SARS

• Nicole

Ook wij staan op het punt van vertrekken. Onze eindpoort is Hongkong, onze beginpoort Beijing. Momenteel is alleen een negatief reisadvies afgegeven voor Hongkong en de zuidelijke provincie Guandong. Touroperaters hebben nu de policy alleen maar annuleringen toe te staan (met restitutie) als de reiziger alleen of gedurende het grootste gedeelte van de reis in Hongkong vertoeft. Dat zou dus betekenen dat ook wij genoodzaakt op “ vakantie” moeten. Lijkt me niet echt prettig momenteel, hoewel ik me enorm verheugd heb op deze reis. Ik zou waarschijnlijk bang worden als er wat veel Chinezen langs me heen lopen of bang zijn dat je in een geinfecteerde lift in je hotel stapt. Volgens ANVR is dit al uiterzonderlijk, een negatief reisadvies voor HK wegens SARS, omdat zulk een advies normaal gesproken alleen voor calamiteiten (natuurrampen etc) wordt afgegeven. Als ik het verhaal van Danny lees dan is de situatie waarschijnlijk erger dan wij hier in het westen voorgeschoteld krijgen. En dan moet je je eigenlijk afvragen of het negatief reisadvies voorlopig niet voor een groter gedeelte van China zou moeten gelden totdat het voor de WHO zelf duidelijk is hoe de situatie in ons vakantieland nu ECHT is.

• Danny

Vandaag ongeveer 7 mailtjes gekregen variërend over de slechte informatie voorziening van de overheid tot nieuwe uitbraken en nieuwe behandel- & preventie methodes.

Een van deze mailtjes is afkomstig van het Beijing United Family Hospital een Ziekenhuis wat is opgezet door een Amerikaanse zakenvrouw en waarbij een doctors consult al USD 50 kost. Gelukkig was deze informatie gratis ;-)

80% - 90% van de patienten begint na 6-7 dagen te herstellen.

10%-20% heeft een zwaardere vorm van SARS en heeft een soms zelfs ademhalingsapparatuur nodig

3% bezwijkt aan SARS.

Als je je realiseert dat 13 dagen verkeersongelukken gelijk staan aan het totaal aantal SARS slachtoffers (tot nu toe vanaf November), dan is het gevaar nog relatief te overzien.

Wat belangrijk is is om goed te eten en fysiek in conditie te zijn. Voor de rest:

- Niet je hand voor je mond houden als je hoest of niest (!?)

- Geen eten en drinken delen

- Vraag om lepels ipv met stokjes in de “gezamenlijke” dishes

- Niet op pennen kauwen

- Handen wassen!

- Gezicht en ogen aanraken met je handen.

- Binnenhuis ventilatie, vermijd gebruik van Airco

- Draag een masker in het vliegtuig

- Raak niet in paniek

• Alex

Danny schreef:

> Als je je realiseert dat 13 dagen verkeersongelukken gelijk

> staan aan het totaal aantal SARS slachtoffers (tot nu toe

> vanaf November), dan is het gevaar nog relatief te overzien.

>

Het verschil is dat het aantal verkeerongelukken redelijk constant is, maar het aantal SARS doden kan theoretisch gezien exponentieel stijgen… Of dat ook gebeurt, zullen we moeten afwachten. Ik heb inmiddels wat collega's van de medische microbiologie in mijn ziekenhuis gesproken en die zijn toch niet zo positief over de ontwikkelingen. Het komt er op nee dat we toch een beetje achter de feiten aanlopen en niet precies weten hoe groot deze uitbraak nu gaat worden.

Misschien valt het allemaal heel erg mee, misschien ook niet… niemand kan er iets zinnigs over zeggen op dit moment.

In elk geval zal er zeker op korte termijn geen vaccin komen, dat kan jaren duren bij zo'n nieuw virus. Sterker nog, welk virus het is, is nog niet eens met zekerheid vastgesteld.

Ikzelf ga volgende maand naar China. Zoals het nu naar uitziet, ga ik wel gewoon, maar ik sla Hong Kong en Guang Dong wel over…

Meer info is te vinden op www.who.org en www.nejm.org de laatste site is de site van het New England Journal of Medicine. Moeilijk leesbaar voor nier medici, maar alles is daar te vinden wat er tot nu toe bekend is.

Groet,

Alex

• Dikkie Dick

Inderdaad heel moeilijk te doorgronden.

Zolang er nog geen officieel negatief reisadvies is, blijf ik er ook bij om te gaan. Zelf gaan we nl. op 20 april naar Beijing en van daaruit willen we verder reizen naar Mongolië en het westen van China. Het zuiden zullen we niet aan doen.

Het thuisfront begint zich nu al wel zorgen te maken. Zo krijg ik al vragen: Jullie gaan toch niet meer naar China? Die probeer ik dan gerust te stellen door te vertellen dat er in China zo'n 1,3 miljard mensen wonen en er nu zo'n 1600 mensen besmet zijn en wat dat percentage is op die 1,3 miljard.

Ik blijf het nieuws de komende 2 weken ook nauwlettend en ietwat angstvallig volgen. Wordt het wel een officieel negatief reisadvies, dan zitten we mooi. Leuk alles gepland en er naar toe geleefd en … dan mogen we niet meer.

Mvg, Dick

• fien

op dit moment is het zo dat mensen uit hong kong uit australie geweerd worden, ik weet het niet hoor, lijkt me de goden verzoeken om toch te gaan…