mandarijn of cantonees?

• goodstuff

Volgend jaar ga ik een reis maken door China en nu wil ik een phrasebook van lonely planet kopen. Nu hebben ze er een in madarijn en een in cantonees. Welke moet ik hebben?

• Alex

Hoi,

Ik zou de Mandarijnse nemen. Mandarijn is de officiele taal van China, zeg maar het ABN. Cantonees wordt alleen gesproken in Hong kong en enkele zuidelijke steden. Maar in deze gebieden spreekt vrijwel iedereen ook Mandarijn, terwijl buiten deze gebieden vrijwel niemand Kantonees spreekt…

Overigens is de geschreven taal wel hetzelfde. Het is alleen de uitspraak die heel anders is in beide dialecten…

Veel plezier in Zhongguo (Mandarijn voor China)

Alex

• ward

Iedereen in China hoort Mandarijn te kennen/kunnnen, Cantonees wordt slechts in enkele zuidelijke provincies geproken. Kortom: neem Mandarijn!

Groeten

Ward

• johan

In China gebruikt men gemoderniseerde , ze zijn dus niet helemaal hetzelfde als in Hong Kong, Taiwan en Singapore.

• goodstuff

Bedankt voor jullie antwoorden. Mandarijn word het!!!!

• Alex

Volgens mij zei ik dat dus ook…. ;-)

Alex

• Ingrid van venetien

Ik zou graag chinees willen leren. Mandarijn of cantonees? waar kan ik dit doen?

graag informatie

gr

Ingrid

• Alex

Of je het beste Cantonees, dan wel Mandarijn kunt leren, hangt dus af van je doel ermee. Maar in zijn algemeenheid heb je meer aan Mandarijn.

Waar? Een vriend van me begint in augustus of september bij de open universiteit.

Ik zal hem eens vragen of hij je nog wat info kan geven….

Succes,

Alex

• David

Hi,

ik begin zoals alex al schreef in september op de Volksuniversiteit. Zo ver ik weet, staat er nog niks op de website www.volksuniversiteitamsterdam.nl , maar je zou 't kunnen checken of ze bellen voor informatie.

Een vriend van mij doet het ook en die is erg tevreden met 1.5 per week voor zó'n 300 gulden (betaalde hij vorig jaar).

groeten,

David

• johan

Volksuniversiteit Haarlem vanaf november iedere maandag.ca. 25 lessen van 2 uur met pauze. Zeer plezierige leraar.