cash

• Luna

Hoi, ik ga begin sept. naar china. Nu heb ik ergens gelezen dat je niet met je creditcard kan betalen voor de binnenlandse vluchten maar cash. Weet iemand of dit waar is?

En weet er ook iemand welk soort traveller cheques je het beste kan meenemen. Th. Cook of Am. Express of…?

Thnx Luna

• Marco

Op je eerste vraag heb ik geen antwoord.

Op je tweede vraag: Je kan het beste American Expres meenemen.

Je kan trouwens ook gewoon Euro´s meenemen en eventueel bij het GWK Euro´s wisselen voor Chineesgeld.

Marco

• Peter Verbrugge

Hoi,

Ben net een maand terug ui China…

Een creditcard kun je gewoon gebruiken. Is geen enkel probleem hoor. Heb hem zelf ook 1 of 2 keer gebruikt.

Am. Express is goed. Let wel op dat je deze alleen bij de Bank of China kunt inleveren. Anderen nemen ze niet aan… Dit omdat het kleinere banken zijn.

Overigens kun je een pinpas met het “maestro” logo gewoon gebruiken! Ik heb mijn pinpas ook gebruikt om geld uit de muur te halen. Ik heb dit overigens alleen bij de Bank of China gedaan. Heb een andere bank niet geprobeerd, omdat ze ook niet de traveller cheques wilde inleveren.

Als je nog iets wil weten mag je me ook mailen.

Peter.

• David

Hoi Luna,

credit cards zijn over het algemeen wel te gebruiken, ook in winkels.

Sommige reisbureaus accepteren ze wel en andere weer niet. Mocht je een reisbureau treffen dat het niet accepteerd dan kan je in cash betalen. Je kan het cash uit de muur van Bank of China halen of bij de HSBC. Bij andere banken kan je geen pintransacties doen, ook geen euro's / dollars wisselen. Dus kijk goed uit naar de Bank Of China, die kunnen de meeste transacties voor buitenlanders doen.

• Ron

Sinds kort heeft de Industrial & Commercial Bank de automaten (in Beijing) aangepast. Zelfs hier kun je nu ook pinnen… Maw in Beijing kun je bijna op iedere hoek van de straat pinnen.

voor credit cards moet je soms een aanvullende fee betalen (ongv 4%). Mastercard en Visa zijn goed geaccepteerd…Mastercard vraagt alleen een hogere commissie waardoor deze iets minder…

• Gijsbert

in de grote plaatsen (zeg maar, met een paar miljoen inwoners) hebben ze vaak wel een Bank of China. Maar zelfs als daar een pinautomaat staat, dan doet die het soms om wazige reden niet. Vertrouw er dus niet teveel op, maar zorg dat je altijd geld op zak hebt, want ik heb net een cashloos avontuur overleefd in het barre noorden van China en dat is niet aan te bevelen.

Groet,

Gijsbert

• Luna

He jongens, bedankt voor jullie reacties

en Gijsbert ben nieuwgierig geworden naar je avontuur, vertel 's…

• Dikkie Dick

Inderdaad, ik lees het nu, maar ben wel heel nieuwsgierig. Zelf gaan we nl. ook naar het noorden (richting en naar Mongolië) en westen (Urumqi). Ben wel benieuwd naar Gijsberts avontuur.