Hoi,
Tafelmanieren in China. LOL (iedereen die er ooit geweest is weet wel wat ik bedoel denk ik )
Botjes uitspuwen, handen afvegen aan het tafellaken, luid roepen naarmate men meer dronken is, boeren… Gelukkig valt dit alles in het niets als je het heerlijke Chinese eten proeft.
Bij mijn weten vast men niet in China zolang de oogst natuurlijk niet mislukt.
China heeft - gelukkig genoeg - sinds het een communistische staat is weinig last van godsdienst. Wel zijn er veel dingen waar iets van bijgeloof aanhangt. Zo mag je nooit je stokjes rechtopstaand in de rijst steken (heeft iets met de dood te maken, maar wat…?).
Maaltijden bestaan meestal uit verschillende schotels die tegelijk op tafel komen (niet zoals hier: eerst voorgerecht, dan hoofdgerecht…). Traditioneel is er vlees, vis, groeten en rijst of noodles + een aantal niet-definieerbare dingen.
Normaalgezien neemt men evenveel gerechten als er gasten zijn + 1. Bij heel belangrijke diners kan dat gasten + 3 of + 4 zijn.
Men drinkt (altijd en overal) thee of warm water bij het eten. Bier en de plaatselijke drank Baijio (ik zeg dit niet snel, maar dat is echt niet te zuipen) drinkt men ook regelmatig.
Hopelijk heb je hier al iets aan,
groeten
Ward