Ook wij staan op het punt van vertrekken. Onze eindpoort is Hongkong, onze beginpoort Beijing. Momenteel is alleen een negatief reisadvies afgegeven voor Hongkong en de zuidelijke provincie Guandong. Touroperaters hebben nu de policy alleen maar annuleringen toe te staan (met restitutie) als de reiziger alleen of gedurende het grootste gedeelte van de reis in Hongkong vertoeft. Dat zou dus betekenen dat ook wij genoodzaakt op “ vakantie” moeten. Lijkt me niet echt prettig momenteel, hoewel ik me enorm verheugd heb op deze reis. Ik zou waarschijnlijk bang worden als er wat veel Chinezen langs me heen lopen of bang zijn dat je in een geinfecteerde lift in je hotel stapt. Volgens ANVR is dit al uiterzonderlijk, een negatief reisadvies voor HK wegens SARS, omdat zulk een advies normaal gesproken alleen voor calamiteiten (natuurrampen etc) wordt afgegeven. Als ik het verhaal van Danny lees dan is de situatie waarschijnlijk erger dan wij hier in het westen voorgeschoteld krijgen. En dan moet je je eigenlijk afvragen of het negatief reisadvies voorlopig niet voor een groter gedeelte van China zou moeten gelden totdat het voor de WHO zelf duidelijk is hoe de situatie in ons vakantieland nu ECHT is.