gek of toch niet.

• pim

Beste mensen,

Veel van jullie kennen me van eerdere reacties.

Er is al veel geschreven over SARS en wat te doen, veel van jullie dachten nog veilig te kunnen afreizen naar Beijin maar dat ligt nu ook al anders.

Het is dan ook in een keer still op de pagina maar laten we de mensen steunen die daar wonen en werken en om die reden eigenlijk niet weg kunnen.

Ik denk aan Danny, Walter en anderen die ik nu vergeet.

Mensen vertel je verhaal laat de mensen weten dat je leeft in een land waar de totale gekte aan het toeslaan is als we kijken naar de % dan is kans op een besmetting zeer laag, natuurlijk moet het risco niet op zoeken maar door goed op te passeen komt je al een heel eind.

Ik ben gegaan en ik kan jullie zeggen met zeer gemixte gevoelens maar eigenlijk omreden dat anders mijn eigen business om zeep gaat.

Waar ik nu ben is geen SARS gemeld gelukkig, maar het blijft China.

Er wordt flink gepoest hier en volgens mij blijf ik ook nog wel even ruiken naar de dentol als ik terug ben thuis, is een keer wat anders dan naar de knoflook.

Ik ben wel zo eerlijk om tegen jullie te vertellen dat ik probeer een dag eerder naar huis te gaan.

Om reden dat ik het helemaal heb gehad met dat SARS het gaat de gehele dag door.

Ik zit hier met een aantal Taiwanesen (de meeste fabrieken hier hebben een Taiwanese eigenaar) die willen nu allemaal terug voor zover dat mogelijk is omdat Taiwan de deur op slot wil doen niemand de in of der uit, dat hebben ze al gedaan met een ziekenhuis.

Wat doen ze hier wel, alle fabrieken is gevraagd om de werkers zoveel mogelijk binnen de poorten te houden.

Gisteren was het zondag de dag dat men vrij is dus er op uit, niet dus de straten waren bijna leeg en veel winkels hadden de deur dicht.

Ook op de werkdagen is er veel minder verkeer.

Vrachtwagens moeten gewassen worden.

De bestuurders dienen gevraagd te worden waar ze vandaan komen en hun temperatuur wordt gemeten in het oor.

Dit doet men nu ook de vleigvelden van Hong Kong en Singapore en andere.

Mocht er een gval van SARS op een fabriek uitbreken dan gaat deze voor een maand dicht.

Dus jullie begrijpen dat de druk erg hoog is op de fabriek eigenaren.

Ook mogen er geen nieuwe medewerkers worden aangetrokken dit weer op straffe van.

De maat regelingen zijn ook op alle muurkranten geplaatst met als gevolg dat men wat meer mondkapjes is gaan dragen, en dat de prijzen daarvan zijn vertienvoudigd.

Het grote gevaar is de gekte er omheen men beslist zomaar vandaag of morgen dat niemand meer mag reizen of weet ik wat.

Ik hoop dan hier al weg te zijn.

groet

Pim.

• Walter

Hier ben ik het dus helemaal mee eens.Ik ben op zich helemaal niet zo bang voor sars,ben wel voorzichtig,maar ik word echt knettergek van al de verhalen en de panische toestanden hier.Vooral in Beijing.Ik moet vanwege mijn werk waarschijnlijk nog wel een maand(of langer…)thuis zitten en daar heb ik dus helemaal geen zin in.Jammer want ik vind Beijing nog steeds een fijne stad.

Mijn probleem is dat mijn vrouw een eigen zaak heeft en notabene vlak voor de uitbraak een aantal orders heeft gekregen die ze niet kan weigeren.Dan wordt het moeilijker.Bovendien heb ik nog een dochtertje van vijf.Ze wil nu dus ook nog niet stoppen met werken.Voor mij en ons dochtertje is het geen probleem om morgen terug te vliegen maar ik laat mijn vrouw natuurlijk niet graag achter.We hebben hier een eigen flatje etc en wanneer is het veilig genoeg om terug te komen?Als we naar Hong Kong en Singapore kijken,kan het nog wel even duren…Kortom: een moeilijke beslissing…Gaan we nu terug of niet?

Mijn raad voor Jeanette: ga terug nu het nog kan of verhuis tijdelijk naar een andere veilige plaats(als dat kan natuurlijk).In de grote steden zal het vroeg of laat heus wel weer beter gaan maar op het platteland…

• pim

walter,

Het wordt de komende tijd niet gemakkelijk voor je maar volg je hart dan kom je er wel.

Ik ga vandaag terug naar nederland en ik hoop voor jullie dat het snel de goede kant op gaat maar dan ben je al gauw een maand verder.

In Guanzhou wordt gezegd dat de aantal gevallen aan het afnemen is maar dan nog duurt het weken voordat er gezegd wordt dat het veilig is (WHO rekend met minimaal 2x de incubatie tijd).

Vanuit nederland is het nuchter om hier tegen aan te kijken, echter nu ik hier ben geweest snap ik de angst die jullie beschrijven veel beter.

Niemand maar dan ook niemand in Nederland snapt niet wat die totale gekte om je heen met je doet, dat moet je overkomen (ik wil niet zeggen meemaken dat wens ik niemend). Echt waar mensen je wordt er gek van.

Men doet de meest gekke dingen.

Zo moest ik gisteren bij binnen komst in een fabriek een of ander drankje drinken om SARS uit mijn lichaam te houden, nog in geen honderd jaar weet jij veel wat je naar binnen gooit maar ze dronken het als water.

En dachten allemaal superman te zijn ons kan nu niets meer gebeuren, jaja.

Mijn partner spuit twee maal per dag alle gangen en wc deurknoppen etc etc af met dentol, ik heb gewoon koppijn van troep in nederland verboden omdat het kankerverwekkend zou zijn geloof ik. De fabriek tegen over ons moet iedereen die binnen komt verplicht douchen bij de poort heebn ze gewoon een tent gemaakt tuin slang er in en wassen maar. en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Walter ik snap heel goed dat je weg wil met je dochter, ik zelf zou mijn vrouw ook niet achter laten. Maar heb je de mogelijkheid ga weg uit die gekte en dat geld ook voor alle anderen.

Het gaat jullie goed veel sterkte.

Pim

Walt

• Jeanette

Bedankt voor het hart onder de riem. Wij zijn net als veel andere expats ook niet direct bang om SARS te krijgen maar we worden langzaamaan wel gillend gek van alle paniek en (soms tegenstrijdige) maatregelen.

Hier in Songzi is nog geen SARS, in de hele provincie 3 gevallen maar die zitten in Wuhan en dat is altijd nog een paar 100 km. hier vandaan. (en je weet natuurlijk niet of de officiele berichtgeving exact klopt)

Toch is iedereen bedacht op het eerste geval. Bij mijn dochter in de klas zitten normaal 50 kinderen nu zijn er nog maar 30. Er hoeft maar 1 kuch te vallen en het is ohjee…

Wij willen het toch nog even afwachten. Na de 1,2 en 5 mei vrije dagen willen we de kinderen 10 dagen binnen houden. Als er een outbreak komt dan is het na die vrije dagen…

Hoe is jullie inschatting over de SARS cijfers op het platteland? Enigszins betrouwbaar of zou dat ook weer verzwegen worden?

Groeten, Jeanette

• pim

de wereld kijkt natuurlijk hoe china het oplost.

Of daarbij het platteland ook wordt meegenomen daar mag ik toch wel vanuit gaan zeker WHO zal hierop de nadruk willen leggen.

Cijfers over waar ze vandaan komen weet men in Nederland niet.

in de laatste dagen heb ik mijn familie en vrienden moeten uitleggen waar de haarden zijn en de aantallen je ziet alleen de totalen nooit een uitsplising waar en in welek plaats.

Pas goed op je zelf en vertrouw ook alleen dat wat je zelf waarneemt. er is inderdaad zoveel nieuws wat niet blijkt te klopen.

Ik doe mijn best nieuws vooe jullie te verzamen als ik terug ben wat wel een waarde heeft als ze dat al weten in Nederland.

veel sterkerte.

pim.

• Walter

Als je denkt dat ze hier gek zijn geworden,dan weet je misschien niet wat er in Nederland is gebeurd…Ik weet niet of dit verhaal grappig of treurig is…

In Nederland wordt niet zoveel aandacht besteed aan Sars maar wel aan die vreemde “dierenziekte”..Er was in Nederland onlangs een Italiaan op vakantie die een huisdier bij zich had.Een eend als ik me niet vergis…Het arme dier moest afgemaakt worden.De arme kerel in alle staten natuurlijk en dit op zich komisch maar toch ook zielig verhaal krijgt nog een staartje want de man gaat het aanvechten..

Ik bedoel maar: zijn ze nu alleen in China of Azie gek momenteel?Welnee…Chinese maratonlopers worden geweigerd in Rotterdam.Uit allerlei onderzoeken is gebleken dat ze niets mankeren,maar nog mogen ze niet meedoen.Belachelijk of niet?

• Danny

Hallo Pim,

Bedankt voor het onder de aandacht brengen van je belevenissen. Een toaistisch gezegde omschrijft een snel stromende rivier. Een jonge gespierde man valt per ongeluk in het water en gebruikt al zijn krachten om weer aan wal te komen. Op het moment dat hij bijna bezwijkt, springt een zeer oude man in het water en red de jonge spierbundel door zich met de stroming mee te laten drijven totdat ze vanzelf naar de wal drijven.

Zoals ik Beijing nu beleef ga ik zo onopvallend mogelijk met de stroming mee hopend dat het over een paar weken over gaat. Rariteiten doen we niet, althans, we werken nu met z'n allen thuis. Gaat best goed moet ik zeggen, alhoewel ik toch liever op kantoor zit. Voor de rest wassen wij nog steeds goed onze handen. Afgelopen zaterdag was het prachtig weer en hebben we met wat vrienden een fles wijn leeggedronken in de zon. Een betere manier om even ut de gespannen situatie te ontsnappen is er niet! ;-)

Je doet er niks aan totdat men gewend is aan de situatie en aan de schoonmaak rituelen.Totdat China zover is als de collega communisten in Vietnam duurt het helaas nog wel even.

Groeten en sterkte iedereen!

Danny

• Jeanette

Ik ben het met je eens dat ze in Nederland af en toe ook niet weten waar ze mee bezig zijn. Zo las ik gisteren in het NRC dat ze een quarantaine flat in gaan richten voor twee Chinese studenten die uit China komen. Gaan ze straks alle expats uit China, Singapore en HongKong die met home-leave naar NL gaan ook in een flatje opsluiten? Of zijn het alleen “Chinezen” die SARS hebben en gaan “Expats” vrij uit? Ook las ik dat mensen in een Nederlandse trein meteen ergens anders gingen zitten toen een Chinees-uitziende medepassagier een keer kuchte. Alsof SARS een Chinese ziekte betreft in plaats van een ziekte die zich o.a. in China afspeelt.

De paniek slaat wereldwijd toe kennelijk…

• Walter

Als ik de cijfers op het platteland zelf inschat dan denk ik dat er wel meer mensen besmet moeten zijn dan ze opgeven,maar dat kan niemand zeggen.Ik zit in Beijing en volgens mij is iedereen zo op zijn eigen stad gefixeerd,dat ze echt niets over het platteland weten..De laatste tijd heb ik ook nauwelijks nog Chinese kranten gelezen.Ik word niet goed van altijd dezelfde verhalen over verpleegsters(die natuurlijk veel respect verdienen voor hun gevaarlijke werk)die dagboeken bijhouden en mensen die uit het ziekenhuis ontslagen zijn.Ze moeten informatie geven die echt belangrijk is zodat niemand zo in angst hoeft te leven als nu het geval is.

Jeanette,ik heb gisteren in ieder geval een geruststellend bericht(tot het weer wordt tegengesproken…)over sars gelezen(op de website van de telegraaf).Het blijkt voor kinderen minder gevaarlijk te zijn dan voor volwassenen.Kinderen herstellen sneller.

En dan nog over de verhalen.Gisteren ging ik naar de supermarkt voor boodschappen.Ben nog geen twintig minuten thuis,belt mijn schoonmoeder met het leuke bericht dat ze twee mensen die daar werken met sars hebben opgenomen.Ik geloof niks van dit verhaal want onder de huidige omstandigheden zou deze supermarkt allang gesloten moeten zijn.

Nog een verhaal: mijn vrouw komt s'avonds thuis.Had van iemand gehoord dat er in Beijing al minstens 700 mensen aan sars overleden moeten zijn!Nu wil ik best geloven dat ze nog cijfers verzwijgen(ook in Beijing),maar 700???Lijkt me wat overdreven en moeilijk te verbergen…

• ward

Geloof me: 700 man is NIETS voor de Chinese overhied om te verbergen.

Een twintig jaar terug is het hen gelukt enkele 100.000-den doden te verbergen gedurende enkele weken na een aardbeving. 700 (of 7.000 of 70.000 for that matter) lijkt mij echt niet zo'n probleem hoor voor die jongens hoor.