toch ge gaan

• pim

Beste Mensen,

En voor al Alex en Danny.

Tja naar wikken en wegen ben ik toch naar China gegaan voor mijn business.

Ik zit nu in Guandong in de plaats waar ik verblijf is geen SARS en ik hoop dat het zo blijft.

Iedereen heeft het er over maar dragen geen mondkapje.

Dat was wel anders toen ik in Hong Kong aan kwam.

Het vliegveld is zeer rustig slecht 20 % van wat er normaal aankomt en of doorreist.

als het vliegtuig uit komt wordt bij een ieder eerst de temperatuur gemeten, in het oor.

En hier draagt zeker 90% een mondkap.

Op straat is het net zo druk als op de kalverstraat in amsterdam als de wikels dicht zijn extreem rustig.

Al met al maakt het een grote indruk op me.

ik ben Hong Kong nieT ingegaan maar met de bus (slecht t2 personen en de bestuurder) naar China bij de grens wordt eerst de formulieren bekeken die je moet invullen dat je gezond bent en dan mag je de bus uity en de grens over.

Mondkap op (had ik al) en handschoenen aan (je laat je meeslepen in deze gekte)

om in een ruimte te komen waar het normaal zeer druk is en nu dus niemand 5 douane personen staan blij te kijken om je te helpen ik ben nog nooit zo gemakelijk en snel de grens overgegaan .

Ik moet nu stoppen (aan het werk) maar er volgt meer.

groet,

Pim

• Danny

Hallo Alex,

Dapper dat je toch bent gegaan. Ik kan me goed voorstellen hoe de situatie is in HK. Ik ben daar zelf ook wel eens de grens over gegaan met de trein. In Guangzhou gaan de verhalen dat het “onder controle” is en dat men daar een stuk minder mondkapjes draagt. Ik had eigenlijk stiekem gehoopt dat in HK de situatie zich ook aan het verbeteren was.

Ik ben benieuwd naar je andere ervaringen. Zowel zakelijk als persoonlijk een gezonde reis toegewenst!

Danny

• pim

Danny,

Het is niet Alex maar Pim geeft niet.

Ik heb begrepen dat Alex binnen kort ook gaat als je dan nog mag.

Echt het is een complete gekte er omheen dat merk je zelf ook wel in Beijing denk ik.

En je gaat er in mee ik, moet zeggen dat ik normaal mij niet laat leiden door dit soort zaken en probeer alles in zijn waarde te zien, daar is nu geen sprake van.

Je moet opletten maar dat moet altijd al wil je niet de gehele dag op de plee zitten.

Ook ik hoor dat het hier beter gaat en dat het juist in Beijing flink toe slaat.

Ook hong kong is zwaar getroffen en niet allen door de SARS maar ook economisch komen ze dit jaar nooit meer te boven dat is zeker.

De plaats waar ik verblijf is geen SARS geval gemeld en de locale overheid zal dat zeker niet meer achter houden als je weet dat je ontslagen wordt.

Natuurlijk heeft iedereen het er over je staat er mee op en je gaat er mee naar bed.

overal ze je info de mensen worden goed geinformeerd en de meesten fabrieken hebben zo zijn eigen regels gemaakt als handen wassen en je temperatuur meten elke dag.

Heb je een SARS geval op je fabriek dan moet deze een maand dicht.

In mijn business (baby en Kinder artikelen) weet ik van een fabriek in Zhongshan dat deze nu dicht zou zijn het grootste A merk in Nederland koopt daar een deel van zijn spullen. het is voor het gebied vanaf Macau tot Guanzhou waar Saras heerst ik zit geheel aan de andere kant voor bij Dongguang maar moet in Shenzhen wel de grens over en ook daar zijn er SARS gevallen je komt ze niet tegen en ik ga direkt de grens over dus geen kontakt met de locale bevolking.

Maar je verwacht wel net als in Hong Kong dat men een mondkapje draagt niet dus.

Er is altijd een verschil geweest tussen Hong Kong en China maar het wordt zo wel erg groot je weet hoe druk het is aldaar maakt niet uit waar je bent maar nu was het er erg rustig op straat dat maakt van Hong Kong een spook stad.

Zakelijk gaat het goed gelukkig mijn samples zijn 100% in orde daar ben ik blij om. Mijn mensen hebben goed werk gedaan (ik heb en partnership met Chinese fabriek).

Verder wordt ik door veel mensen aangesproken om ook voor hen business te doen, om de simpele reden dat ze orders missen, veel orders missen, ja nu al.

Op beursen in USA en Europa worden de chinesen en Taiwanesen geweigerd om een stand te hebben het excuus is natuurlijk SARS maar ze mogen wel de beurs bezoeken een beetje raar vind je niet.

Binnen een paar maanden hebben we ook een beurs in Europa eens zien wat er dan gebeurd als SARS nog speelt, ik denk dat het de grote A merken goed uit komt dat er geen Chinees op de beurs staat.

Groet,

Pim