Cursus nederlands

• Hendrik

Weet iemand of er een cursus Nederlands bestaat voor Chinezen in Nederland?

Mijn vriendin komt binnenkort weer naar Nederland en wil graag snel nederlands leren.

• Alex

Er zijn talloze cursussen Nederlands. Maar speciaal voor Chinezen, dat weet ik niet. Spreekt je vriendin al een beetje Nederlands, of spreekt ze Engels? Moet ze trouwens niet gewoon de inburgeringscursus doen? Die is in de meeste gevallen verplicht…

Groet,

Alex

• Hendrik

Ze spreekt nog geen Nederlands, alleen Engels.

Van een inburgeringscursus hebben we nog niks gehoord.

Wordt er ook Nederlands les gegeven bij de inburgeringscursus?

Bedankt voor de reaktie.

• Alex

Hoi Hendrik,

Als je vriendin via een MVV naar Nederland komt en hier een verblijfsvergunning krijgt, zal ze automatisch worden opgeroepen voor de (verplichte) inburgeringscursus Nederlands. Deze cursus duurt ongeveer een jaar en is (nu nog)gratis. De cursussen worden in vrijwel alle Nederlandse gemeenten gegeven en zijn er op verschillende niveaus. Op de cursus wordt alleen Nederlands geleerd. Mijn Chinese vriendin woont nu anderhalf jaar in Nederland en is sinds een paar maanden klaar met deze cursus.

Als je nog meer vragen hebt, hoor ik het wel.

Succes,

Alex

• david

Hi,

er zijn wel Nederlands-Chinese woordenboek, sinds een paar maanden zelfs een officieel in China uitgegeven boek die als basis de Van Dale heeft gebruikt. Kost zo'n 40 euro en is o.a. te koop bij Yellow River op Rokin in A'dam. Verder zijn er woordenboeken die grammatica uitleg hebben. Volgens mij uitgegeven door Ming Ya aan Geldersekade in A'dam. Verder moet ze als ze met MVV in NL komt, zoals Alex ook al zegt, gewoon de inburgeringscursus volgen van 570 uur. Daar leert ze afhankelijk van de gekozen methode op haar school Nederlands op verschillende nivo's. Mijn vriendin heeft net als Alex' vriendin in A'dam Nederlands gevolgd.

Daar leert ze nederlands in het nederlands, dus meteen vanaf begin nederlands praten. Er zijn wel genoeg engelse boeken voor een cursus natuurlijk. Komt ze met MVV? Waar woon je?

Groetjes,

David

• Hendrik

Ik woon vlakbij Leeuwarden.

Ja, ze komt met een MVV naar Nederland.

In Maart is ze ook in Nederland geweest met een visum kort verblijf. We zijn toen ook bij de vreemdelingendienst geweest maar die hebben niks verteld over een inburgeringscursus, maar daar weten we nu wat meer over.

Weten jullie misschien ook hoe het met een chinees rijbewijs zit, kan ze dat in Nederland gebruiken of over laten zetten of moet ze een nieuw rijbewijs in Nederland halen?

Bedankt voor de informatie.

Groetjes,

Hendrik

• Alex

Ok, dan zal je vriendin vanzelf de oproep krijgen nadat ze de verblijfsvergunning heeft. Vergeet niet om binnen 3 dagen met je vriendin naar de vreemdelingenpolitie te gaan. Daar moet ze zich melden en horen jullie over de verdere procedure.

Wat betreft het rijbewijs, ik weet het niet precies, mijn vriendin heeft geen rijbewijs in China gehaald…. Misschien weet David het?

Veel succes!

Alex

• David

Op de website van CBR staat veel info. In kort is het zo dat ze half jaar met rijbewijs hier mag rijden en het dan omgezet moet worden. Voor die omzetting moet ze een verkort examen doen. Het rijbewijs moet minstens een half jaar oud zijn voordat ze naar NL komt geloof ik.

Heb je de MVV procedure al helemaal doorlopen?

De info over inburgering, althans in Amsterdam, krijg je bij de inschrijving in het GBA (gemeentelijke basis administratie). Na inschrijving meteen een sofinr. aanvragen bij de belastingdienst, altijd handig.

Waar komt je vriendin vandaan?

• Hendrik

De MVV procedure loopt nog…

Mijn vriendin komt uit Changchun, Jilin province.

Ik heb nog even op internet gezocht en bij de NTI kan een schriftelijke cursus nederlandse taal gevolgd worden voor mensen die chinees spreken.

Misschien handig voor anderen die zoiets zoeken.

Groet,

Hendrik

• Jerome

kijk ook eens op www.buitenlandsepartner.nl/phpbb en

www.mixed-couples.nl/forum.

Hier is een forum met veel informatie en ervaringen van nederlanders met een partner van buiten de EU. O.a over inburgeringscursus, Verblijfsvergunning, ziektekosten ed.

Jerome