Nederland(ers) door Chinese ogen:

• Jeanette

Ha, hele waslijsten over het Chinese straatbeeld… maar wat is de indruk andersom? Hoe gek is het in Nederland?

Een Nederlandse kennis van mij is getrouwd met een Chinese. Na een paar jaar China verhuisden ze naar Nederland en kwamen te wonen in een doorsnee nieuwbouwwijk van een willekeurige gemeente in Nederland.

Na een paar jaar lieten ze haar ouders een paar weken over komen. Rechtstreeks van het Chinese platteland. Zelfs in Beijing of Shanghai waren de goede mensen nooit geweest. Over “culture-shock” gesproken.

Om 18.15u 's avonds, keken de mensen naar buiten. En vroegen verbaasd “is er een avond klok in Nederland van kracht?” Waarop hun schoonzoon vroeg. “Nee, hoezo?” …. Er is helemaal niemand op straat, niemand te zien…. waar zijn alle mensen?

• David

Toen mijn vriendin 1.5 jaar geleden voor het eerst naar NL kwam was ze verbaast dat ze nergens politie zag. Pas na een paar dagen zag ze de 1e politie-agent.

• ward

Ik zal nooit de blik in de ogen van mijn Chinese schoonzus vergeten de eerste keer dat ze in Amsterdam over de Wallen liep. Volgens mij wou ze op het eerste het beste vliegtuig terug naar China :)

• x

10 minuten voor een stilstaande trein gewacht totdat iemand anders op het knopje drukte en de deuren opende.

• Marianne de Swart

Ik neem aan dat jullie ook ontelbaar keer zijn gefotografeerd door Chinezen als jullie naar het park gaan. Ik zie ze later met hun foto's zitten: moet je kijken wat wij tegenkwamen!! Wat zijn hun neuzen lang! Van welk deel van China zouden ze afkomstig zijn!

• Jeanette

Mijn zoon (blond haar/blauwe ogen) heeft hier in China zelfs een “foto-fobie” ontwikkeld. Met als gevolg dat wij hem ook niet meer fatsoenlijk op een foto krijgen.

In de parken nemen ze niet alleen stiekem foto's maar sommigen vragen of het mag. En dan is het hek van de dam. Stellen mensen met camera's zich zelfs in een rijtje op om met onze kinderen (of ons) op de foto te mogen.