Ik heb de three gorges vorige maand gedaan (mei). Ik adviseer je om niet tot Wuhan door te varen maar tot Yi Chang te gaan. Ik heb enkele dagen voor vertrek een ticket ter plaatse geboekt en volgens mij was er meer dan voldoende plaats nog, dus ook op de dag van vertrek kun je nog makkelijk tickets kopen.
Ik betaalde 700 rmb. voor een 4 persoonshut. Op een Chinese boot. Alleen al het rondkijken op die boot en naar de Chinese medepassagiers is de moeite waard.
Ik had een “Engels” sprekende gids. Ze sprak zeker 4 woorden Engels. Maar met handen en voeten werk kwamen we er ook wel uit.
De boot die ik had vertrok vrijdagavond en kwam zondagavond in Yi Chang aan. (Op de boot zelf komen er Chinezen naar je toe om te vragen of ze een hotel voor je kunnen boeken in Yi Chang). Onderweg stopten we een paar keer en konden we aan land om een tempel te bezoeken. Ook hebben we de little three gorges gedaan. Indrukwekkender nog dan de grote gorges.
(Er zijn zelfs ook nog little little three gorges per roeiboot)
Kijk gewoon in de lonely planet die geeft aan waar je tickets kunt kopen. Maar overal in ChongQing wordt je aangesproken door mensen die je tickets willen verkopen. Westerse touristen in ChongQing komen daar per definitie voor de drie kloven. Gewoon vragen naar de prijzen en reistijden.
ps. Ik raadt je wel aan om wat etenswaren in te slaan (bij de Carrefour bijvoorbeeld) Ik had smeerkaas en toast gekocht. Onderweg kun je wel vers fruit kopen en wat Chinese snacks zoals pikante aardappeltjes. Op de boot zelf hadden ze niets bijzonders. Voor 50 Eurocent een bak rijst met wat vlees/groentenprut.
Bier en fris was er genoeg op de boot.
Heel veel plezier gewenst,
Jeanette
ps. onderweg zie je witte betonnen borden met een aanduiding in meters. bv. 175 en een rode streep eronder. Tot zo hoog gaat het water komen als de three gorges dam af is. Langs de rivier zijn ze huizen en delen van steden aan het afbreken, die langs de waterlijn staan.
Je kunt je bijna niet voorstellen dat het water werkelijk zo hoog gaat komen, en dat begint al vlak nadat je uit ChongQing bent vertrokken.