help help help

• Johan

Goedendag,

Ik wil heel graag naar China op vakantie in september en oktober maar kan nergens een site vinden over het weer daar. Kan iemand mij helpen waar ik die kan vinden of zeggen waar ik het best kan reizen in die periode.

En ook kom ik graag in contact met mensen die ook met een rugzak daar zijn rond getrokken om te vragen of het een beetje te doen is. En natuurlijk of het een beetje betaalbaar is, overnachtingen, vervoer, eten enz…

Voor iedereen die wat plaatst alvast bedankt !!!!!!

groetjes Johan

• Skippy

Elke grote internationale nieuwssite (cnn, yahoo, bbc) heeft wel weerberichten voor China, zoek er maar een uit en anders zijn er nog de reizigers-sites.

Met deze instelling van je lijkt me reizen in China voor jou een onmogelijkheid.. reizen in China vereist namelijk van de reiziger wel een goed doorzettingsvermogen en je moet niet snel willen opgeven. Taal en cultuur maken plezierig rondreizen anders dan in zuid oost azie laat staan het westen. Bovendien is China groot en gevarieerd, als je niet weet wat je wilt dan lijkt het me moeilijk voor jou om te kiezen waar je heen wilt of voor ons te adviseren wat je het beste kan doen.

Waarom wil je eigenlijk naar China ?

• Jacques

Inderdaad… als je een beetje doorzoekt kom je wel op wat temperaturen uit, maar dat zegt nog niet alles… en we zijn hier om elkaar te helpen en niet om te oordelen over andermans instellingen (al doe ik dat op dit moment ook al over het gegeven antwoord…).

Vorig jaar september/oktober/november heb ik door het westen van China gereisd (met rugzak ;)) en ik moet zeggen dat het weer heel erg goed was… op sommige plaatsen kan het al wat kouder zijn (in mijn geval alleen de hoger gelegen gebieden in Gansu, Sichuan en Yunnan), maar als je een trui en/of fleece meeneemt overleef je het wel.

Ja… waar kan je het beste reizen… Wat wil je zien/doen???

Een eerste keer in China zou ik standaard beginnen: Beijing, Xian en dan verder naar het zuiden… Mail maar als je wat meer wilt weten over de verschillende mogelijkheden…

• Skippy

Jacques,

ben ik op zich wel met je eens, maar als iemand te lui is om de temperatuur op te zoeken van een land, wat mag je dan verwachten van zijn motivatie om dat land te bezoeken. Als je in China bent geweest weet je dat je daar niet rekenend op de welwillendheid van de lokale bevolking overal kunt laten verwennen…

Voor China moet je nu eenmaal iets meer moeite doen.. het gaat allemaal prima, maar vaak ook niet gemakkelijk en dan moet je een beetje doorzettingsvermogen hebben aangezien er vaak niet veel westerlingen/engelssprekende mensen in de buurt zijn.

Uiteindelijk probeer ik Johan ook alleen maar te beschermen om een vervelende vakantie-ervaring te hebben..

• Johan

Beste Skippy,

Ik wil eerst even reageren op je eerste reactie, ben niet te lui en zeker geen onbekende reiziger. Heb al menig land gezien in de wereld, waarbij ik alleen maar een ticket koop naar de hoofdstad en verder zie ik het wel als ik land met het vliegtuig. Zo kan ik je nog menig land aanbevelen om heen te gaa, zo moest dit even kwijt en bedoel er verder niks mee hoor. Want al lang blij dat er iemand reageert op mijn oproep.

Tja en ik weet nog steeds niet wat ik ga bekijken in China er staan twee dingen vast en dat is de “muur” en de verboden stad. En verder zie ik het wel stap gewoon in het eerste beste vervoersmiddel wat ik tegen kom om Peking uit te komen, en kom dan vast wel ergens terecht.

Mijn meeste vakantie's en zo ook deze hoop gaat om de mens te leren kennen van het desbetreffende land. En ben ook zeker geintreseerd in de religie en hoe men daar mee omgaat. Heb al vele relegie's bekeken en meebeleeft en weet nog steeds niet welke nou het beste bij mij past, mischien zal ik die nooit vinden maar weet wel dat er meer is dan de meeste mensen denken.

Nou ja genoeg weer voor vandaag hoop dat je me nog wat kunt vertellen over China n.a.v. het bovenstaande.

Groetjes Johan

• Skippy

Johan,

Religie is verbannen geweest tijdens de culturele revolutie en in veel gebieden zijn de mooie tempels dan ook dun bezaaid. Zelf vind ik Yunnan en Sichuan het interessantst.. zeker gezien de geschiedenis ook gespaard gebleven van veel van de vernielzucht van de vrienden van Mao als schuilplaats voor de KMT.

Misschien is deze regio ook voor jou interessant ook qua mensen en hun “aanspreekbaarheid”. Tot slot is ook de natuur en keuken is hier echt de moeite waard. Cultuur genoeg in China, maar met name historie.

Beijing spreekt voor zich, maar is ook erg toeristisch.

Blijf het raar vinden dat je met al die reis-ervaring niet eens het weer in China kunt vinden. China is anders dan de landen waar je al geweest bent.. ongeacht waar je dan ook al wel geweest bent.

En uhh.. oh ja… China is groot ! …. Vergis je niet.

• Johan

Skippy,

Bedankt voor de informatie, dit is informatie waar ik wat aan heb. Weet jij of het makkelijk is om binnenlandse vluchten te nemen, of moet je die ver van te voren reserveren.

Ik weet dat China eh……. heeeeeel groot is maar ga ook niet alles bekijken in een maand hoor. Ga liever 3 keer terug om dingen te bekijken dan 1 keer snel alles bekijken en beleven. Volgens mij ben ik al 10 dagen zoet in Beijing en heb je dan nog niks gezien lijkt mij.

Nou ik ga pas 10 september dus heb nog tijd zat om van alles te lezen en me te informeren en natuurlijk van alles op te zoeken op het net. En informatie te krijgen van mensen die er al geweest zijn want het wiel twee keer uitvinden is ook niet nodig lijkt mij.

groetjes JohanSkippy schreef:

>

• Jacques

Binnenlandse vluchten is makkelijk… de laatste keer dat ik aankwam in Beijing heb ik, na mijn rugzak gehaald te hebben, meteen bij de balie een ticket kunnen kopen voor het vliegtuig naar Kunming twee uur later… Vraag ook altijd naar kortingen!!!

Als je door de stad loopt krijg je vaak genoeg kaartjes in je hand geduwd van reisbureautjes die voor spotprijzen tickets door het hele land verkopen… Vraag alleen aan een chineestalige (iemand van het hotel oid) om voor je te bellen, want aan de andere kant van de lijn wordt waarschijnlijk geen engels gesproken…

Verder… als religie je interesse heeft… misschien een idee om naar het westen te gaan…

Beijing - via Datong (Buddha grotten) naar Xian - Lanzhou (Bingling Si en belangrijke plaats (geboorte???) in het verhaal Journey to the West over de monnik Xuanzang die buddhistische teksten uit India haalde) - Dunhuang - Urumqi - Kashgar (Islam).

Vanuit Urumqi kan je volgens mij naar vrijwel elke grote plaats vliegen…

JP

• piet

lrg

• John

Kijk op mijn Chinasite. Pagina: Het weer in China.

Zo kun je ook doorlinken naar nog uitgebreider weer.

Over het algemeen zijn september en oktober de mooiste maanden om daar te reizen.

http://home.hetnet.nl/~j.muylaert