Wel naar China

• Nicole

Vrijdag ontving een brief van Djoser over onze aanstaande China-reis. Een negatief reisadvies voor HK betekent dat de reis door de rest van het land gewoon door zal gaan.Djoser kan dus de annulering van de complete reis niet toestaan in navolging van het advies van de ANVR. De reisorganisatie begrijpt de commotie rondom SARS en geeft haar China-reizigers de gelegenheid de geboekte reis om te boeken naar een andere vertrekdatum of een totaal andere reis. Aangezien ik veel tijd gestoken heb in hetvoorbereiden van deze reis wil ik dit jaar nerges anders naar toe als naar China. Ik heb besloten de reis een maand uit te stellen en dan te bezien of het veilig genoeg is om te gaan. Ook bij ons thuisfront is de paniek voor SARS groter als bij mijzelf. Ik lees veel over SARS, zit dagelijks online en hou de boel in de gaten. Dagelijks vertrekken veel (nederlandse) toeristen richting China, ook al ver voor de afkondiging van een negatief reisadvies voor HK. Ik heb nog geen nieuws gehoord over een serieuze bedreiging voor toeristen of dat reizigers een potentieel gevaar lopen door gewoon hun “toeristending” te doen. Ik durf het risico nu dus wel aan maar stel het nog een maandje uit om de familie gerust te houden en de WHO de kans te geven de situatie in dat land eens goed onder de loep te nemen nu de Chinese regering eindelijk meer openheid omtrent SARS verkondigt.Stiekem had ik namelijk al gehoopt dat ik begin mei - toch - thuis zou zijn in verband met het door mij zeer gewaardeerde Moulin Blues Festival in Ospel. En nu hoor ik dat het festival misschien niet doorgaat ivm de uitbraak van een andere zeer dodelijke ziekte: de vogelpest…..

• reiziger

mooi is dat, als iedereen gewoon maar naar china blijft reizen zitten wij dalijk ook met die ziekte, ga gewoon lekker naar zuid amerika of australie, ga je toch gewoon volgend jaar naar china..

• Danny

Nee…

Als iedereen naar China blijft reizen zitten wij straks hier ook met de vogelpest.

Zeg “reiziger” hier is een lijstje met SARS gevallen van de WHO:

Australia

Belgium

Brazil

Canada

China

China, Hong Kong Special Administrative Region

China, Taiwan

France

Germany

Italy

Malaysia

Republic of Ireland

Romania

Singapore

Spain

Switzerland

Thailand

United Kingdom

United States

Viet Nam

Bron: www.who.int/csr/sarscountry/2003_04_05/en/

Ik denk dat je dit jaar maar beter naar Texel kan gaan ;-) Heb je je Lariam alvast klaar, want er zijn nogal wat muggen bij al dat water in de buurt.

Groeten,

Danny

• pim

Nicole,

Ik heb zeer nauw contact met een aantal mensen in Hong Kong en daar lopen de Hotels toch echt leeg door het weg blijven van de toeristen en zakenlieden.

Ook winkels zijn geheel of gedeeltelijk gesloten.

Het is zelfs zo dat een kennis van me is opgedragen door haar baas in Austarlie te blijven tot het weer veilig is in Hong Kong.

Leuk zul je zeggen maar niet als je familie thuis op je wacht. Dat men dit doet wil toch wel zeggen dat men bang is. In Hong Kong houden ze er rekening mee deze week een toename te krijgen op lopend tot 3000 personen als dit echt waar is dan zijn we er voorlopig nog niet vanaf .

Even voor alle duidelijkheid vogelpest is niet dodelijk voor mensen, maar ook ik moet nu Moulin Blues gaan missen door dit virus zoals het er nu naar uit ziet.

Laten we dit eens als voorbeeld nemen hoe snel het is gegaan met de vogelpest.

Dit zou ook zomaar kunnen gebeuren met het SARS virus als we met zijn allen niet allert zijn.

Het negatief reisadvies wordt niet gegeven omdat je zelf een groot risico loopt, deze is zeer klein dat schrijft een ieder en maakt het voor de meeste onder ons onduidelijk wat te doen.

Het gaat er om dat we er voor moeten zorgen dat dit virus niet over de wereld gaat reizen. Weten we nog dat een aantal jaren geleden in afrika veel mensen zijn overleden aan een of ander pokken virus en dat deze ook afkomstig was vanuit azie.

Hier had dat virus geen kans omdat wij onze inenting daar voor krijgen, nu ligt dat even anders en op een herhaaling van de spaanse griep zit niemand te wachten.

Dus mijn advies werkmee aan het onderdrukken van dit virus en wacht tot dat het weer veilig is en dat zou best wel eens snel kunnen zijn.

pim

• Nicole

Ik heb het niet over Hong Kong en Guangdong, daar ga ik natuurlijk niet naar toe! Nogmaals: ik houd de rést van China in de gaten als ik ga. Ik ga ervan uit dat het WHO een gedegen advies afgeeft en ik neem ook aan dat als een gebied door de WHO als niet gevaarlijk wordt bestempeld dat ik daar met een gerust hart naar toe kan gaan. Ik moet er niet aan denken dat ik de hele vakantie met een gevoel van “ik kan ieder moment ziek worden” moet rondlopen. Het is vakantie, ik heb er lang voor gespaard, lang genoeg voorbereid, dus als het door een organisatie die er verstand van heeft “veilig” wordt verklaard, ga ik eindelijk genieten van een reis waar ik al een hele poos naar uit zie. Maar nogmaals: alleen als het veilig is voor toeristen. Dus “reiziger”: jij hoeft niet bang te zijn om door mij besmet te worden: mijn eigen gezondheid is veel te belangrijk om dat voor een vakantie op het spel te zetten. Mocht de situatie over een maand niet verbeterd/verslechterd zijn, dan ga ik echt wel op zoek naar een andere vakantie-bestemming!

• Casper

Ik ga over exact een week naar China, ook bij mij is er zoveel voorbereding geweest, dat ik dat echt niet ga annuleren. Ik snap niet dat mensen het onverantwoordelijk vinden om naar China toe te gaan. China is zo groot als een continent, het “gevaarlijke gebied” is slechts zo groot als een land. Mijn reis gaat naar Shanghai en Nanjing, waar ik direct contact heb met chinese bewoners, deze liggen op een afstands van Hong Kong die te vergelijken is met amsterdam-Zuid Frankrijk. De media heeft het nieuws hier zo opgeblazen dat ze “heel China” of zelfs “heel Azie” in de mond durven te nemen. Mag ik er dan even op wijzen dat wij in Belgie een geval van SARS hebben? Zowel in Nanjing als Shanghai wordt ik uitgelachen om mijn vragen over SARS, en er wordt op mijn hart gedrukt: Je hoeft je nergens zorgen over te maken!

• Jeanette

Natuurlijk wordt je door Chinezen in Nanjing en Shanghai uitgelachen over twijfels over SARS. De Chinese overheid schotelt haar onderdanen niets anders voor dan dat alles onder controle is en er niets aan de hand is.

Ook in Shanghai zijn al SARS gevallen bekend alleen wordt dat niet aan de grote klok gehangen. De overheid houdt netjes zijn mond.

Niet vergeten dat het hier een communistisch land betreft! Om verspreiding van SARS tegen te gaan, ook al is de kans per individu klein, is het beter niet te reizen.

Maar als je het toch wilt doen… Veel plezier. China is een geweldig land.

• reiziger

ik weet niet zo goed of je het nieuws gevolgd hebt, maar er zijn toch echt al tot in peking aan toe mensen overleden aan deze ziekte. Vandaag stond bovendien in de krant dat men er rekening mee houdt dat veel ziektegevallen dood zijn gezwegen door de chinese regering…

hou er ook rekening mee dat je niet meer terug het vliegtuig in mag…

• Dikkie Dick

Niet meer terug in het vliegtuig? Wordt de vakantie noodgedwongen langer. ;-)

Tja, het is een serieuze zaak, maar kon het ff niet laten.

Zelf vertrekken we over 11 dagen naar Beijing en van daaruit gaan we naar Mongolië. Kans is wel dat we nu langer in Mongolië blijven en minder van China gaan zien. We zouden zowiezo niet naar het zuiden.

En het Min. van WVS komt ook niet meer met updates hier. Ik ben benieuwd naar het verhaal van de Nederlandse ambassade in Beijing, waar Danny het over had.

Mvg, Dick