De Slangenkuil

• Danny

Begin mei was ik in Tianjin om een aantal (SARS) vrije dagen door te brengen bij de ouders van mijn vriendin. Wij waren zo aan het twijfelen of we wel moesten gaan dat wij op weg naar het station ons definitieve besluit hebben genomen door er om te tossen.

Het station van Beijing had nu beduidend minder mensen dan de laatste keer dat ik daar was.

Voor de ingang van het station was naast de gebruikelijke bagagescanner nu ook een soort van gele discobol aanwezig om de temperatuur op te nemen.

Een persoon in wit pak en duikbril stond naast de beveiligingsbeambte (die blijkbaar genoeg heeft aan een 2-laags mondkapje) aanwijzingen te geven. “Ga ajb op de sticker in voetjesvorm staan totdat de discobol na 5 seconden je temperatuur heeft opgemeten.” Mijn vriendin, in gedachte verzonken, probeerde in 1 keer door te lopen zonder stil te blijven staan. Dit werd niet in dank afgenomen wat resulteerde in de benodigde stennis in een toch al gestreste situatie. Aangekomen in een vrijwel lege stationshal, kochten we 2 kaartjes voor de trein naar Pyong Yang (Noord Korea) helaas gingen wij er al bij Tianjin uit maar dat maakte het vakantie gevoel er voor mij niet minder op.

Omdat wij niet bij mensen in de buurt wilden zitten, stapten wij vanaf een zonnig perron de restauratie wagon binnen. Helaas, je moest daar wel wat bestellen… de soep was te goedkoop en werd niet gezien als legitieme reden om in de restauratie wagen te blijven. Dan maar 2 biertjes. Gelukkig als een kind zat ik in de trein naar Noord Korea met een biertje en wat pinda's naar het voorbijtrekkende Chinese landschap te kijken. Aangekomen op het station in Tianjin kon ik het aantal mensen dat de trein uitstapte tellen. 14 man. Daar waar normaal gesproken honderden mensen dringend en ongeduldig naar de uitgang van het station lopen, werd je nu onthaald door een lege gang. Achterin de hal, voor de uitgang, bevond zich een tafel waar je werd verzocht een formulier in te vullen met oa contactgegevens. Dat is dan toch weer een aardige maatregel, alhoewel, blijft dat virus niet 24 uur leven op plastik ondergrond en hoeveel mensen hebben die pennen vandaag al eerder gebruikt?

In Tianjin hangt een andere spanning dan in Beijing. Alhoewel het aantal SARSers hier inmiddels ook sterk aan het stijgen is, gaat men er blijkbaar toch iets rustiger mee om dan in Beijing. Ach hier heeft de overheid ook nooit bekend dat er cijfers zijn verdoezeld. En de strijd tegen SARS gaat goed. Van de 2 patienten in Tianjin is er een overleden en daarmee is de ziekte ingedamd met 50%.

Na wat rustige dagen gaat op een avond de telefoon Er wordt opgenomen en er volgt een conversatie waaraan ik geen aandacht besteed. Na 5 min gaat weer de telefoon. Een kort gesprek en er wordt weer opgehangen. Dit herhaald zich 4 of 5 keer en ik begin mij af te vragen of wat er nou eigenlijk aan de hand is. Het blijkt dat ergens in de buurt van Tianjin bij de start van een bouwproject, een graafmachine op 2 enorme slangen is gestuit. Een van de twee slangen overleefde de eerste schep van de graafmachine niet. De andere slang schrok en sloeg op de vlucht. Volgens Chinese traditioneel gedachtegoed is dit geen goed teken. Navragen leert dat het verhaal verband houdt met een mythe van een duivels beest dat een soort mix is van een slang, stinkdier, egel en vos. Da's nog eens andere koek dan die saaie wolf van Roodkapje. Doordat de slang een van de dieren in dit slechte wezen vertegenwoordigd, wordt er gevreesd voor zijn wraak op alle mensen die zijn geboren in het jaar van de draak en slang.

Voor dit Chinese probleem bestaat gelukkig een Chinese oplossing. Als alle slangen- en drakenzonen een vuurwerkmat afsteken, dan schijnt de rancuneuze slang niet in je buurt te komen!

Het toeval wil dat zowel de vader van mijn vriendin als ik geboren zijn in het jaar van de draak. Omdat Tina's vader nogal sceptisch staat tegen over dergelijke tradities en zijn vrienden en familie hiervan op de hoogte zijn, kwam er een golf van telefoonterreur op gang. Koop dan toch een vuurwerkmat! Baad het niet dan schaad het niet. Doe het dan voor het gevoel! Doe het voor ons. Na drie mislukte pogingen om hemzelf het vuurwerk te laten kopen heeft mijn vriendin het heft in eigen hand genomen en kwam terug met 2 vuurwerk matten.

Die zondag hebben wij om 2 's middags gezorgd dat de slang in ieder geval niet naar ons kan toekomen. Dat er meer slangen- en drakenzonen waren in Tianjin, mocht zich raden. Het vuurwerk heeft voor minstens 2 weken dag en nacht aangehouden. De slang zal inmiddels wel weg zijn. Helaas is nog niet bewezen dat het vuurwerk ook tegen SARS effectief is.

Danny

• Jeanette

Het geld dus alleen voor “zonen” die in het jaar van de slang of draak zijn geboren? Meisjes en vrouwen hoeven geen vuurwerk af te steken?

Groetjes, Jeanette

• Nicole

Danny,

je zou een boek moeten schrijven! Leuk om te lezen die verhalen van jou!

• Danny

Nali nali :-) Huistuin en keuken verhalen.

Goede vraag Jeanette. Het gelde inderdaad ook voor Draken Dochters!

Danny