvoorkomelijk wordt er een prijs genoemd die meer dan 50% van de 2 kledingsstukken bij elkaar is (bv 60%).

Zeg dan, ok in dat geval neem ik die andere want die is dan blijkbaar goedkoper (nl het resterende bedrag…bv 40% x onderhandelde prijs).

Danny

• Alex

Ok, dan hebben we het dus over kostuums en zijde jurken… Ik had het over gewone alledaagse kleding en dan zijn wij toch echt maar een paar euro kwijt voor prima kleding.

Groet,

Alex

• Ward

Zelf heb ik goede ervaringen met het laten maken van maatpakken in de buurt van het Great Wall Sheraton in Beijing. In de omgeving zitten verschillende winkeltjes.

De precieze prijzen weet ik niet meer, maar het moet ongeveer zoiets geweest zijn:

Wollen 3-delig kostuum: 650 RMB (zo'n 80 €)

Linnen pak 2-delig: 800 RMB (zo'n 100 €)

Gebrushte katoenen kostuum (soft touch): 600 RMB (zo'n 75 €)

Als de prijzen wat hooog klinken, hou er dan wel rekening mee dat je zelf de stof kunt kiezen en dat dit ongeveer 85 % van de prijs uitmaakt. Wil je iets goedkoper, kies dan goedkopere stof.

groeten

Ward