de chinese munteenheid

• esmee

hallo,

ik moet een verslag schrijven over china,

weet iemand waar ik informatie en plaatjes kan halen van de munten?

mijn mail is : nicollover@hotmail.com

alvast bedankt

• hennie

plaatjes weet ik niet zo snel maar misschien zijn de grens wisselkantoren een idee om inlichtingen te vragen. Je kan daar wel chinees geld kopen. (geen vals geld want dat is er wel veel in china zelfs de bank van china geeft in china aan de buitenlanders vals geld. zeer kort geleden gebeurd

• Beijing

Hallo,

Ik denk dat het niet verstandig is om plaatjes te zoeken van de munten, want die worden in China beschouwd als heel klein geld, want dat is het ook. (net zoals wij hier de €0.1 cent ook te verwaarlozen vinden) In China betaald men dus met briefgeld, daar kun je beter naar op zoek gaan.

Het muntgeld is heel licht, het zinkt niet en voelt aan als plastic, het is “niks” waard.

Succes met het werkstuk.esmee schreef:

>

> hallo,

> ik moet een verslag schrijven over china,

> weet iemand waar ik informatie en plaatjes kan halen van de

> munten?

>

> mijn mail is : nicollover@hotmail.com

>

> alvast bedankt

• Jeanette

De yuan zinkt toch echt hoor, en zo licht is ie niet. Gewoon een degelijke munt.

Er bestaan muntjes die kleiner zijn dan 1 yao. Die worden inderdaad nauwelijks gebruikt en zijn erg licht.

Maar de yuan, de 5 yao munt en de 1 yao munt worden doorgaans normaal gebruikt, zeker in de steden. Op het platteland komt het nogal eens voor dat ze liever geen munten aannemen, ook niet de 1 yuan munt. Daar gebruiken ze het briefgeld.

• Ward

Esmee,

In Beijing gebruikt men over het algemeen enkel briefjes, zelfs als het gaat over belachelijk lage bedragen (1 fen tot 5 mao - 0,01 rmb - 0,5 rmb).

Ik heb tijdens verschillende reizen wel gemerkt dat men munten kleiner dan 1 rmb(pfffff….een 0,4 Euro) bijna niet gebruikt buiten ‘de grote stad’, zelfs niet in Shanghai of HK, maar enkel in BJ.

Als je de briefjes echt nodig hebt stop ik er wel een paar in een envelop als ik terug naar huis ga over twee weken (enkel briefjes kleinerdan 10 RMB natuurlijk :)), en stuur ze op.

groeten

Ward