durven mensen nog naar beijing?

• linda

durven mensen nog naar beijing?

• Alex

Ja hoor, ik ben er begin juni.

Natuurlijk bestaat er een hele kleine kans dat je besmet raakt en je moet voor jezelf de afweging maken of je dat hele kleine risico wilt nemen, maar de feiten zijn dat vrijwel alle SARS-patienten direkt en langdurig contact hebben gehad met SARS-patienten die al waren opgenomen in het ziekenhuis. Het gaat dan dus om familieleden van de patienten en ziekenhuispersoneel. Het aantal ‘toevallige’ besmettingen is bijzonder laag. Natuurlijk kan dit veranderen, de verspreiding van virussen blijft deels onvoorspelbaar. Houd daarom goed de site van de WHO in de gaten, dit is de World Health Organization. Deze doen onafhankelijk onderzoek in China en komen dagelijks met updates (www.who.org). Zolang er geen negatief reisadvies geldt, zou ik zeggen: gaan als je al geboekt hebt en eventueel even afwachten als je nog niet geboekt hebt.

Groet,

Alex

• Jeanette

Als het in China al spannend wordt m.b.t. SARS dan zal het de periode na 1 mei zijn. Ik hoorde dat men in Nederland verneemt dat de Chinese overheid de vakantie-dagen gereduceerd heeft tot 1 dag. Maar dat is niet waar. Men heeft gewoon 3 dagen vrij + het weekend = 5 dagen.

(Dat is wat wij van officiele instanties te horen kregen gistermiddag)

Chinezen hebben de neiging massaal te gaan reizen tijdens de vrije dagen. Terug naar hun geboortestreek in overvolle bussen en treinen en ook per vliegtuig.

Wellicht zullen er veel Chinezen niet gaan reizen nu, maar ook velen zullen het wel gewoon doen. Op het platteland is men medisch minder goed toegerust dan in de grote steden… Het is afwachten geblazen…

• Danny

Hallo Alex,

Da's misschien wel vanuit een medisch oogpunt wel verantwoord, toch wil ik je de volgende kijk op de situatie in Beijing vanuit het oog van de “gewone” mensen niet onthouden. De dagelijkse roddels, waar of niet waar, heeft wel degelijk een effect op het dagelijkse leven en je eigen gevoel van veiligheid. Een voorbeeld van de roddels van gisteren.

- Vandaag worden alle patientien met SARS naar 1 plek in Beijing gebracht. Veel scholen zijn hierdoor gesloten en het is rustig op

straat. Voor het eerst sinds weken geen file in de ochtend spits! Men noemt dit een van de gevaarlijkste dagen om SARS op te lopen.

- Niemand gelooft meer dat het aantal SARS gevallen in Beijing onder de 2000 ligt.

- Er komt een piek deze weken. Bedrijven maken hun plannen om de mensen thuis te laten werken. Veel bedrijven zijn al gesloten.

- Werknemers van Chinese overheidsinstanties zijn verzocht om hun paspoort (indien ze die hebben) in te leveren. De roddel gaat

dat Beijing voor een paar dagen afgesloten gaat worden (Geen idee hoe ze dat willen doen).

- Mensen worden geadviseerd eten in te slaan voor een paar dagen.

- Het uitgaansleven ligt lam, daarnaast bezoekt men elkaar weinig (vrienden, familie etc.)

- Openbaar vervoer wordt gemeden.

- 60% van de stad draagt een mondkapje (inclusief bewakers, parkeerbeheer etc.)

- Er gaat een roddel dat Wen Jiabao binnenkort ook ontslagen wordt

Natuurlijk kan ik geen garantie geven voor deze roddels. Helaas moet ik wel toegeven dat het roddelpakket van 2 weken terug, jammer genoeg behoorlijk betrouwbaar bleek.

Dan heb je nog de dagelijkse SARS rituelen en belemmeringen:

- Om de haverklap je handen wassen

- Bij ieder hoest die je hoort verschrikt omkijken

- 1 meter afstand houden van personen

- Je vriendin geen dagelijks welkom en afscheids zoentje kunnen geven maar eerst naar huis en je wassen :-(

- Als je thuis komt meteen je kleren verwisselen

- Geen lunch en diner in restaurants

- En dan de vitamines en gezonde troep die je dagelijks naar binnen werkt. Je voelt je wel gezond, maar ik wil ook wel eens relaxen met een lekker ordinair kommetje noodles, biertje in een lokaal tentje in Beijing… Al een maand niet dus.

- De bank is een drama, OV kan niet meer etc etc.

De site van WHO vind ik langzaam qua updates en slecht leesbaar. Ikzelf haal veel ‘officiele’ informatie uit websites van kranten en yahoo Singapore: http://sg.news.yahoo.com/asia/ (een soort nu.nl voor Azie).

Van de WHO heb ik trouwens het idee dat ze zich te diplomatiek opstellen. Waarom is er voor Beijing geen negatief reisadvies?? Toen dit voor Guangzuo werd uitgeroepen was de situatie misschien wel minder drastisch dan dat het nu in Beijing is. Daarnaast is dat team van WHO onlangs weer gewoon belazerd toen ze moesten wachten om toegang te krijgen bij een militair hospitaal, hetgeen wat nu ook weer in SH gebeurd.

Durven mensen nog naar Beijing… Het is meer, wil je wel naar Beijing?

Danny

• Alex

Beste Danny,

Met je laatste zin ben ik het helemaal eens: de vraag is meer of mensen nog naar Beijing willen…. Het beeld wat jij schetst, doet me inderdaad twijfelen, of ik Beijijg niet moet mijden. Niet omdat ik bang ben om SARS op te lopen, maar vanwege de sfeer die jij beschrijft. Heel jammer, want ik vind Beijijng een geweldige stad….

Toch bekijk ik het ook vanuit een medisch oogpunt (ben nu eenmaal zo opgeleid..;-) ) en dan ga ik af op het advies van de WHO. De WHO heeft er geen enkel belang bij om geen negatief reisadvies af te geven als dat wel nodig is, dus ik vertrouw daar op dit moment wel op. Gelukkig vertrek ik pas over een maand naar China, dus ik hoop dat er tegen die tijd wat meer duidelijk is.

Succes in elk geval in Beijing!

Alex

P.S. Overweeg jij nu om terug te keren naar Nederland? Zijn er veel expats (ik neem aan dat jij expat bent?) die overwegen terug te keren?

• David

Zoals jij het nu schets denk ik terug aan het mooie Beijing waar ik 1.5 jaar heb gewoond en kan bijna niet geloven dat deze groeiende stad zo in angst leeft. Maar ik weet van de vele contacten in Beijing dat het wel waar is. Ik hoorde van mijn chinese collega's in Beijing dat 1/3 maar op kantoor is en de rest vriij is of thuis werkt. Verder weet ik dat veel mensen erg bang zijn en niet eens durven te gaan reizen.

Een nederlandse vriend van mij in Beijing is erg nuchter onder situatie en schreef me (met een knipoog) dat hij had gehoord dat veel roken en alcohol drinken je lichaam immuun maakt. Dus hij rookt en drinkt stug door. Persoonlijk zou ik wel weer in BJ willen zijn omdat ik van deze stad hou. Maar ik denk dat het leven op dit moment niet zo zou zijn als ik gewend was.

Hoe is het in Sanlitun Nan Jie, uitgestorven? Hoe is op Wangfujing, rustig?

Ben benieuwd naar jouw ervaring als expat aldaar omdat je ook weet hoe het normaal is.

Cheers,

David

• Danny

Naar NL gaan is voor mij vrijwel uitgesloten. Ik woon en werk nu eenmaal in China en heb ook een Chinese vriendin. Daarnaast lijkt het mij gevaarlijker in het vliegtuig dan in Beijing over straat ;-)

Iedereen hoopt dat de situatie snel verandert in positieve zin. Ik ben dol op Beijing en zit hier al een paar jaar. Alleen heb ik het zoals nu nog nooit ergens gezien en zie nu een hele andere kant van de stad. Op veel plekken waar je komt ruikt het naar schoonmaak middelen, azijn en wierrook.

Het paradoxale is dat dit een van de mooiste lentes is die ik heb gezien en Beijing ook steeds groener schoner en mooier wordt. Ik benijd de personen die Nederlands nuchter kunnen blijven. Het is moeilijk om niet in de hysterie meegenomen te worden. In NL is het al moeilijk (denk aan een Pim Fortuyn, 09-11 etc) laat staan met ongeveer hetzelfde bevolkingsaantal op een veel kleiner stukje grond.

Ik heb niet veel inzicht in andere NL expats. De Koninginnedag borrel gaat geloof ik wel door. Sanlitun & Wangfujing ben ik de laatste tijd niet geweest :-/ Over Sanlitun heb ik gehoord dat het spookachtig rustig is… Zelf denk ik dat rustiger het juiste wordt is. Op straat is het wel rustiger en op de 2de ring weg ook!

Die grap van het roken en drinken heb ik al gehoord. Toch zou ik daar wel mee oppassen…Wellicht dat Alex wat meer kan vertellen over die 4% die daadwerkelijk aan SARS bezwijkt. Wat voor leeftijd, conditie sociale klasse etc.

Vooralsnog is de SARS voor mij meer hinder dan angst. Laten we hopen dat het zo blijft :-)

Danny

• Danny

Herstel.

Koninginnedagbal is net uitgesteld

• David

Het allerleukste aan het koninginnebal is haring en bitterballen, zeker als je dat een tijdje niet gehad hebt!!!

Hoe zit het bij jou op kantoor met wel/niet werken?