Wie helpt mij???

• Gerda

Ik heb van school de opdracht gekregen om uit te zoeken wat de chinese cultuur is qua eten en drinken….

Heeft iemand tips over waar ik wat kan vinden, of kan iemand zelf, mij wat meer vertellen?

ik wil graag weten hoe de tafelmanieren zijn…

of er ook gevast wordt in china,

of er eten is wat met de godsddienst te maken heeft… (of dat de godsdienst wat met eten te maken heeft)

en een tipisch chinees menu (maar dat weet ik wel te vinden)

Kan iemand mij helpen??? alvast bedankt!

groeten!!

• Ward

Hoi,

Tafelmanieren in China. LOL (iedereen die er ooit geweest is weet wel wat ik bedoel denk ik :) )

Botjes uitspuwen, handen afvegen aan het tafellaken, luid roepen naarmate men meer dronken is, boeren… Gelukkig valt dit alles in het niets als je het heerlijke Chinese eten proeft.

Bij mijn weten vast men niet in China zolang de oogst natuurlijk niet mislukt.

China heeft - gelukkig genoeg - sinds het een communistische staat is weinig last van godsdienst. Wel zijn er veel dingen waar iets van bijgeloof aanhangt. Zo mag je nooit je stokjes rechtopstaand in de rijst steken (heeft iets met de dood te maken, maar wat…?).

Maaltijden bestaan meestal uit verschillende schotels die tegelijk op tafel komen (niet zoals hier: eerst voorgerecht, dan hoofdgerecht…). Traditioneel is er vlees, vis, groeten en rijst of noodles + een aantal niet-definieerbare dingen.

Normaalgezien neemt men evenveel gerechten als er gasten zijn + 1. Bij heel belangrijke diners kan dat gasten + 3 of + 4 zijn.

Men drinkt (altijd en overal) thee of warm water bij het eten. Bier en de plaatselijke drank Baijio (ik zeg dit niet snel, maar dat is echt niet te zuipen) drinkt men ook regelmatig.

Hopelijk heb je hier al iets aan,

groeten

Ward

• Jacques

Inderdaad… alles wat je vroeger thuis nooit mocht aan tafel is hier de normaalste zaak van de wereld…

Wat ik wel opvallend vond was dat je nooit van tafel mag eten…

ook al valt een hele hap per ongeluk en hoe schoon de tafel ook was, alles wat op tafel ligt is smerig!!!

Oh ja… de niet definieerbare dingen zijn meestal organen :)

groeten

Jacques

• Alex

Hoi,

Even ter aanvulling op Ward zijn reaktie.

Het is inderdaad niet netjes om je stokjes rechtop in de rijst te steken. Dit heeft te maken met de associatie die dit oproept met een begrafenisritueel waarbij er ook stokjes (volgens mij wierook) rechtop in een kommetje worden geplaatst.

Wat bij het eten verder nog belangrijk is:

- Altijd alles delen; niet zoals in het westen ieder zijn eigen bordje.

- Hoe meer mensen, hoe beter! Dit hangt samen met het eerste punt; meer mensen betekent meer verschillende gerechten.

- Soep is een bijgerecht, geen voorgerecht zoals bij ons.

- Het is onbeleefd om alles op te eten, dus laat altijd wat liggen in elk schaaltje…

Succes,

Alex

• Mick

Hey Gerda,

Kijk even op google.nl onder tafelmanieren in china…je krijgt een hele lijst! ;)

Greetz Mick

www.geluidje.nl

Ringtones:)

• Gerda

heel erg bedankt allemaal!! hier heb ik zeker wat aan!!

en mocht ik toch iets missen, dan kom ik weer terug naar hier! Wel erg makkelijk trouwens!! :-)

Thnx en bij deze allemaal een fijn weekend!

tjuus!