Kunnen we terug? (SARS)

• Jeanette

De vraag die ik hier steeds lees is: kunnen we nog naar China/Beijing? Met al dat SARS nieuws. Ik zit in China en de vraag die bij mij reist is: “kan ik eind juni nog wel naar Nederland?”

Een goede en bezorgde vriendin van me schreef me vanmorgen vanuit Nederland:

“Ze verwachten een hele grote uitbraak van Sars op het platteland, dus wacht niet te lang met naar Nederland komen, voor het niet meer kan of mag.”

Wij wonen op het platteland, maar bang om SARS te krijgen ben ik niet. Maar wat als een van mijn kinderen verkouden wordt. (gewoon verkouden) en we komen het vliegtuig niet in… moet er niet aan denken dat we naar een Chinees ziekenhuis moeten… (dat is pas groot risico op Sars)

Iemand hier een mening of idee over?

Groetjes, van iemand die beslist niet snel in paniek is of in paniek wil raken, maar toch wisselende gevoelens heeft bij de SARS-bombardementen in de media.

(en de lokale volks-praatjes hier om me heen!)

Jeanette

• Alex

Beste Jeanette,

Als ik jou was zou ik contact opnemen met de Nederlandse ambassade.

Ik weet ook niet of je dan nog terug kunt naar Nederland….

Ik denk dat het volgende geldt:

Even uitgaande van de situatie dat een van je kinderen verkouden wordt en er SARS voorkomt waar jullie wonen, dan kan ik me voorstellen dat je het vliegtuig niet inkomt. In dat geval moet je dus afwachten: als het een gewone verkoudheid is, kun je een paar dagen later alsnog afreizen. Blijkt het echter toch om SARS te gaan, dan is er natuurlijk geen andere oplossing dan een ziekenhuis opzoeken in China… in dat geval speelt natuurlijk niet meer het verhoogde risico om SARS op te lopen in een Chinees ziekenhuis, want dat heeft hij/zij dan al…

Sterkte in elk geval,

Alex

• Walter

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem.Wij zitten dan in Beijing waar de medische middelen wel beter zijn dan op het platteland,maar met al die verhalen hier…Ik heb een docher van vijf.Mijn vrouw(Chinese)raadde me gisteren al aan om met mijn dochter terug naar Nederland te gaan volgende week.Maar ik ben er nog niet over uit wat ik moet doen..Ik ben ook niet snel bang uitgevallen en mijn vrouw ook niet,maar als je een kind hebt ga je je sneller zorgen maken..Maar ik moet er niet te lang mee wachten om terug te gaan want misschien kunnen we binnenkort helemaal niet meer terug!

Ik ben ook niet zozeer bang om besmet te raken,maar soms vraag ik me wel af wat er zal gebeuren als er iemand bij ons in de flat besmet blijkt te zijn.Sluiten ze ons dan op voor een week?Niet zo'n leuk vooruitzicht…Bovendien: of veel verhalen nu overdreven zijn of niet,de sfeer is nu al zo gespannen en angstig dat het niet leuk meer is om nog mensen te ontmoeten,uit te gaan eten,etc.Zo ben ik afgelopen zaterdag nog in een overvolle bus naar de Chinese muur geweest.Je denkt dan al snel dat het“allemaal wel meevalt”als je niet ziek terugkomt.Gisterenavond zijn we nog met vrienden uit wezen eten.Het was leuk en gezellie maar niemand zat echt lekker op zijn stoel en het gesprek ging bijna alleen maar Sars…Nee,leuk is het allemaal niet meer en alleen daarom denk ik er al over om voor een tijdje terug te gaan.Nog niet eens zozeer voor het besmettingsgevaar eigenlijk.

• Jeanette

Ja, ik herken je verhaal. Je wordt ook gewoon gek gemaakt door wat er om je heen gebeurt.

Ik had vanmorgen een vriendin aan de telefoon die in Shanghai woont. Officieel twee SARS gevallen… maar de paniek… Kennelijk stond er in de krant dat als je iemand van SARS verdenkt je die aan kunt geven. Als die iemand dan ook echt SARS blijkt te hebben dan krijg je een financiele beloning. Hoe moet je je zoiets in de praktijk voorstellen? Als je een keer kucht en ze geven je aan…

Ze vertelde ook dat er een enorm schap Dettol was bij de Carrefour en dat die binnen een mum van tijd leeg was en Chinezen er zelfs om vochten.

Bij ons zelf is er nog niets te merken. Het leven gaat normaal door, hooguit 1 of 2 kapjes die je ziet. Maar verder is het overal normaal druk. (Hubei province)

In de hoofdstad Wuhan schijnt nu 1 SARS geval te zijn.

• Walter

pfff….te gek voor woorden allemaal…alleen daarom al misschien maar beter om terug naar Nederland te gaan.

• Ikkke

neeeeeeeeeeeeeeeee, there is no way back