Negatief reisadvies ook voor Beijing!!

• Loes

Ik zou gister eigenlijk terug gekomen zijn na 15 dagen Beijing… Baal er nog steeds onwijs van dat het niet door is gegaan, maar langzaam maar zeker blijkt dat ik toch wel de juiste beslissing heb genomen..

Het WHO heeft zojuist een negatief reisadvies uitgegeven voor Beijing.

www.nu.nl

Negatief reisadvies naar Peking, Shanxi en Toronto

Uitgegeven: 23 april 2003 14:33

GENEVE - De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft woensdag reizen naar de Chinese hoofdstad Peking en de provincie Shanxi en naar de Canadese stad Toronto afgeraden. Dit in verband met verspreiding van de besmettelijke longziekte SARS.

De aanbeveling van de WHO niet-dringende reizen naar de drie gebieden uit te stellen, blijft ten minste drie weken van kracht. Dat is twee keer de maximale incubatietijd, legde directeur besmettelijke ziekten David Heymann van de VN-organisatie uit.

Ondertussen is mijn vriend nog steeds in Beijing en hij blijft daar voorlopig ook. Pas als hij verplicht is weg te gaan of zal hij vertrekken… Onverstandig of niet??!

Groetjes Loes

• Jeanette

Tja, onverstandig of niet? Als je niet perse naar China hoeft kun je misschien beter niet gaan. Maar als je in Beijing of China woont is de keuze “om maar te vertrekken” niet zo eenvoudig. Want hoelang gaat het duren, wanneer kun je dan terug naar huis en gaat het wel m.b.t. je werk? Het zijn allemaal afwegingen en ik heb tot nog toe de indruk dat de meeste expats het wel redelijk nuchter opnemen en blijven zitten waar ze zitten en zich gewoon aan een aantal voorzorgsmaatregels houden.

Nog altijd kun je in je achterhoofd houden dat er miljoenen mensen wonen in Beijing en ondanks de toename van SARS is de kans nog altijd klein dat je dit oploopt. Dan komt er vervolgens nog bij dat zo'n 96% van de zieken weer geneest… Al met al niet zo heel veel reden tot persoonlijke paniek. Maar natuurlijk willen WHO en Overheden de ziekte onder controle krijgen.

En de media moeten toch ergens over schrijven? En als je in China zit of er mee te maken hebt dan lees je dat voer ook gretig. (Ik wel, al wordt ik er tegelijkertijd ook gek van)

Groeten, Jeanette

• Walter

Ik geloof dat over het algemeen alleen de expats het nuchter opnemen tot dusver en de Chinezen zelf veel minder.Afgelopen zaterdag ben ik met een gezelschap naar de Chinese muur geweest.Bijna alleen expats.Niemand droeg een masker en ik betwijfel of er iemand ziek is geworden…Ik bedoel maar,je gaat twijfelen hoe serieus het is…Maar als je hier niet woont,zou ik toch geen risico nemen en je reis voor onbepaalde tijd uitstellen.

• Jeanette

Dat is precies wat mijn buren (Chinezen met hoge opleiding en de beschikking over Taiwanese, Singaporese en HongKongnese media hebben) zeggen. Men is dit niet gewend. Alles werd in China in proporties gebracht (of niet gebracht) via de media. De hernieuwde openheid geeft veel onzekerheid. Mensen zijn er niet aan gewend wat er nu gebeurt. Ook in Shanghai schijnt het steeds gekker te worden. Met officieel 2 SARS gevallen op 16 miljoen inwoners. Men maakt elkaar letterlijk gek. Iedereen die 1 kuch laat horen: SARS. Bij mijn dochter in de klas zitten 60 kindjes en daarvan zijn er nu 40 thuis! Terwijl volgens WHO in de hele provincie slechts 1 SARS geval is en dat is een paar 100 km. hier vandaan. Verder is er bij ons nog niet veel te merken. Hooguit 1 mondkapje her en der en de restaurantjes en bussen worden nog normaal gebruikt.

(Er heerst wel een verkoudheid nu, mijn zoontje hoest ook, ik heb keelpijn. Maar dat komt nu eenmaal voor eens in de zoveel tijd. Alleen met de SARS op de achtergrond komen deze verkoudheden/griepjes in een ander daglicht te staan.)

• DikkieDick

Marloes,

Onverstandig of niet, ik denk dat je moet zeggen dat het altijd de juiste beslissing was.

Ik weet niet wat jouw vriend doet in Beijing, en met wie hij contacten heeft, maar ik zou me niet al te veel zorgen maken..

Zelf zijn we gisteren teruggekomen na bijna 3 weken Beijing. Wij zijn de 20e ‘gewoon’ gegaan en zouden de 12e terugkeren. Toen we vrijdag wilden bevestigen bleek Lufthansa nog maar 3x in de week op Beijing te vliegen en daarom zijn we gisteren teruggekeerd.

2 dagen na onze aankomst kwam het negatief reisadvies. Ons plan was om naar Mongolie te gaan en daarna terug naar Beijing. Door de diverse media werd dit wat gedwarsboomd. De Nederlandse media (b)leek het nogal aardig aan te dikken: zo zou je Beijing niet meer in en uit kunnen en iedereen loopt met mondkapjes op. Wij wilden toch wat meer weten en zijn de 24e naar de ambassade gegaan, om te vragen wat we het beste konden doen. Toen we meldden dat de WHO een negatief reisadvies had gegeven, zei de dame daar dat dat niet zo was. Een minuut of 10 later kwam ze daar toch weer op terug en dat reizen naar Mongolie uit den boze was, want daar zouden de SARS-patienten heen vervoerd worden, wat ons heel erg sterk leek. Het leek toen wel verstandig om toch maar in Beijing te blijven, in geval er grenzen dichtgegooid zouden gaan worden.

Even onze ervaringen:

De eerste dag hebben we een paar 2e hands-fietsen gekocht om het OV te vermijden en zijn zo de hele stad wat doorgecrosst. Het werd wel rustiger in de stad, maar nu lijkt het weer drukker te worden. Ik schat dat zo'n 20 a 25% van de mensen met mondkapjes op liep en dat percentage werd de laatste week minder.

We hebben nog wel een bezoek aan de muur kunnen brengen, zei het per taxi en op de meest toeristische plek (Badaling), maar daar was het heel rustig en de meeste krampjes/winkeltjes waren dicht.

Dat alle horecagelegenheden dicht zijn (wat wij van diverse mensen in Ned. hoorden) en pretparken ed is ook niet waar. Vorige week zondag hebben we het pretpark bezocht (lekker cultureel ;-) ).

Enig minpuntje: 2 weken geleden om 12 uur 's nachts werd er in onze jeugdherberg enorm op de deur gebonsd. Na opendoen stonden er 3 mensen in witte pakken voor de deur: Iemand in onze groep zou niet lekker zijn en of we maar wilden temperaturen. 1 had 37,3 en dat werd beschouwd als een verhoging. Volgende ochtend was het 37,0. Toch maar op aanraden van hun naar de SOS-kliniek voor een check-up. Niks aan de hand. Hij was wel een paar dagen verkouden geweest doordat ie vanuit het warme Bangkok in het toch iets koelere Beijing aan was gekomen.

Gisteren bleek in ons vliegtuig van Beijing naar Frankfurt een vrouw 2 van de 3 SARS-symptomen te hebben. Van iedereen in het vliegtuig zijn de gegevens genoteerd, zodat mocht het bevestigd worden dat het inderdaad om SARS gaat wij ingelicht kunnen worden. Deze vrouw zat een rij achter ons. Op mijn vraag of in het geval het wel SARS zou kunnen zijn, wij nu toch ook al mogelijk ge-infecteerd zijn werd door de Duitse arts gezegd, dat wij de 1e 4 dagen niemand kunnen besmetten. Krijgen ze zelf geen koorts dan is er niks aan de hand. De diagnose of deze vrouw SARS heeft, zou men in 2 uur kunnen stellen, en wij zijn nog niet gebeld, dus we mogen er vanuit gaan, dat het hier geen SARS betreft.

Al met al voor ons een hele bijzondere vakantie en ook heel anders dan we hadden voorgesteld. Dat was wel balen, maar wij hebben 3 weken lang toch enorm genoten van de stad en we zijn Beijing dan ook redelijk goed gaan kennen.

Mvg, Dick (die nadat ie 26 uur wakker was geweest, nu na een uurtje of 4 al weer klaarwakker is)