Drie-kloven-tocht

• Gijsbert

ik ben van plan in augustus de drie-kloven-tocht per boot te doen van Chongqing naar Wuhan. Nu heb ik op internet gezocht en het enige wat ik vind zijn tochten in (voor mij) veel te luxe boten met belachelijke prijzen.

Ik wil zo goedkoop mogelijk de toch doen, en heb er geen bezwaar tegen om in een slaapzaal vol chinezen de nacht te moeten doorbrengen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Valt dit ter plekke te boeken en wat is de prijs zo ongeveer?

Verder, ik hoor verschillende verhalen over deze tocht, en ik zou graag willen weten of mensen het de moeite waard vinden of niet.

Vriendelijke groet,

Gijsbert Schutten

• David

Hoi Gijsbert,

dit een absolute must voor China. Ik heb de reis nu 3 keer per speedboat op-en-neer (zoals ze het daar noemen) gedaan van Yichang naar FengJie. Dit omdat m'n vriendin daar vandaan komt. Deze toch kost zo'n 120 rmb enkele reis en ben je in 4 uur van Yichang in fenjie, maar de boot gaat door naar ChongQing. Daar is ie 4 later. Dit is de enige manier zoals ik ‘m ken, maar er zijn ook goedkope schepen die over de Yangtze gaan met merendeel chinezen. Waar en hoe je die kan boeken weet ik niet. Ik zal ’t m'n vriendin eens vragen. Met de speedboat gaat ‘t allemaal heel snel, maar je kan op een plafformpje staan en alles goed bekijken en foto’s maken. Maar een gewoon schip is wel een aanrader omdat je dan rustiger vaart. Je kan dan in Wushan uitstappen en daar met een tour de minor gorges doen. Even impressive als de grote gorges.

Ik ga volgende week vrijdag de speedboat tocht weer maken. Ik zal eens kijken of ik daar wat meer info kan vinden qua prijzen en mogelijkheden.

Groeten,

David

• Gijsbert

David, bedankt alvast.

Mocht je meer informatie vinden, kun je mij mailen op gijsbertinchina@hotmail.com

• Jeanette

Ik heb de three gorges vorige maand gedaan (mei). Ik adviseer je om niet tot Wuhan door te varen maar tot Yi Chang te gaan. Ik heb enkele dagen voor vertrek een ticket ter plaatse geboekt en volgens mij was er meer dan voldoende plaats nog, dus ook op de dag van vertrek kun je nog makkelijk tickets kopen.

Ik betaalde 700 rmb. voor een 4 persoonshut. Op een Chinese boot. Alleen al het rondkijken op die boot en naar de Chinese medepassagiers is de moeite waard.

Ik had een “Engels” sprekende gids. Ze sprak zeker 4 woorden Engels. Maar met handen en voeten werk kwamen we er ook wel uit.

De boot die ik had vertrok vrijdagavond en kwam zondagavond in Yi Chang aan. (Op de boot zelf komen er Chinezen naar je toe om te vragen of ze een hotel voor je kunnen boeken in Yi Chang). Onderweg stopten we een paar keer en konden we aan land om een tempel te bezoeken. Ook hebben we de little three gorges gedaan. Indrukwekkender nog dan de grote gorges.

(Er zijn zelfs ook nog little little three gorges per roeiboot)

Kijk gewoon in de lonely planet die geeft aan waar je tickets kunt kopen. Maar overal in ChongQing wordt je aangesproken door mensen die je tickets willen verkopen. Westerse touristen in ChongQing komen daar per definitie voor de drie kloven. Gewoon vragen naar de prijzen en reistijden.

ps. Ik raadt je wel aan om wat etenswaren in te slaan (bij de Carrefour bijvoorbeeld) Ik had smeerkaas en toast gekocht. Onderweg kun je wel vers fruit kopen en wat Chinese snacks zoals pikante aardappeltjes. Op de boot zelf hadden ze niets bijzonders. Voor 50 Eurocent een bak rijst met wat vlees/groentenprut.

Bier en fris was er genoeg op de boot.

Heel veel plezier gewenst,

Jeanette

ps. onderweg zie je witte betonnen borden met een aanduiding in meters. bv. 175 en een rode streep eronder. Tot zo hoog gaat het water komen als de three gorges dam af is. Langs de rivier zijn ze huizen en delen van steden aan het afbreken, die langs de waterlijn staan.

Je kunt je bijna niet voorstellen dat het water werkelijk zo hoog gaat komen, en dat begint al vlak nadat je uit ChongQing bent vertrokken.

• David

Ik kan me helemaal bij Jeanette aansluiten dat de 3 minor gorges indrukwekkender zijn. Je gaat dan met kleinere bootjes de rivier af. Het is veel smaller en je ziet de kant van dichterbij. Als je mazzel hebt zie je halverwege deze trip wat vrij rondlopende aapjes.

Je kan deze tocht doen vanaf Wushan. Ik weet niet hoe het zit met toeristenbootjes. Ik weet dat ik de boot genomen hebt die in Wuxi County eindigt, maar dat is geen toeristenboot, maar puur vervoer (7 uur tocht). Ik heb me tijdens deze 7 uur geen moment verveeld. Heb alleen maar naar impressive plaatjes gekeken.

groeten,

David

• Gijsbert

Ik heb al meer mensen er over gehoord dat de kleine gorges mooier zijn. Is het ook mogelijk om (vanuit Wuhan) alleen die tocht te doen? Heeft iemand een idee hoeveel dagen dit kost en hoeveel geld?

Groet, en bedankt tot nu toe

• David

volgens mij gaat de tocht naar de minor-gorges alleen vanuit WuShan (dus met een s in het midden). Je kan starten in Yichang met gewone gorges tour, uitstappen in WuShan en daar overstappen op andere boot. Misschien weet Jeanette meer over hoe en wat. Ik heb de tocht destijds vanuit Wuxi richting WuShan gedaan en daar overgestapt op speedboat naar Yichang. Ík weet niet hoe 't met de goedkope tochten verder zit.

Neem genoeg filmrolletjes of videotape mee!!! Je kan echter nooit wat je ziet aan indrukwekkende beelden vastleggen. Ik dacht mooie foto's te maken, maar ze vielen allemaal tegen omdat de real thing in je gedachten mooier is dan de foto's. ;-)

cheers,

David

• Jeanette

Een tweedaagse tocht incl. little-three gorges vanuit YiChang is mogelijk, ik heb onlangs mensen gesproken die dat deden. In YiChang is dat doorgaans op dezelfde dag nog te regelen.

(Vanaf Wuhan vertrekken is niet slim, kost waanzinnig veel tijd en het landschap is vlak dus niet echt interessant vanaf een boot.) Als je in Wuhan bent de bus (vliegtuig is mogelijk) naar Yi Chang nemen.

De mensen die ik sprak zijn zaterdagochtend vertrokken uit YiChang en waren zondagmorgen alweer terug.

• Gijsbert

Hartelijk dank voor de reacties. Waar ik alleen nog erg benieuwd naar ben is de prijs van dit alles, aangezien dit voor mij wel zwaar mee weegt.

• karianne

gijs

ik kom net terug van de yangthze river cruise van chongqing naar wuhan. deze kost 330 yuan p.p. in de derde klasse 6-8 personen op een kamer

de tocht naar de little three gorges was te regelen vanaf de boot met chinees sperekende gids voor 100 yuan maar kan volgens mij nog goedkoper.

succes