Vlucht geannuleerd

• Loes

Na 5 dagen twijfelen (wel gaan, niet gaan, wel gaan, niet gaan, enz….) heb ik nu toch maar besloten om niet te gaan en mijn vlucht naar Beijing geannuleerd!

Ik baal echt ontzetten!! Kan echt niet geloven dat dit gebeurd, maar ja je moet toch een keuze maken en dan misschien maar gewoon het zekere voor het onzekere nemen en thuis blijven.. Krijg uiteindelijk toch mijn geld terug van het reisbureau hier in Parijs dus dat is tenminste positief.

Dit betekent echter wel dat ik nog drie maanden moet wachten voordat ik mijn vriendje weer zie, want het ziet er voorlopig niet naar uit dat hij terugkomt…

Nu kan ik alleen maar hopen dat ik de juiste beslissing heb gemaakt!!

Groetjes Loes

• Marco

Ik wist niet dat Nederlandets zulke paniekzaaiers waren.

We hebben het hier over een griepje. 3% van de gevallen overleeft het niet. In het verkeer vallen meer doden. Waar maak je je druk om. Ik zit hier in Yangshuo, dus redelijk in de buurt van de “brandhaard” en ik merk in mijn omgeving niets van dat hele SARS gebeuren.

Blijf maar lekker in Nederland, waar je met het huidige weerbeeld meer kans op griep hebt dan in China.

Groetjes,

Marco

• Peter

Je had gewoon kunnen gaan hoor! Ik zit op het moment in Zuid China. Ik woon en werk nog voor korte tijd in Zhu Hai - Guandong provincie. Zit anderhalf uur met de boot van Hong Kong vandaan. Het is hier nog tamelijk rustig en men maakt zich niet eens zo heel druk over dat virus.

Men roept wel iets over Beijing, maar je had echt niet bang hoeven zijn! Als iemand zich zorgen zou moeten maken, ben ik het wel! :-)Marco schreef:

• Danny

Och,

Als je een maandje wacht en de paniek weer wat gedaald is, ga je met een beter gevoel op vakantie en dan heb je ook meer waar voor je geld ;-) En is het warmer weer.

In Yangshuo en Zhu Hai zijn waarschijnlijk niet de mensen massa´s die de standaard atracties of gem. restaurant in Beijing bieden natuurlijk. Daarnaast zal het openbaar vervoer ook wat minder druk zijn. Zeker in Yangshuo!

Ik hoef niet de deur uit voor eten, maar als je in Beijing rondreist en aangewezen bent op restaurantjes is het toch wel vervelend. Zeker als je je bedenkt dat je een goed restaurant kan herkennen aan het aantal mensen dat het bezoekt :-)

Aan de andere kant ben ik het wel met Marco eens dat maar 3% bezwijkt aan de ziekte en de rest gewoon blijkt te genezen. Ben je ook gelijk lekker resistent.

Anyway, ik zit in Beijing en blijf hier ook nog wel even.

Groeten,

Danny

• reiziger

blijf toch lekker thuis en maak je omgeving in nederland in ieder geval niet ziek!

• pim

Loes,

wat je beslist op dit moment is altijd en goede beslissing laat je niet leiden door praatjes van Marco of Peter hoewel ze mogelijk gelijk hebben dat het in hun omgeving niet zo'n vaart loopt.

De echte brandhaard zit in de stad Guanzhou zelf en daar zijn zij weer ver vandaan.

maar toch.

Ik zelf heb mijn trip voor zaken ook even uitgesteld door hier in nederland een flinke verkoudheid op te lopen, maar ik heb ook nog een gezin en familie die zeer ongerust worden van alle berichten op tv en in de krant.

Deze is soms zwaar overtrokken.

Even twee weken rust over de gehele wereld zal zeker het virus terug brengen tot een (nog meer) laag risico factor.

groet.

Pim.

• Alex

Beste Marco,

Paniek is inderdaad nergens voor nodig, maar jij overdrijft het duidelijk naar de andere kant. SARS is wel degelijk een gevaar voor de volksgezondheid en het is zaak om een wereldwijde epidemie te voorkomen. Dat wil niet zeggen dat je nu helemaal niet naar China kunt reizen, maar adviezen van de WHO moet je zeker niet in de wind slaan… Het is heel goed mogelijk dat binnenkort het negatief reisadvies voor China wordt uitgebreid naar andere gebieden en dan is het toch wel verstandig dta men zich daar zoveel mogelijk aan houdt om verspreiding te voorkomen. Het gaat niet alleen om het risico op overlijden, een veel groter probleem is dat door reizigers het virus in korte tijd overal ter wereld kan opduiken. Zolang er geen adequate behandeling of profylaxe is, kunnen de gevolgen daarvan heel ernstig zijn. Dat er nu ‘slechts’ een paar duizend zieken zijn, is slechts het topje van de ijsberg, de Spaanse griep begon ook zo; gevolg: meer doden dan in de hele eerste wereldoorlog…. 3% kan weinig zijn in jouw ogen, maar als er veel zieken zijn kan 3% heel veel zijn. Bovendien, in landen met een minder ontwikkelde gezondheidszorg, zal het overlijdensrisico vele malen hoger dan 3% zijn…

Als je meer wilt weten over de ziekte, kijk dan ook eens op www.who.org en www.nejm.org. De laatste site is de site van de New England Journal of Medicine, een van de meest vooraanstaande medische tijdschriften. Deze mensen onderschatten SARS absoluut niet.

Veel plezier in China verder,

Alex

• pim

Alex,

Hier raak je spijker op de kop het gaat niet om dat je zelf een verhoogde kans heb om het virus op te lopen.

Daar is alle berichtgeving duidelijk in (en voor vele tegenstrijdig)

Het is de WHO en andere er om te doen dat dit virus niet gaat reizen en daarom wordt er met klem gevraagd niet naar deze gebeiden te gaan indien niet strik noodzakelijk.

Ben jij niet van mening als we met zijn allen twee weken rust nemen door niet te reizen naar deze gebieden. De kaarten er opeens veel beter voorliggen.

Moet er ook geen outbreak plaats vinden in de genoemde gebieden.

pim.

• Alex

pim, ik ben het helemaal met je eens. De verspreiding van het SARS-virus zijn we zelf verantwoordelijk voor. Als het een wereldwijde epidemie zou worden, is dat onze eigen schuld….

Alex