Hallo Nicole,
Ik heb de three gorges vorig jaar mei gevaren. Ontzettend indrukwekkend. Momenteel zijn ze begonnen met het vol laten lopen. Hoewel de dam dacht ik nog niet helemaal af is. Ik woon 1,5 uur van Yi Chang en de Songzi rivier die door ons dorp stroomt is afhankelijk van de waterstand van de Yangtze. Het is onvoorstelbaar, de Songzi rivier staat bijna droog terwijl normaal gesproken nu de hoogste waterstand zou moeten zijn. Dit komt dus doordat het water bij Yi Chang wordt tegengehouden. Men laat slechts 10% van het water door.
Als je door de kloven vaart kun je zien hoe hoog het water uiteindelijk zal moeten komen. Men heeft langs de rotsen markeringen aangebracht. Ik bleef het moeilijk vinden me er een voorstelling van te maken. Zoveel water… En de waterstijging begint al vlak voorbij ChongQing. Mocht je de kans hebben dan zou ik zeker proberen de kloven mee te nemen in je reis.
Wat het allemaal voor de bevolking betekent die ermee te maken heeft… zoals die boeren. Daar heb ik verschillende reportages van gezien. Ja, da's erg voor die mensen. Het is bovenal een prestige project denk ik. En de “gewone” man heeft minder prioriteiten in China. Dat is de reden waarom het allemaal zo snel kan gaan in dit land. Huizen en land onteigenen voor snelwegen, spoorlijnen, ontwikkelingsprojecten… In Nederland zijn ze daar alleen al 10 jaar mee bezig voordat er uberhaubt met een nieuw stukje weg begonnen kan worden.
Groetjes, Jeanette