lijstje het "chinees straatbeeld"

• ward

30 wegenwarbeiders die staan toe te kijken hoe 1 persoon een gat maakt.

Een 10-tal nerveuze serveersters in het restaurant die staan te giechelen naar de buitenlander vanachter een plastieken plant.

Express mensen tegen de hielen rijden met een winkelkarretje

Ward

• Danny

Een vuilinswagen die klinkt als een ijscoman met een erg vals Chinees liedje (of I wish you a marry X-mas).

• karianne

- in xian lopen en een chinese vekoopster ‘'kijken, kijken, niet kopen’' horen

uitkramen.

- de zeer ‘'charmante’' klappende meisjes voor de winkels.

- de wagen met ijscomuziek die water over de wegen strooit.

• Marianne de Swart

Ontelbaar schreeuwerige billboards, het liefst met Arnold Schwarzenegger erop.

Voetgangersbruggen met verkopers die snel alles inpakken als de politie eraan komt

Mannen bij de China Telecom die beepers en oude mobiele telefoons verkopen

De gekookte eieren bij de frisdrankstalletjes

Moeders die hun babies benen spreiden en pssss fluisteren, zodat hun baby op straat kan plassen

Chinglish: reclamebord dat ik vond: The longest ultrasound factory in Taiwan…

Neonlichten

Spugende mensen

Popliedjes die altijd over Wo Ai Ni gaan die op elke straathoek klinken

Reclameborden voor China Telecom (zelfs in de woestijn van Xinjiang)

• tho san

Wat mist je nu precies aan het land????

de armoe??

de arrogantie???

de mensen????

de vieze zieken huizen???

ohh wacht ik weet het, de schone en nature lucht. die je na een een uur met zwarte roet uit je neus kan lepelen.

wat in gods naam missen jullie, het land??? cultuur????

vertel….

• Jeanette

Na 5 jaar ga ik China over 3 weken verlaten…

En ik weet… ik ga dit missen. Maar wat precies? Nee, niet de armoede, en wat bedoel je met arrogantie? En ja… ik ga de mensen missen. De sfeer. Verder zal ik eens nadenken over wat ik precies ga missen. Want ik loop hier de hele dag met een gekkig gevoel in mijn buik… 3 weken gaan snel en dan is het tot ziens China.

Overigens is bij ons de lucht niet zo vies hoor. (Songzi, Hubei province) En is de omgeving prachtig. Het is natuurlijk ook maar net wat je wilt zien.

Ik ben benieuwd naar de overige reacties! Waarschijnlijk gaan we met zijn allen weer de hele rij opnoemen over “het straatbeeld van China” want ik denk dat het dat is wat China zo leuk maakt. Ook al maken we er gekkigheid mee.

Groetjes, Jeanette

• Marco

Arrogantie? Je hebt zeker weinig Nederlanders, Duitsers, Fransosen en Amerikanen ontmoet. Dat zijn pas een stelletje arrogante mensen.

• Wo Ai Zhong Guo

aan je naam te zien ben je een HongKong chinees of Cantonees. Dus je voelt je zelf verheven boven mainland-chinezen?