Sociale verzekeringen als je werkt in China

• Rene van Gool

Hallo allemaal,

omdat het plan om in Suzhou te gaan werken steeds dichterbij komt, loop ik tegen steeds meer dingen aan.

Zo kwam ik er vanmorgen achter dat de kinderbijslag in China niet uitbetaald word.

Ook zag ik dat de opbouw van de AOW stilstaat voor de jaren dat je in China verblijft.

Het recht op WW als je werkgever failliet gaat ben je kwijt en bij ziekte een evt WAO uitkering.

Kortom een heleboel zekerheden die in Nederland vanzelfsprekend zijn vallen weg.

Kan iemand mij vertellen hoe dat bij andere bedrijven geregeld is omdat het bedrijf waar ik werk maar een klein bedrijf is en ze hier geen ervaring mee hebben.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

René van Gool

• Alex

Beste Rene,

Ik heb me laten vertellen dat je bij de Goudse Verzekeringen moet zijn voor een goedkope en goede verzekering als je in China gaat wonen, maar zelf heb ik er geen ervaring mee.

Ik vind het maar een vreemd verhaal dat de opbouw van de AOW stopt als je naar het buitenland gaat… AOW bouw je nl. niet op, het is volledig onafhankelijk van wat je in je leven hebt gedaan. Iedere Nederlander krijgt hetzelfde, waar ook ter wereld. De enige eis is geloof ik dat je voor je 65e een half jaar in NL moet zijn…

Veel succes in China,

Alex

• Jeanette

De AOW is wel degelijk afhankelijk van het aantal jaren dat je in Nederland woont (vanaf je 18e). Het bedrijf waar mijn man voor werkt betaald een jaarlijkse premie aan de Soc. Verzekeringsbank voor ons. Daartoe moet ik ieder jaar opnieuw een formulier invullen en opsturen. Dit om te zorgen dat ik later een volledige AOW kan krijgen. Voor emigranten die naar Nederland komen op latere leeftijd geld hetzelfde. Die ontvangen op hun 65 geen volledige WAO.

• Alex

Ohhh, ik zal eens uitzoeken hoe het dan precies zit, want ik heb in China een aantal Nederlanders gesproken die ervan overtuigd zijn dat ze gewoon volledige AOW krijgen als ze terugkomen naar NL, ondanks dat ze al jaren in China wonen en werken… Zelf ben ik van plan om me over een paar jaar in Shanghai te vestigen, dus dan zijn dit soort zaken wel belangrijk om te weten…

Groetjes en een goede reis volgende week,

Alex

• Jeanette

Ik heb even mijn papieren erbij gepakt om je meer info te kunnen geven.

SVB (Sociale Verzekeringsbank)

Kantoor verzekeringen

van Heuven Goedhartlaan 1

Postbus 357

1180 AJ Amstelveen

tel: 020 - 656 52 25

Een klein stukje uit een informatiebrief van hen:

Waarvoor dient een vrijwilige AOW/Anw verzekering?

Indien u Nederlands ingezetene bent, bent u op grond hiervan verzekerd voor de AOW en Anw. De AOW geeft een ouderdomsuitkering vanaf de 65 jarige leeftijd. Wie tussen het 15e en 65e jaar altijd verzekerd is geweest, krijgt het volle pensioenbedrag. Indien u Nederland verlaat, stopt de opbouw van uw AOW verzekering, hetgeen een korting op de AOW van 2% voor ieder niet-verzekerd jaar tot gevolg heeft. Door het afsluiten van een vrijwillige AOW/Anw verzekering, wordt de AOW opbouw gecontinueerd, ook al bent u (tijdelijk) geen Nederlands ingezetene meer.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en misschien ook anderen die dit lezen,

Groeten, Jeanette

• Surfer

Vreemd dat kinderbijslag niet uitbetaald wordt, dat klopt volgens mij niet. Ik heb kennissen die hun kind in China hebben, maar gewoon kinderbijslag krijgen. Ik zou het dus nogmaals navragen.

• john

Volgens mij halen jullie een paar dingen door elkaar. WAO is wat anders dan AOW.

johnJeanette schreef:

>

> De AOW is wel degelijk afhankelijk van het aantal jaren dat

> je in Nederland woont (vanaf je 18e). Het bedrijf waar mijn

> man voor werkt betaald een jaarlijkse premie aan de Soc.

> Verzekeringsbank voor ons. Daartoe moet ik ieder jaar opnieuw

> een formulier invullen en opsturen. Dit om te zorgen dat ik

> later een volledige AOW kan krijgen. Voor emigranten die naar

> Nederland komen op latere leeftijd geld hetzelfde. Die

> ontvangen op hun 65 geen volledige WAO.