Vrijdag ontving een brief van Djoser over onze aanstaande China-reis. Een negatief reisadvies voor HK betekent dat de reis door de rest van het land gewoon door zal gaan.Djoser kan dus de annulering van de complete reis niet toestaan in navolging van het advies van de ANVR. De reisorganisatie begrijpt de commotie rondom SARS en geeft haar China-reizigers de gelegenheid de geboekte reis om te boeken naar een andere vertrekdatum of een totaal andere reis. Aangezien ik veel tijd gestoken heb in hetvoorbereiden van deze reis wil ik dit jaar nerges anders naar toe als naar China. Ik heb besloten de reis een maand uit te stellen en dan te bezien of het veilig genoeg is om te gaan. Ook bij ons thuisfront is de paniek voor SARS groter als bij mijzelf. Ik lees veel over SARS, zit dagelijks online en hou de boel in de gaten. Dagelijks vertrekken veel (nederlandse) toeristen richting China, ook al ver voor de afkondiging van een negatief reisadvies voor HK. Ik heb nog geen nieuws gehoord over een serieuze bedreiging voor toeristen of dat reizigers een potentieel gevaar lopen door gewoon hun “toeristending” te doen. Ik durf het risico nu dus wel aan maar stel het nog een maandje uit om de familie gerust te houden en de WHO de kans te geven de situatie in dat land eens goed onder de loep te nemen nu de Chinese regering eindelijk meer openheid omtrent SARS verkondigt.Stiekem had ik namelijk al gehoopt dat ik begin mei - toch - thuis zou zijn in verband met het door mij zeer gewaardeerde Moulin Blues Festival in Ospel. En nu hoor ik dat het festival misschien niet doorgaat ivm de uitbraak van een andere zeer dodelijke ziekte: de vogelpest…..