Beperkte Chinese Muur?

• Kat

Hallo,

Ik las net ergens dat de Chinese Muur niet meer helemaal open staat voor toeristen, maar alleen de gerestaureerde gedeeltes.

Heeft iemand enig idee of dat een groot stuk (of grote stukken?) Muur zijn?

Zou het jammer vinden als je met een massa mensen op een peipklein stukje moet staan (al klinkt het niet onlogisch dat ze het zo geregeld hebben).

Katja

• David

waar las je dat?

• Kat

Ik hoorde het van iemand en die had het gelezen op www.elmarreizen.nl. Alleen staat daar alleen een ‘titel’ en geen verder artikel.

Hoopte dus dat iemand anders er misschien meer van wist…

• Ward

Katja,

De muur is enkele duizenden kilometers lang en op heel veel plaatsen is niet meer over dan een hoopje stof en aarde. Andere stukken (Simatai, Badaling…) zien er na de restauratie uit alsof het gisteren gebouwd is.

De meeste toeristen gaan - in groep - naar Badling, waar het dus ook enorm druk is. Persoonlijk zou ik dit aan niemand aanraden. Het probleem bij de meeste andere stukken is dat je er enkel kunt raken door een taxi voor een dag te huren. Wat dit kost ben ik ondertussen vergeten, maar veel geld was het in ieder geval niet.

Persoonlijk vind ik het plaatsje Huanchangchen (bij benadering klopt de naam, maar het kan ook wel iets anders zijn), een 20 km ten oosten van Badaling heel erg de moeite. Geen restauraties, geen toeristen en geen souvenirstalletjes.

groeten

Ward

• Marco

Als je op weg bent naar Chengde kan je naar Jingshalin. Wel wat touristen, maar wel minder dan Badaling.

Groetjes,

Marco

• Alex

Ward, je bedoelt Huanghuacheng. Dat is toevallig, daar ben ik ook geweest! Geweldig daar, maar ik heb het idee dat het wel steeds toeristischer wordt…. zal wel komen doordat de Lonely Planet het tegenwoordig aanraadt….

Voor degenen die erheen willen, er gaan volgens mij geen rechtstreekse bussen die kant op. Ik heb destijds de trip zelf geregeld. Het is met de auto ongeveer anderhalf uur van BJ. Je moet wel een redelijk goede conditie hebben om daar de muur te kunnen beklimmen… sommige stukken zijn erg moelijk begaanbaar. Maar als je een echt authentiek stuk muur wilt beleven, moet je er zeker heen!

Groet,

Alex

• David

Er gaat wel een bus naar HuangHuaCheng. Hij ging voorheen vanaf busstation in buurt van DongZhiMen en dat was dan 's ochtends rond 7-en. Later op de dag gaat er eentje terug. Ik heb het zelf nooit met de bus gedaan maar steeds met eigen auto, dat is wel relaxed. Taxi regelen moet ook mogelijk zijn maar dan moet je wel goed weten waar je naar toe moet (in karakters) anders zie je zo heel Beijing en geen muur.

Het is zeker toeristischer, er zijn zelfs lokale slimme ondernemers die 1 yuan toegang vragen en ook zijn boeren die een trap tegen een toren hebben gezet waar je voor 1 yuan ook op mag klimmen.

• Frank

Vanaf Dongshimen Bus Station (bij het gelijknamige metrostation) met lijn 916 naar Huairou (1,5uur 5 RMB) van daaruit minibus 961 naar Huanghuacheng (half uurtje, 2 RMB) bussen rijden om de 20 minuten, 's morgens vroeg vertrekt lijn 961 ook gelijk vanaf Dongshimen, maar deze had ik gemist

Werkelijk 1 geweldig stukje muur en bijna niemand te zien, toen ik er vorige week was slechts 2 andere toeristen gezien. Nu niet allemaal tegelijk daar naartoe gaan anders wordt het te druk.

Frank

PS. Bij Dongshimen Bus Station staan ook illegale Taxi chaufeurs die je erheen brengen, hij vroeg 240RMB maar voor de helf kun je denk ik ook wel mee. Zelf niet over de prijs onderhandeld heb de bus gepakt wat op zich ook al 1 beleving is.

• Frank

Kleine aanvulling: Als je bordje met verboden toegang tegen komt of erger, op de muur gekalkt, dit niet lezen en gewoon doorlopen.

• david

Zie http://english.peopledaily.com.cn/200306/27/eng20030627_118994.shtml

Hierin staat jou verhaal bevestigd.