Hoi,
Ik ga met een groepje van 3 mensen in november voor 2 weken naar Beijing/China.Heeft iemand nuttige tips, zoals do's en dont's.Waar zou ik bijvoorbeeld lekker kunnen eten?Hoe is het weer op dat moment daar?
And what about shopping?
Thkx
Martin
Martin,
Lekker eten is eenvoudig: alles en overal. Beijing is dat stad met het grootste aantal restaurants ter wereld en omdat Chinezen een absolute eet-obsessie hebben zijn alle restaurants goed te doen. Of je alles lust is natuurlijk een andere vraag: de meeste westerlingen die ik ken hebben het niet zo voor kippepoten en vissenogen, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak. De noord-chinese keuken maakt veel gebruik van pasta (noodles), schaap en gevogelte. Persoonlijk ben ik er gek op en heb het liever als de zuid-chinese keuken.
Een probleem kan het bestellen zijn natuurlijk. Restaurants in de Sanlitun-area (in het zuiden tussen de tweede en derde ringweg) hebben wel veelal een engelstalige kaart. Het ‘Mandarin phrasebook’ van de lonely planet kan een life-saver zijn. Wat je kunt doen als je ergens een restaurant met een engelstalige kaart ziet: gewoon meenemen, het zal bestellen de rest van je reis een stuk makkelijker maken (deze tip heb je niet van mij )
Zelf eet ik ook dingen die op straat worden verkocht (vooral sateh), maar dat is natuurlijk je eigen keuze.
Wat drinken betreft (en het lijkt me sterk moest 1 europeaan me hierover tegenspreken): Chinezen zijn gek op een sterke, klare alcohol, Baijio. Blijf eraf, het is puur vergif! Het enige drankje in de wereld dat je een kater van twee hele dagen geeft.
Weer: November kan al flink koud zijn, vooral 's avonds. Begin november kan nog te doen zijn, maar eind novemer moet je niet verbaasd zijn als het vriest. Het is in principe wel droog.
Shopping: vooral intressant zijn kledij (ga gewoon naar de Silk Market of de Sanlitun Market - adressen staan wel in een reisgids). Afbieden is de regel: probeer niet meer dan 30 % van de gevraagde prijs te betalen en maak altijd duidelijk dat je europeaan en geen amerikaan bent!!!!!
Mocht je een jas of rugzak kopen: check even alle knopjes, zakken en ritssluitingen. Het slechte imago van ‘made in china’-produkten komt ergens van
Verder zijn sieraden heel intressant om te kopen in de Pearl Market ('Hongqiao market'), aan de oostelijke ingang van de Temple of Heaven.
Mooie (meestal fake) antieke dingen kun je in het weekend vinden in Panyiyuan (denk niet dat ik dit juist schrijf), tussen de tweede en derde ringweg in het zuid-oosten van de stad.
Nog een paar andere tips:
Probeer als je de muur gaat bezoeken niet naar Badaling te gaan. Dit is het meest gerestaureerde en toeristische deel en is zeker niet het mooiste. Als je toch met drie bent: vraag raad aan wat expats - die kom je ‘s avonds tegen in de bar-street ’Sanlitun nanlu' en huur met ze'n drieen een taxi voor een dag (ca 40 euro).
Ga zeker een avond wat eten en drinken bij het Hohai-meer. Heerlijk relaxte sfeer in een prachtige omgeving. De enige plaats in Beijing waar ik rust kan vinden.
Huur - of koop, dat is meestal goedkoper - een fiest en ga wat fietsen in de buurt van Tienamen (in het noorden heb je nog de mooiste traditionele hutongs).
Slechts 1 belangrijke don't:
Maak je niet druk!!!! Wil je iets regelen (een taxi huren, afbieden op een markt…) heeft het geen enkel nut je kwaad te maken. Ik weet heel goed hoe moeilijk dit kan zijn, maar het helpt NIKS als je begint te roepen.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Groeten
Ward
Nog twee tips om te bezoeken:
1. Het zomerpaleis!
2. Plein van de hemelse vrede & de verboden stad.
Het zomer paleis staat bij mij met stip op nummer 1! Heb het dit jaar mogen aanschouwen en hoop er over een paar weken weer te lopen! Het is echt fantastisch mooi daar.
Op Http://www.peterverbrugge.com kun je onder het kopje “foto's” een paar dingen zien… 4 foto's zijn van het zomer paleis. Heb er natuurlijk veel meer, maar kan niet alles online zetten. :-)
Succes met het plannen van je reis!
Peter.
Hoi,
Alvast bedankt jongens!!
Die vriend van me bij wie ik ga logeren is een diplomaat, dus ik denk wel dat hij de weg weet. Toch wil ik ook zelf dingen gaan doen en komt jullie info heel goed van pas!!
Woon je zelf in China Ward?
Ik heb ook begrepen dat ik me moet laten inenten als ik daar naar toe ga.
Dat eten zal ook wel lukken ik ben redelijk bekend met de chinese keuken dus ik kijk er wel naar uit.
Groeten,
Martin
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?