afgelegen wonen

• Jeanette

Kent iemand een westers gezin (hoeft niet perse NL te zijn) die in een niet-westers land afgelegen woont (in the middle-of-no-where, zonder mede-expats en zonder westerse produkten)

Ik zoek contact.

• Maria

Helaas, ik woon al mijn hele leven in mijn geboorteplaats. Vroeger vond ik dat prima, maar nu lijkt het me heel aantrekkelijk om een aantal jaren ergens anders te wonen. Het probleem is nu echter de school van de kinderen. Ik vind het wel heel fascinerend zoals jij nu leeft en ik benijd je best. Maar het zal het niet altijd makkelijk zijn, denk ik.

• Jeanette

Hallo Maria,

Bedankt voor je reactie. We wonen al een tijdje in het buitenland, maar hiervoor woonden we in Shanghai waar veel NL-ers en andere expats wonen. Ook zijn daar int.scholen, winkels, zwembaden, verenigingen etc.

Waar we nu wonen woont 1 HongKong Chinees, verder zijn wij de enige niet Westerlingen. We wonen op 4,5 uur rijden van de luchthaven en een grotere plaats waar we onze inkopen doen. (melk, appelsap, margarine, boter, chocola)

Het is een heel unieke ervaring om zo omringd te zijn door een andere cultuur. We komen onszelf wel tegen hier. Vandaar dat ik op zoek ben naar mensen in de zelfde situatie om af en toe eens ervaringen uit te wisselen.

Ik heb bekenden in Beijing en Shanghai die daar met veel plezier wonen maar die ons voor gek verklaren dat we hier naartoe zijn gegaan. Zelfs Chinezen uit de grote stad willen hier niet wonen. De hoger opgeleide Chinezen die hier werken krijgen een soort expat vergoeding. Hun vrouwen wonen apart in hun eigen stad, die gaan hier echt niet zitten. Op zich wel grappig fenomeen.

Groetjes.

• evert van den bor

hoi jeanette,

mag ik vragen waar je nu woont dan, ik woon zelf in wenzhou dat is vast niet zo extreem, maar echt westers is het ook niet te noemen, en zeker niet te vergelijken met beijing of schanghai,

Ik begrijp uit je mailtje dat je op zoek bent naar een gezin, dan kan ik je helaas niet helpen want ik ben alleen aan het reizen,

groeten evert

• Jeanette

Alle Nederlanders of andere Europeanen die ik tot nog toe gevonden heb in een soortgelijke situatie als wij zijn of single of met een Aziatische getrouwd. Ik ga meteen even opzoeken waar Wenzhou ligt.

Wij wonen in XinJiangKou dat ligt in Songzi county en dat ligt in de provincie Hubei.

• evert van den bor

wenzhou licht in zhejiang, ten zuiden van ningbo/hangzhou, ten noorden van quanzhou/bangkok. De “grotere” steden liggen toch wel op een behoorlijke afstand nigbo 6uur, hangzhou 14 uur schanghai 16 uur dit zijn trein tijden.

wat bevald jullie beter, waar jullie nu wonen of in shanghai, deze stad trekt mij namelijk niet echt, veel westerlingen en westerse zaken, maar als je er woont en niet aan het rondreizen bent is het vast wel leuk.

Mijn ervaring met deze stad is dat het hard is in het begin, maar als je het een beetje de tyd geeft ga je de stad, cultuur een chinezen wel waarderen.

groeten evert,

• Jeanette

Ik heb je woonplaats op de kaart gevonden.

Moeilijk te zeggen wat beter bevalt. Ik heb met veel plezier in Shanghai gewoond en toen kende ik XinJiangKou nog niet. Het is makkelijk om westerse producten en buren te hebben. Ik was er actief in het vrijwilligerswerk. (Chinees kinderziekenhuis, ouderenproject) En ik zat in het bestuur van de NL vereniging. Dus ik was altijd bezig.

Hier is het flink “onthaasten”. Mijn contacten verlopen via e-mail. Het mooiste van hier wonen is de schone lucht. De prachtige landelijke omgeving, verderop ook bergen. Honderden vijvers, meren, rivieren, kanalen. En de bevolking heeft vaak nog nooit westerlingen in het echt gezien. En hun reacties zijn leuk.

Je maakt grappige dingen mee, zoals gisteren, komt er iemand naar ons toe willen ze een foto van mijn zoon (2 jr. blauwe ogen) verkleed als Engeltje voor in hun etalage. Of dat goed is.

Wonen er in Wenzhou westerse gezinnen dat je weet?

Groeten, Jeanette

• evert van den bor

ik kom wel wat westererligen tegen maar zeer sporadisch, wel ben ik voor zover ik weet de jongstmannelijke buitenlander, en m'n blonde haar en blauwe ogen trekken zeer veel aandacht.

en ook al veel gekke dingen mee gemaakt, tv,krant,film, model,gastspreker, reclame, etc

je wordt hier als halfgod beschouwd is best grappig, en moet zeggen dat ik weinig mis van de westerse wereld, en shanghai zou nix voor mij zijn, en zeker een nl club en alleen omgaan met buitenlanders niet. het is niet altyd makkelijk maar ik begind de chinezen steeds beter te begrijpen en moet zeggen dat het me goed bevald.

maar succes met alles,

had je m'n pagina al gelezen

www.cu2.nl/evertchina

nou ik moet weer aan het werk groeten evert