Complimenten

• Danny

Beijing begint kalmer te worden en het normale leven komt redelijk op gang…er is echter 1 puntje wat blijkbaar minder snel op gang komt en wat voorheen wel degelijk een eerste levensbehofte was…Geroggel en gespuug zijn uit den boze in BJ. De overheid heeft nu ook (eindelijk) spotjes op tv die vrijvertaald de boodschap overbrengen: “spugen is ziek!”

Nou maar hopen dat het effect van deze campagne blijvend is!

• Jeanette

En dat het effect ervan doordringt in de rest van China…

Hoewel… tegelijk ook wel weer jammer. Het is echt volkscultuur nummer 1, hoe onhygienisch dan ook. En hoe vies “WIJ SCHONE WESTERLINGEN” :-) ;-)

dat spugen dan ook vinden. Het hoort er tegelijkertijd ook wel een beetje bij.

Zitten we lekker te smikkelen van rijst met prutje, hoop gesis uit de wok, in de keuken, er komen meer gerechtjes aan… En dan Gorgel, schraap, een varken is er niks bij, denk de kok: “ik schraap even keel, longen, alle ingewanden tot op de tenen toe” leeg en mik dat op de keukenvloer. De poets-aji zwabbert dat straks met de welbekende zwabber wel weer op.

Wanneer heel China schoon gaat worden… en beschaafd… en westers… Tja.

Het is ook niet snel goed he? :-)

• Pim

Tja hoe vies dat het ook mag zijn, het hoort er wel bij.

Maar zeker geen gemis als dit uit het straatbeeld weg gaat immers er blijft nog voldoende over, toch.

We kunnen een lijstje starten en die wordt heel lang denk ik zo ;)

Ik vind het wel fijn te horen dat het allemaal weer tot normaal terug komt.

• David

eerste toevoeging aan lijstje “chinees straatbeeld”

-arbeiders op hun hurken op de stoeprand met opgerold t-shirt.

• Walter

Helaas is het niet zo dat er helemaal niet meer gespuugd en gerocheld wordt in Beijing,maar het is wel veel minder.Maar bijvoorbeeld gisteren nog liep ik met mijn dochtertje op straat.Staat er een kerel een halve meter van haar vandaan,begint uitgebreid zijn keel schoon te maken en kwakt daarna alles op de stoep!Lekker hoor!

Wat ik vaker zie nu is dat mensen zich toch nog even bedenken voor ze spugen.Ze beginnen te hoesten en bedenken zich of ze nu wel of niet gaan spugen..