treintickets

• hennie

Hallo,

Wie heeft er ervaring met het kopen van treintickets op de Chinese stations.

Moet je reserveren of kun je kopen en instappen?

Wil van Hong Kong naar Kanton en dan per trein verder naar het westen.

Ivm de tijd kan ik niet in Kanton wachten tot de volgende dag of nog langer.

Wie kan mij tips geven.

Vriendelijk bedankt alvast,

Hennie

• Ward

Treintickets zijn pas te koop vanaf drie dagen voor vertrek. Treinen van HK naar Canton zijn er meer dan genoeg, reserveren is daar niet voor nodig.

Indien je in Canton tickets moet kopen: op chinese stations staan altijd mensen die voor een paar RMB voor jou in de rij staan. Over het algemeen zijn deze mensen goed te vertrouwen. Een paar RMB betalen om van de frustratie van in de rij te staan af te zijn is echt niet veel, geloof me.

Ward

• hennie

Hallo Ward,

Bedankt voor je snelle reaktie.

Een vraagje nog.

Wat voor Hong Kong geldt, geldt dat ook voor Canton, maw kun je na het kopen van het kaartje met de eerstvolgende trein mee? Ik wil nl richting Nanning.

Als ervaren reiziger heb je misschien nog wat meer tips voor me wat treinreizen in dit gebied betreft?

Graag je bericht en alvast bedankt

groetjes

hennie

Ward schreef:

>

> Treintickets zijn pas te koop vanaf drie dagen voor vertrek.

> Treinen van HK naar Canton zijn er meer dan genoeg,

> reserveren is daar niet voor nodig.

>

> Indien je in Canton tickets moet kopen: op chinese stations

> staan altijd mensen die voor een paar RMB voor jou in de rij

> staan. Over het algemeen zijn deze mensen goed te

> vertrouwen. Een paar RMB betalen om van de frustratie van in

> de rij te staan af te zijn is echt niet veel, geloof me.

>

> Ward

• Alex

Beste hennie,

In zijn algemeenheid geldt; treinkaartjes worden altijd uitgegeven voor een bepaald tijdstip. Je kunt dus alleen mee met de eerstvolgende trein als die nog niet uitverkocht is. Op je treinticket staat voor welke trein (lees tijdstip) je kaartje geldig is.

Groeten,

Alex

• Ward

Hoi,

Ik heb eerlijk gezegd niet zo veel ervaring met treinen in het zuiden: zelf woonde ik in Beijing.

Een tip betreft de verschillende klasses… Er zijn er vier (hard seat, soft seat, hard sleep, soft sleep). Voor langere reizen (overnight) zou ik je aanraden de hard sleeper te nemen. Het prijsverschil tussen hard en soft sleeper is vrij groot, doch is de hard sleeper meer dan confortabel genoeg voor de gewone toerist. Je wilt ten slotte toch het gevoel hebben in authentiek china te zijn.

Misschien nog leuk om te weten: ook al doet een trein 2 dagen over een traject, in China komt ie (meestal) op de minuut juist aan. Heel praktisch en een verademing is het soms belachelijk hectische land.

Ward