Inburgering

• Jason

Hi allemaal, ik heb een chinese dame ontmoet en nou komt zij naar Nederland om bij mij te wonen. Kan iemand mij enige tips geven voor waar ik in hoofdlijnen rekening moet houden, ook met betrekking tot de chinese achtergrond?

Mijn vraag betreft niet hoe ik met haar chinese achtergrond moet omgaan, dat zit wel goed. Ik ben geinteresseerd naar ervaringen van anderen die deze weg al hebben afgelegd.

Groeten,

Jason

• Alex

Ha Jason,

Ik beantwoord je vragen graag. Heb zelf ook een Chinese vriendin waar ik nu een klein jaar mee samenwoon. Als je wil kan je me mailen door op mijn naam te klikken hierboven.

Groet en succes!

Alex

• david

Hoi Jason,

Heb je de MVV al binnen voor je vriendin?

Ik heb ook een chinese vriendin en heb destijds via deze site Alex (van het vorige berichtje) ontmoet. Onze vriendinnen wonen beide in Amsterdam en zijn nu ook vriendinnen. Mijn vriendin woont nu meer dan een jaar in NL en is al helemaal gewent en heeft dus ook nederlands geleerd.

Je kan me mailen op david@isings.com

Groeten,

David

• Jason

Hi Alex en David,

Ontzettend aardig van jullie dat jullie je e-mail adres geven! Over een paar weken ga ik weer terug naar China en daarna zal ik aan de procedure gaan werken, MVV nog niet in gang gezet. Maar ik zal eind Januari eerst eens een goede geboorteakte van haar vragen, want dat schijnt vaak een probleem te zijn, ze hebben haar geboortedatum al verkeerd in de akte gezet.

Ik zal mijn vragen eens goed opschrijven en jullie dan mailen.

Bedankt en tot mails!

Jason

• david

Hi Jason,

ga je terug voor werk naar china of voor vakantie? In ieder geval zou je even moeten kijken op de site van de nederlandse ambassade wat er aan papieren nodig is voor de MVV aanvraag.

Ik hoor wel van je!

groeten,

David

• Jerome

Het geboorte certificaat moet eerst vertaald (engels) en gewaarmerkt worden door het “Chinese Government” vervolgens met deze gewaarmerkte docuemten naar de Nederlandse ambassade om te legaliseren.

Dit mag ook een Nederlands Consulaat zijn in de regio waar men staat ingeschreven.

Kijk ook eens bij de immigratiedienst ( www.ind.nl ) voor actuele info en inkomens-eisen e.d.

Op www.buitenlandsepartner.nl kun je vragen en ervaringen lezen over de MVV aanvraag “nieuwe stijl” sinds 1 juli 2002

Stuur een email met je vragen.

Jerome

• david

Dat legaliseren gebeurt bij een special overheidsbureau. Daar moet je heen met copie van paspoort van jou en haar (alle bladzijden, vraag me niet waarom maar ze wilde elke pagina gekopieerd hebben). Daarbij lever je geboorte-akte, bewijs van niet getrouwd zijn en bewijs van goed gedrag. Op de site van de ambassade staat precies welke documenten gelegaliseerd moeten worden. Je betaald zo'n 400 rmb per document. Zij gaan het eerst voor de chinese overheid legaliseren, zij sturen het door naar de nederlandse ambassade die het legaliseren en vervolgens stuurt de nederlandse ambassade het weer terug naar het legalisatiekantoor waar je ze na een weekje of 6 weer kan ophalen.

Dit heb ik in februari 2001 gedaan, misschien zijn de procedures inmiddels veanderd.

• Jason

Heren,

Nogmaals allemaal ontzettend bedankt!

Ik ben erg blij met al deze hulp.

Ik heb alles genoteerd, en als ik begin volgende jaar het hele zaakje in gang ga brengen, zal ik zeer zeker gebruik maken van jullie e-mail adressen!

Tot mails!

Jason