Enkele praktische vragen

• Alex

Beste Hennie,

-'wat' moet met een hoofdletter, want het is het begin van de zin.

-na ‘school’ moet je een punt schrijven.

-na trots hoort een komma, evenals na de eerste en tweede ‘dom’.

Dus, let eerst even op je eigen taalgebruik, voordat je zulke reakties plaatst…

Bovendien, mogen mensen die bijvoorbeeld dyslectisch zijn, geen reakties plaatsen? Of mensen die nederlands niet als moedetaal hebben?

Alex

• jeff

Now begrijp ik niet wat je schrijft, wat kunt je wel of niet kopen in China. China is de grootste producent van de genoemde produkten. Hoe wassen de Chinezen zich dan zonder de genoemde produkten? Met sojabonen dan? Wat een onzin? Volgens mij ben je nooit naar China geweest of je bent heel kortzichtig. China moet je met hoofdletter schrijven en shampoo schrijft je zo. Wat jij schrijft lijkt wel chinees, vaak zonder komma en punt.

• hennie

Of ik in china ben geweest, nu, ik denk het wel!!!!!! en niet zo kort, ik ben er nl nog. Lezen is ook en kunst, er staat nl. dat je die artikelen niet extra mee moet nemen, het is bijna overal te koop

• Alex

Kom op zeg, jullie zijn wel erg kinderachtig bezig! Dit is een serieus forum, niemand zit te wachten op jullie discussie over spelfouten en wie er al dan niet in China is geweest!

Zaijian!

• Ward

Beste,

Het feit dat alle Chinese internetbars gesloten zijn heb ik uit de Chinese pers. Eerlijk is eerlijk: de china Daily geeft niet altijd alle feiten even precies weer. Of dit waar is weet ik dus niet. Wel weet ik dat in Beijing - waar ik dus woon - ALLE internetbars zijn gesloten. Zelfs de pc´s in de McDonalds bij mijn compound zijn weg.

Feit is dat de chinese overhied heel goed gebruik heeft gemaakt van een ongeluk om zo de gemiddelde Chinees (die geen PC en dus ook geen eigen internet-toegang heeft) toegang tot de vrije buitenlandse pers te ontnemen.

Of ze het hebben gedaan of niet laat ik in het midden, maar je moet toch toegeven dat ze zeker in staat zijn zoiets te doen. Ik kan mij bijvoorbeeld toch uitspraken van de nog steeds geliefde Chairnman Mao herinneren waar hij zegt dat hij het niet te erg zou vinden moesten er een 100.000.000 Chinezen sterven moest dit de revolutie helpen.

Al I want to say: ze zijn ertoe in staat en persoonlijk denk ik dat ze het echt gedaan kunnen hebben.

Hopelijk heb je iets aan deze iets meer genuanceerde post :)

Groeten

Ward

• jeff

China Daily is niet beter dan De Telegraaf (propaganda?), right! Maar McDonalds verhaal en sluiten van illegale internetbars te beschilderen naar de “Hollywood's Mission Impossible” achtig verhaal lijkt me heel sterk (doen en kunnen gedaan hebben zijn twee dingen!). Je verhaal te associeren met Mao's filosofie uit de '60(nor ouder?) jaren is helemaal uit de tijd (Mao is gone and Deng is also gone, weet je wie aan de macht staat momenteel?). Dat zijn toch loze uitspraken zonder enige achtergrond (maar je schreef “alle westerlingen geloven dat”). Zulke uitspraken zijn gevaarlijk (ook voor jezelf)!!! Schets een beeld over China gebaseerd op feiten (niet te oppervlakkig) en beinvloed niet mensen die geen verstand hebben over China. Hoe zouden de Nederlandse Consuls gereageerd hebben als ze je verhaal gelezen hebben. Vrij meninguiting is goed, maar dan aub op een verantwoordelijke manier graag. groetjes…….

• ward

Ik heb echt geen zin hier een discussie te beginnen of een wedstrijd ‘wie kent China het beste’, maar als je echt niet kunt geloven dat de CCP tot zoiets in staat is ben je toch echt heel naief of ken je de geschiedenis van het land in de tweede helft van de 20ste eeuw ECHT niet.

Meer zin om er verder op in te gaan heb ik niet, maar post gerust wat je wilt.

Ward