Papieren tijgers in het nauw.

• Danny

Sars is geen taboe meer in de Chinese media. Iedereen moet erbij gehaald worden. Er is informatie verzwegen en dat moet nu goed gemaakt worden met een overdosis aan aldanniet zinvolle informatie. De Chinese media trekt alles uit de kast om de schade in te halen.

Op TV verschijnt een versie van “we are the world” gezongen door een clubje Chinese celebrities afgewisseld met beelden hoe iedereen zich inzet in de strijd tegen SARS. SARS patienten worden geinterviewd door een crew die doet denken aan de mannen in witte pakken, gespot net na de Bijlmerramp. Daar zijn ze dus. Succes en drama verhalen wisselen elkaar af. Ambulancebroeders krijgen al bloemen voordat ze het ziekenhuis uitrijden en Jiang Zhemin houdt een veilige speech in Shanghai. Opvallend hoe die kerel opeens uit de media kan verdwijnen. Daar kan Hans Klok nog eens wat van leren. Het schijnt dat Jiangs achterban een grote vinger in de pap heeft gehad inzake het zwijg beleid. Als net aangetreden premier (Hu Jintao) ga je dat natuurlijk niet bekend maken en de schuld bij hem leggen. Onze Jiang heeft nl nog wel de controle over het leger.

De campagne tegen SARS gaat door als nooit te voren. Vietnam en Toronto hebben het inmiddels onder controle wat uitmond in extra politieke druk voor Beijing. Een strijd tegen SARS in China is een andere strijd tegen SARS dan bv in Canada. In China poppen namelijk bij iedere trend of groeiende vraag naar een product een tig aantal namaak varianten op. Dus hier ligt naast de druk om de ziekte zelf aan te pakken ook een extra moeilijkheid om het aantal illegale en niet-werkende mondkapjes en bestrijdingsmiddelen te bestrijden.

Alleen tegen de nutteloze schoonmaak acties wordt nog niets gedaan.

Tegenwoordig zijn alle telefooncellen (lees telefoon palen) voorzien van een sticker “desinfected”. Bespaar het geld voor stickers en plakkers en investeer dat in plattelandsziekenhuizen zou ik zeggen. Maar goed, een stikker kost tegenwoordig niet zoveel en als je daarmee kan voorkomen dat mensen naar huis gaan reizen omdat ze niet meer kunnen bellen, sla je 2 vliegen in een klap. Ook is er nog geen woord gerept om het spugen en rochelen tegen te gaan. Met stipt gestegen irritatie factor nummer 1: Rochelen en spugen in een door SARS geteisterd gebied. Gelukkig het wordt toch steeds minder. Mijn huis is nu nog maar de 33ste kwat rechts, recht door lopen en dan de 4de wegblokkade nog een keer rechts.

Danny

• pim

Danny,

Ja ook dit soort dingen dus heb ik ook mogen waarnemen.

De streek waar ik was werden alle openbare zaken gekontroleerd in de laatste dagen dat ik er was niet goed schoon dan de zaak dicht en opnieuw een kontrole.

Ik merkte dat vooral de laatste dagen de druk meer opgeschroeft werdt naar mate de problemen in Beijing groter werden, men moet immers in de provincies het toch beter doen er is niemand die gezichtsverlies wil leiden naar Beijing dus dan alles maar met de overtrevende trap.

In de stad Shenzhen zijn een paar gevallen bekent, ik moest daar de grens over naar Hong Kong, nu kent deze stad ook een economische grens voor Chinesen dus je kunt niet zomaar dit gebeid in als je van elders komt uit China op deze grens worden alle bussen vrachtwagens en auto's besproeit met een desinfectie middel om te voor komen dat het mee reist maar reist het wel mee op deze manier.

Verder bij het passeren bij een van de een tolgate's, en die zijn er genoeg in Guanzhou, zag ik hoe een landloper op een brute wijze werdt gewassen door een hogedrukspuit van zijn toch al kapote kleding blijf niets over.

Dat terwijl een vrachtwagen vol met varkens in van die open kooien en flink onder de poep zittende vrachtwagen gewoon mocht doorrijden, was het niet bij een varken begonnen………..

En natuurlijk de grote jongens die blijven wel buiten beeld en gaan naar die plaatsen waar het veilig is, nu maar hopen dat ze naar het platteland gaan dan zit Jeanette ook veilig.

Een veilige weg terug naar blok 33.

groet.

Pim.

• pim

PS,

Toronto is nog niet veilig gisteren nog twee nieuwe gevallen tot op dit moment aleen groen licht voor Vietnam.

Pim.

• Alex

Hoi Pim,

Wat betreft Toronto. Die 2 gevallen zijn ‘oude’ patienten die gisteren zijn overleden. Er zijn al enkele weken geen ‘communti acquired’ nieuwe besmettingen geweest in Toronto en daarom heeft de WHO het negatieve reisadvies ingetrokken.

Voor Beijing zal dit voorlopig nog wel een utopie zijn, dus heb ik gisteren definitief besloten om niet naar BJ te gaan. Het reisplan is nu Shanghai, Jiangxi, Yunnan. hopelijk blijven die gebieden (voorlopig) gevrijwaard van SARS…

In eerste instantie was ik van plan om toch naar BJ te gaan, maar na alle verhalen en TV-beelden over de sfeer in de stad en het feit dat alles gesloten is, moeten we dat maar niet doen. Bovendien geeft het ongetwijfeld problemen op mijn werk (in een ziekenhuis) als ik na de reis weer aan het werk wil…

Groet,

Alex

• pim

Alex,

Je hebt gelijk dit was inderdaard niet juist wat ik melde.

je ziet maar je gaat mee in de gekte.

Die je ook zult merken in de provincies waar je wel naar toe wil reizen.

Om SARS alleen hoef je niet weg te blijven dat ben ik wel met je eens, zeker niet als je naar die gebeiden gaat waar geen SARS meldingen bekent is.

Er moet SARS zijn om het te krijgen dat is duidelijk.

Maar pas op de gekte er omheen is veel gevaarlijker je weet niet welke beslissing men neemt om het snel de kop in te willen drukken als de boel dadelijk op slot gaat dan kun je geen kant meer op.

Nu had eigenlijk de gouden week moeten starten deze is af geblazen om te voorkomen dat men gaat reizen, maar toch men heeft nu een aantal dagen waar op men vrij is op deze dagen zullen toch reizen gemaakt worden naar huis als het niet te ver is. Nu ligt Guandong onder Jiangxi ………..

Je weet het maar nooit het zal zeker geen vaart lopen maar 1 is genoeg.

Ook zij die nu om wat voor reden in China blijven kijken toch zeer goed wat er staat te gebeuren na deze periode, mogelijk niets en dat is maar te hopen.

De berichten nu uit Beijing zijn niet erg hoopvol waaruit moet blijken dat men het snel onder kontrole heeft.

Maar toch veel plezier en een goede reis.

Pim.

PS; Hoe zijn de reacties in het ziekenhuis nu je toch doorzet om wel te gaan.

• Alex

Pim,

Het ziet er inderdaad niet erg hoopvol uit. Onder andere omstandigheden had ik waarschijnlijk wel de reis uitgesteld, maar dat lukt helaas niet, aangezien ik geen andere periode 3 weken vrij kan nemen… daarnaast wil mijn vriendin (zij komt uit Jiangxi) dolgraag haar familie weer zien na meer dan een jaar. Dus we wagen het er maar op.

Op mijn werk heb ik eigenlijk nog geen negatieve reacties gehad. Ik zal het een dezer dagen eens aankaarten bij de bedrijfsgezondheidsdienst.

Wat betreft het besmettingsrisico van SARS. Volgens de laatste inzichten is SARS lang niet zo besmettelijk als bijvoorbeeld influenza. Gebleken is dat elke SARS patient gemiddeld 2 mensen besmet, bij influenza is dit vele malen hoger! Het lijkt erop dat SARS alleen overdraagbaar is via druppeltjes. Je kunt dus iemand alleen besmetten als je heel dicht in de buurt komt van een ander. Ook via handen kan het overgedragen worden, dus veel handen wassen kan goede bescherming bieden. Deze informatie heb ik uit Science van deze week.

Groet,

Alex

• pim

Alex,

Vandaag lees ik in de krant dat men ziekenhuis personeel overweegt in quarantaine te nemen als deze terug keren uit SARS landen. Tevens kunnen bloeddonoren 4 weken geen bloed geven.

Dus het ziet er naar uit dat je een lange vakantie krijgt.

Ook stond in het zelfde stuk dat Guangdong geen haard meer zou zijn mogelijk een type fout, maar de berichten afgelopen week aldaar was dat de cijfers omlaag gingen blijkt dus te klopen met wat ik nu lees.

En geen SARS op het platte land en dat moet maar zo blijven.

Een andere zorg is dat men bang is dat het overslaat naar Africa.

Iets waarvan ik niet sta te kijken de reden voormij is simpel, ik ga er van uit dat men aldaar slecht is voor gelicht ik weet niet of ik dat zo mag aannemen maar doe dit toch.

Nu de reden afgelopen weken was er een beurs in Guanzhou waar alle handel komende uit China daar wordt aangeboden noemt het en het staat er.

Er komen nog al wat Africanen daar en wat blijkt de gehele wereld blijft in grote getalen weg van deze beurs slecht 10% bezoekers dan normaal maar de africanen waren er vollop aanwezig.

Dus snap nu waarom de WHO uitspraak doet van deze angst, deze uitspraak neem ik geheel voor mijn rekening. Maar dit zag ik al aankomen.

Wat betreft je handen wassen dat heb ik ook overdreven veel gedaan met m'n stukje unicura zeep, dus gewoon doen.

Pim.

• Alex

We hebben gisteren toch maar de beslissing genomen om de reis uit te stellen…. Van de vader van mijn vriendin hoorden we dat in heel China veel openbare gelegenheden gesloten zijn, of worden. Het plan is nu om begin juli te gaan. Hopelijk is de paniek dan wat gezakt en is het aantal SARS gevallen dan afgenomen…

Groet,

Alex

• Jeanette

Wij waren afgelopen dagen in de stad Wuhan. Daar waren alle winkels, warenhuizen, parken, openbare toiletten, dierentuin etc. gewoon geopend maar wel significant rustiger dan normaal rond de nationale vrije dagen.

In Wuhan liepen enkelingen met mondkapjes, behalve dat het overal rustiger was merkten we niets “paniek” achtigs. Wel werd steeds onze temp. (oorthermometer) opgenomen als we ons hotel in gingen.

(toch is het denk ik wel verstandig om het reizen even uit te stellen indien mogelijk, laten we hopen dat het begin juni allemaal wat beter gaat)