beijing underground city ????

• joel

hoi, ik ga in mei naar Beijing.

nu lees ik in de lonely planet iets over de underground city.

weet iemand hier iets meer over,en is het de moeite om dit te bezoeken.

gr joel

• Ward

Als je het kunt vinden is het zeker de moeite :)

Het is een aaneenschakeling van gangen en pleinen in het centrum van de stad. Als je langer dan 1 week in BJ bent: zeker eens gaan bekijken. Ben je er korter, dan zijn er misschien andere dingen die even intressant zijn.

Naast deze gekende ondergrondse stad is er ook een officieel niet bestaande ondergrondse stad: naar het schijnt is er bijvoorbeeld -naast de bestaande metro- een metrolijn voor de millitairen en is er ook een ondergrondse ringweg voor hen. Of dit allemaal waar is weet ik natuurlijk niet!!!!

groeten

Ward

• Jolanda

In tegenstelling tot het bericht van Ward vond ik het niet echt bijzonder. Het was een kort gangenstelsel met een aantal verwaarloosde ruimten (zoals een wasruimte). Halverwege de wandeling kom je in een ruimte waar ze zijden bewerken en verkopen. Het is leuk om te bekijken als je er toevallig langs komt of tijd over hebt.

Jolanda

• Koenraad

Het antwoord van Jolanda is goed; het valt tegen. Maar Ward heeft gelijk, want als je tijd hebt is het gek genoeg om toch even te bekijken. De rondleiding eindigt in een winkel (met fabricagedemonstratie) waar zijden dekbedden worden verkocht.

Ik vond het grappig dat de gids een schacht naar boven aanwees voor luchtverversing. De buitenlucht was te zien, dus als bescherming tegen ABC-wapens is de schuilkelder zinloos. Mogelijk was het hele project er alleen maar voor om de bevolking wijs te maken dat de regering goed voor haar zorgt.

Foto's van Beijing Underground City op www.meier.nl/tjaard-kristi