Enkele praktische vragen

• Jessica Hartog

Ik heb enkele korte vragen, waar ik graag antwoord op zou willen krijgen.

Als eerste las ik in een bericht van enkele dagen geleden op dit forum, dat internetbars gesloten worden in Beijing, klopt dit?

Mijn tweede vraag is of de stopcontacten overal in China hetzelfde zijn?

Mijn derde vraag houdt verband met treintickets. Overal staat dat deze drie dagen voor vertrek te koop zijn. Maar worden ze 72 uur voor vertrek vrijgegeven of gaat het gewoon ‘s ochtends in, dus kan je dan ’s ochtends al een kaartje kopen voor een trein die drie dagen later 's avonds vertrekt?

Tenslotte heb ik volgens mij ergens gelezen (ik weet alleen niet meer waar), dat Chinezen bij het tellen met hun vingers (bv bij het getal 4 steken wij vier vingers op) andere gewoontes hebben dan ons. Klopt dit en waar kan ik dat eventueel terugvinden? Lijkt me wel handig zodat ik niet in een restaurant eten bestel voor 20 personen.

Groeten van Jessica

• Alex

Hoi Jessica,

Wat betreft de internetbars, die worden regelmatig gesloten in China, niet alleen in Beijing. Ook kun je niet alle internationale sites bekijken. Zo zijn de sites van bv. CNN en BBCworld niet toegankelijk. Heeft allemaal met censuur te maken….

Dan het tellen. Chinezen tellen tot 10 op 1 hand, handig he?

Je vraag is al eens eerder geweest, wist ik me te herinneren. Hieronder de link, daar vind je een plaatje met de gebaren…

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=428&i=750&t=749

Je vraag over de treintickets kan ik niet beantwoorden….

Succes!

Alex

• hennie

wat betreft de stopcontacten. in heel china kan je gewoon de hollandse stekkers gebruken.Wel hebben ze vaak 2 systemen, dus lukt het in het ene stropcintact niet dan een ander proberen. Nog andere niet gevraagde tips In china kan je werkelijk alles kopen dus geen champo, zeepmiddelen wc papier enz extra meenemen Zelfs in de meest afgelegen gebieden is het te koop

• Ward

Beste Jessica,

Een paar weken geleden is er een brand geweest in een internetbar in china waarbij 24 doden vielen. De dag erna waren internetbars in Beijing gesloten, drie weken later in heel china. Iedereen hier - dus alle westerlingen in china - gaat ervan uit dat die brand gewoon in opdracht van de overheid is aangestoken als excuus de openbare internet-plaatsen te sluiten. Zelf twijfel ik er geen seconde aan: ANYWAY: ze zijn allemaal dicht!!!!!!

Stopcontanten: Ze hebben hier rare dingen, maar op een of andere manier krijg je je nederlands strijkijzer, krultang of gsm altijd zonder adaptor aangesloten. Geen probleem, maak je geen zorgen.

Treintkickets: Beginnen drie dagen op voorhand in de morgen, dus niet precies 72 uur. Koop je tickets gewoon bij iemand die voor het station staat (zwarte markt: je betaalt twee euro meer maar hebt een hoop minder frustratie).

Vingertellen: heel praktische manier hier, indien je het kent. Grappige is dat als je ergens drie stuks van wilt en drie willekeurige vingers opstekeekt dat ze geen idee hebben waarover je het hebt. Het moeten de drie juiste vingers zijn. Bekijk het even in de lonely planet of zo.

Groeten

Ward

• karianne

de treintickets gaan 3 dagen van tew voren in de verkoop bij trainstations. Je kan het al 7 dagen van te voren proberen bij andere ticket selling points in de stad (dus niet het station). of ze dan nog de goede klasse voor je hebben is de vraag. volgens mij word alles al volgens connecties doorverkocht aan vrienden enzo. ik ben op dit moment aan het reizen en alle chinezen ook en het is moeilijk om een kaartje van je keuze te krijgen, vaak moet je wachten of met een lagere klasse genoeg nemen.

succes

karianne

• Jessica

Bedankt allemaal.

Nog één vraag, gaan ze in de trein niet moeilijk doen over die tickets die je op de zwarte markt gekocht hebt? Zijn al die verkopers te vertrouwen?

Groeten Jessica

• Ward

Beste,

Met de ‘zwarte markt’ bedoel ik gewoon mensen die een tijd in de rij hebben gestaan om de tickets te kopen en ze daarna meteen weer te verkopen. Het is echt geen louche achterbuurt waar je naartoe moet: ze staan over het algemeen gewoon naast de rij of voor het station.

Mensen weten hier dat het voor westerlingen soms een probleem kan zijn om de juiste tickets te krijgen (men spreekt GEEN engels aan de loketten) en de rijen zijn enorm lang (2 uur aanschuiven is niet uitzonderlijk): men staat gewoon voor jou in de rij en vraagt daar dan een euro of 2 voor.

Maar je geen zorgen in ieder geval.

Veel plezier in China

Ward

• jeff

Als westerlingen moeten we niet te overdrijven (alle westelingen in China? in Beijing) wat we als negatief beschouwen. Jouw “statement” lijkt me een sterk verhaal. Ik zit zelf in de internetbar handel in Shanghai, alleen de illegale bars moeten dicht omdat ze godsverdomme geen vergunningen hebben en minderjarige toelaten. Ik heb volle respeckt voor jou, gezien je brede en diepe visie op China. Maar dit keer maak je echt een blunder. Maar nog jouw verhalen kloppen vaak wel. Good luck.

• Gijsbert

In de steden waar veel buitenlandse toeristen komen (Shanghai, Suzhou, Hangzhou, Beijing denk ik ook wel), is er 1 speciaal loket voor buitenlanders. Niet dat ze heel goed engels kunnen, maar vaak wel een beetje. Voordeel is dat je vaak de ellenlange wachtrijen omzeilt. Een beetje verloren rondlopen trekt vaak wel de attentie van een beambte die je het juiste loket wijst. Zoniet, dan moet je gewoon in de kortste rij gaan staan en doen alsof je neus bloed.

Wel opletten: voordringen is de normaalste zaak van de wereld; beste remedie is mensen even fel aankijken en desnoods terugduwen naar waar ze vandaan komen.

In Shanghai zijn de meeste ‘officiele’ internetbars nog gewoon open. Alleen de kleine, wat louche cafe's zijn dicht.

Groet,

Gijsbert

• hennie

wat een verschrikkelijk slecht verhaal. Nederlands is ook een vak geweest op school Hier is niemand trots op dom dom dom.