Nancy,
Hieronder een copy-paste van het antwoord dat ik vorige schreef op “Leuk is anders” in dit forum. Hopelijk intressant voor je.
<<
De route die je beschrijft klinkt zeker niet slecht. Misschien is het geen slecht idee langs Xi'an te gaan om te terracotta warriors te bekijken. Veel is er niet te zien in de stad om eerlijk te zijn, maar dat ene museum maakt een bezoek aan de stad meer dan waard.
Verder zou ik voor Beijing een dag of 5 - 6 nemen. Het is nu eenmaal de hoofdstad en er is echt van alles te doen en zien. Echt objectief ben ik misschien niet omdat ik hier woon en een enorme liefde voor de stad heb, maar het is toch de meest intressante stad in het land (mijn opinie!).
Wat je hier moet zien zijn vooral de classics:
De muur: ga niet naar Badaling zoals de meeste toeristen doen, maar probeer naar Simatai te gaan op ongeveer twee uur rijden van de stad.
Verboden stad: Waanzinnig mooi. Probeer het te vermijden op weekends!
Summer palace: heerlijk relaxed. Er is van alles te zien daar (tempels, de marmeren boot…), maar het mooiste voor mij is toch nog altijd gewoon in een bootje een paar uur op het meer dobberen en de sfeer opsnuiven.
Lama temple: mooi!
Temple of heaven: Het symbool van Beijing en dus niet te missen.
Het uitgaansleven 's avonds is in de Sanlitun area. Hier komen alle buitenlanders drinken in het Belgisch Bier-cafe, de Irish pub, het nieuw zeelands cafe…
Heel leuk voor expats, maar voor toeristen lijkt het me genoeg hier gewoon 1 of 2 avonden naartoe te gaan.
Zelf zou ik zeker aanraden naar Beihai en Hohai te gaan 's avonds in de zomer. Veel authentieker, rustiger en een prachtige omgeving om na een lange dag sightseeing op het gemak tot rust te komen met een biertje.
Neem daar zeker eens een kijkje in de no name bar en het restaurant/cafe Nuage.
Heb je verder nog tijd in BJ huur (of koop: is meestal goedkoper) een fiets en rij wat rond in de oude wijken (hutongs). Echt de moeite!
Voor Dali: zelf ben ik daar vorige maand geweest toen mijn ouders mij kwamen bezoeken. Ik verbleef in Jim's Guesthouse wat zeker niet slecht was (het was nu ook bepaald geen Sheraton natuurlijk). Zelf heb ik het meeste daar laten regelen door een nederlandse die daar woont. Ook al wil je alles zelf doen is het misschien geen slecht idee haar even te contacteren: Henriette97@hotmail.com (schrijf dat ik je heb doorverwezen graag). Ze heeft ook een site met heel wat informatie over wat er in de buurt daar te doen is, dus ipv hier alles over te schrijven kun je beter daar even een kijkje nemen: www.china-travel.nl/home.htm
Guangzhou is niet bepaald mijn lievelingsstad (kom er enkel voor zaken), dus daar zal je een guide book voor moeten raadplegen.
Hong Kong: de traditionele dingen: the peak en verbaasd omhoog kijken naar wolkenkrabbers en helicopters.
Een aanrader (mijn favoriete plaats in HK) is een eilandje op 20 minuten met de boot van het centrum: Lama island. Het staat er vol met palmbomen en andere tropische dingen en er heerst een heel rustige aangename sfeer. Goeie manier om even uit de drukte van de stad te komen. Het eilandje heeft een pier waar allemaal terrasjes van restaurants en cafes staan en er komen constant mensen langs. De beste bezigheid daar is mensen bekijken. Voordeel aan Lama is ook dat je je eens lekker kunt laten gaan aan sea-food in HK zonder meteen een extra hypotheek op je huis te moeten nemen.
Nog een tip: in Beijing (en Shanghai en Canton) heb je gratis ‘expat-boekjes’. Die komen twee-wekelijks of maandelijks uit en zijn te vinden in bijna alle cafe's, westerse restaurants en hotels. Naast een calender met wat er allemaal te doen is op cultureel/sociaal vlak staat er ook telkens een overzicht van bijna alle bars, restaurants, bezienswaardigheden… in de stad. Adressen zijn steeds in Pinying en chinese karakters, dus je kunt het gewoon aan taxi-chauffeurs tonen en ze weten waar je naartoe wilt.
De bekendste boekjes in BJ zijn City Weekend, MetroZine en That's Beijing. Iedereen is het er ongeveer over eens dat That's met kop en schouders boven de andere uitsteekt. Verder is er ook een versie van That's magazine in Guangzhou en Shanghai.
So far my two cents
>>
Hopelijk heb je hier iets aan,
groeten uit Beijing
Ward