Nederlandse ambassade verwijst naar WHO

• Danny

De voorlichting van de Nederlandse ambassade in Beijing heeft het volgende aan conclusies opgeleverd:

- De NL ambassade vertrouwd volledig op de informatie van de WHO en neemt geen individuele beslissingen en verstrekt geen

adviezen.

- De situatie en cijfers voor Beijing zijn onbekend

- De kans op SARS is volgens de NL ambassade 1/100.000 terwijl een verkeersongeluk staat tot 1/5000

- De ontwikkeling van een vaccin is geschat op 6 maanden. Tot die tij veranderd er waarschijnlijk niks aan de situatie

- Buitenlanders met SARS worden opgenomen in het militaire hospitaal. De ambassade is aan het onderhandelen of zij hun eigen

dokter mee kunnen nemen indien er een geval van SARS zich voordoet.

- De huidige Chinese regering is al een stuk beter en professioneler qua houding dan de regering hiervoor.

- Nederlanders met SARS in Peking kunnen niet terug naar NL maar dienen ter plaatse in China te worden behandeld

Persoonlijk vond ik de presentatie niet veel zeggend. Het meeste wat al bekend was, werd nog een keer herhaald en voor kritische vragen werd verwezen naar de WHO. De Nederlandse ambassade zal meer druk moeten uitoefenen op de Chinese instanties over opheldering van de cijfers. Op een heldere vraag van een student of het veilig is om naar het Noorden van China te reizen, werd geantwoord dat de kans op een besmetting in een bus naar het Noorden een stuk kleiner is dan een bus rond Guangzuo.

Gezien de dagelijkse veranderingen in de situatie, verschilt ook mijn mening van dag tot dag. Als je mij nu vraagt, wil je dat vrienden of familie overkomen dan geef ik daarop een negatief antwoord. Op z'n minst zal ik willen wachten totdat er echt opheldering is over het aantal gevallen (zoals de WHO nu in Guangzuo heeft bereikt).

Aan de andere kant gaat het leven gewoon door in China. Iets voorzichtiger met je gezondheid en daar moeten wij het er voorlopig maar mee doen.

Groeten,

Danny

• pim

Danny,

Veel wijzer wordt hier niet van zeker niet als de WHO nu aangeeft dat het rond Guanzhou het Sars virus over zijn hoogte punt heen is.

Al met al blijft het natuurlijk oppassen maar ik overweeg toch naar Guandong af te reizen na de paasdagen men Business loop nu ook in het honderd.

En dat te weten dat er nu de grote beurzen zijn in Hong Kong en Guanzhou word daar iets overgezegt, gaan deze door?

pim.

• Danny

Hallo Pim,

Tja, ik had ook graag wat concretere informatie van de ambassade gehad, maar helaas. Mijn standpunt is om Beijing op het moment te vermijden als je er niet perse naar toe moet.

CNN melde gisteren dat een dokter uit het militaire ziekenhuis in BJ heeft aangegeven dat er al 60 mensen zijn bezweken aan SARS in Beijing. Daarnaast komen de geruchten steeds dichterbij. Dwz nu zitten wij nog maar 2 tot 3 schakels van de bron af terwijl dat er eerst meer waren.

Die beurs in Guangzhuo gaat door (begint de 16de toch of zo?). Hong Kong weet ik niet maar het lijkt me sterk aangezien het dagelijkse leven in HK lam ligt.

Hieronder wat headlines van vandaag en gisteren:

Yahoo: Thursday April 10, 4:11 PM

Two more dead from SARS in China as authorities insist it remains safe:

“According to the latest official statistics, 22 people have been infected in Beijing and four have died although doctors and nurses have told AFP of dozens of SARS cases and spoken of many more dead than official claims.”

CNN: Thursday, April 10, 2003 Posted: 1:22 AM

"HONG KONG, China – An American teacher suffering from SARS has died in Hong Kong just hours after being transported by ambulance from Shenzhen on the Chinese mainland

A spokesman who identified himself by the surname Zhang disputed the charge that Salisbury was moved so China could keep him off its SARS death toll list, saying that the U.S. consulate in Guangzhou had requested the move."

Yahoo: April 11, 4:33 AM

As the worldwide death toll from Severe Acute Respiratory Syndrome reached 112 with two more SARS deaths in China and four more in Hong Kong, Beijing and Hong Kong began to fight back against their growing international isolation.

Beijing's newly appointed mayor Meng Xuenong urged foreign investors and tourists to continue coming and insisted the Chinese authorities have “full control over atypical pneumonia.”

Dit laatste bericht lijkt mij ongeveer net zo betrouwbaar als hetgeen de voormalige Iraakse minister van informatie beweerde over Amerikaanse troepen in Bagdad. Iedereen weet dat het grote onzin is dat SARS onder controle is. Als je dat toch gaat bewijzen, kun je wat mij betreft niet meer serieus genomen worden. En dat is jammer. Zeker op zo'n belangrijke positie als burgermeester.

• pim

Danny,

Het is gewoon moeilijk een goede of juiste belissing te nemen.

De fair in gaunzhou gaat door ondanks dat de grootste haard van het virus daar is.

Een zakenrealatie zegt me te moeten komen naar de beurs, maar als vriend is het beter weg te blijven.

Er wordt al gesproken over meer dan 1000 doden dit lijkt mij overtrokken.

Maar goed China kennende zou dit zomaar eens waar kunnen zijn, in iedergeval veel meer dan er nu wordt doorgegeven.

En dat blijkt ook wel uit andere berichtgeving.

Guandong is groot en niet overal heb het virus (marco) maar toch hoe snel gaat dat weet niemand, wel dat niet iedereen zwaar ziek wordt de meesten krijgen gewoon een loopneus of zijn een paar dagen flink verkouden, althans dit word gezegd door een arts in hong kong.

En dat maakt het gevaarlijk voor een grote en snelle uitbraak.

Blijven volgen dan maar.

pim.