Geld

• marleen

Hallo! Per september ga ik op reis, o.a. naar China.

Wie kan mij uitleggen wat het verschil is tussen de Yuan (gebruikt in Tibet) en de Renminibi (rest van China)?

Is de Renminbi een nieuwe munt?

Daarnaast wil ik naar Hong Kong, maar ook naar Macau, en ik heb begrepen dat er een veerboot vaart van Hong Kong naar Macau, weet iemand hoe snel deze is, en ook belangrijk: wat deze kost?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

groetjes,

Marleen

• david

Volgens mij maken ze in Tibet als onderdeel van China ook gebruik van de Reminbi ook wel yuan genoemd. Beide zijn 2 verschillende namen voor zelfde munteenheid.

Yuan is volgens mij spreektaal zoals gulden en reminbi is officiele benaming zoals (voorheen) HFL voor gulden.

• Pieter

Ik heb begrepen dat Renminbi “geold van het volk” betekent

• Ward

Het woord ‘Quai’ gebruiken ze ook voor RMB. Staat tegenwoordig trouwens zo'n 9 RMB/€.

Ward

• david

en het klopt dat renminbi “geld van het volk” betekent.

Quai is volgens mij nog meer spreektaal. In de winkel zullen bij het vertellen van de prijs iets zeggen als wu qaui….wat 5 yuan betekent. Reminbi wordt ook wel afgekort als RMB.

• Alex

Kuai is een maatwoord dat ‘stuk’ betekent. Officieel hoor je dus te zeggen: yi kuai quan bijvoorbeeld, wat letterlijk 1 stuks geld betekent. 1 stuk geld = 1 yuan (of 1 RMB) en in spreektaal is dit gewoon 1 kuai, dat wordt het meest gebruikt.

Groet,

Alex