De voorlichting van de Nederlandse ambassade in Beijing heeft het volgende aan conclusies opgeleverd:
- De NL ambassade vertrouwd volledig op de informatie van de WHO en neemt geen individuele beslissingen en verstrekt geen
adviezen.
- De situatie en cijfers voor Beijing zijn onbekend
- De kans op SARS is volgens de NL ambassade 1/100.000 terwijl een verkeersongeluk staat tot 1/5000
- De ontwikkeling van een vaccin is geschat op 6 maanden. Tot die tij veranderd er waarschijnlijk niks aan de situatie
- Buitenlanders met SARS worden opgenomen in het militaire hospitaal. De ambassade is aan het onderhandelen of zij hun eigen
dokter mee kunnen nemen indien er een geval van SARS zich voordoet.
- De huidige Chinese regering is al een stuk beter en professioneler qua houding dan de regering hiervoor.
- Nederlanders met SARS in Peking kunnen niet terug naar NL maar dienen ter plaatse in China te worden behandeld
Persoonlijk vond ik de presentatie niet veel zeggend. Het meeste wat al bekend was, werd nog een keer herhaald en voor kritische vragen werd verwezen naar de WHO. De Nederlandse ambassade zal meer druk moeten uitoefenen op de Chinese instanties over opheldering van de cijfers. Op een heldere vraag van een student of het veilig is om naar het Noorden van China te reizen, werd geantwoord dat de kans op een besmetting in een bus naar het Noorden een stuk kleiner is dan een bus rond Guangzuo.
Gezien de dagelijkse veranderingen in de situatie, verschilt ook mijn mening van dag tot dag. Als je mij nu vraagt, wil je dat vrienden of familie overkomen dan geef ik daarop een negatief antwoord. Op z'n minst zal ik willen wachten totdat er echt opheldering is over het aantal gevallen (zoals de WHO nu in Guangzuo heeft bereikt).
Aan de andere kant gaat het leven gewoon door in China. Iets voorzichtiger met je gezondheid en daar moeten wij het er voorlopig maar mee doen.
Groeten,
Danny