Mensenrechten in China

• Wytse Dijkstra

Voor een website die ik aan het maken ben over China wil ik enkele visies op de mensenrechtensituatie in China verzamelen. Heb jij een uitgesproken of een genuanceerde mening over de mensenrechtensituatie in China? Plaats hem dan op dit forum, enkele goede artikelen wil ik dan graag op mijn nieuwe sitetten.

• Jeanette

Ik woon nu geruime tijd in China, heb ook een visie over de mensenrechten hier. Vraag vanwege mijn belangstelling regelmatig naar de mening bij de bevolking zelf.

Wordt het een site die China erg slecht af gaat schilderen?

Zo niet dan wil ik best iets op papier zetten waarbij ik de nadruk leg op de standpunten vanuit China. Niet omdat ik de praktijken hier goed wil praten maar omdat (bijna) alles van twee kanten bekeken kan worden.

mensenrechten is slechts een woord, de materie zelf zeer complex.

m.vr.gr. Jeanette

• Ward

Hoi,

Een paar maanden geleden heb ik op een soortgelijk bericht geantwoord. Wat ik toen precies vertelde weet ik niet meer, maar het kwam ongeveer neer op het volgende:

Nee, China is verre van de ultieme democratie. Ja, de mensenrechten worden overtreden, en, nee, niet iedereen is hier even vrij.

Het is natuurlijk makkelijk om vanuit een lekker verwarmde huiskamer in nederland te zitten kankeren op wat de chinese overheid doen. Feit is dat de chinezen elke dag een beter leven krijgen. Volledige “politieke vrijheid” zit er voorlopig inderdaad niet in, maar het wordt echt beter en beter! Een land besturen met 15.000.000 mensen is echt niet even moeilijk als een land waar een kwart van de wereldbevloking leeft. Als je kijkt hoe men het hier doet moet men er als buitenlander echt wel respect voor hebben. Als je de vergelijking maakt met wat er in de USSR is gebeurt ten tijde van Gorbatsjov (geloof me vrij: het is daar momenteel een echte rotzooi!) moet men toch toegeven dat het er in china beter aan toe gaat. De overheid is aan het veranderen, doen ze dit echter te snel komt er een revolutie op gang die niet zomaar te stoppen is.

Mijn opinie is dus dat China redelijk goed zorgt voor zijn inwoners. Vergeet niet dat politieke vrijheid vooral een stokpaardje is van intellectuelen die het over het algemeen niet zo slecht hebben. De gemiddelde chinees ligt veel meer wakker van een fatsoenlijke huisvestiging en een volle kom rijst, iets wat de meerderheid hier toch echt wel heeft.

Conclusie: zorg eerst dat het land aansluiting kan vinden met de rest van de wereld op sociaal, cultureel maar vooral economisch vlak en de rest volgt vanzelf.

De manier waarop dit land wordt bestuurt heeft echt mijn respect, ook al komt het inderdaad niet overeen met onze westerse standaarden.

Volgend jaar wordt Zemin vervangen door een - naar alle waarschijnlijkheid - ruimdenkende leider die zal afmaken wat Deng Xiaopeng een jaar of tien geleden is begonnen en op vrij kalme wijze is doorgezet door Jiang Zemin: bouwen aan een relatief vrij land met een bloeiende economie en een minder regulerende overheid.

Oh ja… laat me trouwens niet over de nederlandse politiek beginnen, want daar ben ik echt een stuk harder voor. Daar zou men gewoon beter moeten weten.

Tot zover, nogmaal, MIJN PERSOONLIJKE mening.

groeten

Ward

• jeanette

De mensenrechten in China, schrik niet, het is een behoorlijk lang stuk geworden, langer waarschijnlijk dan waar dit forum voor bedoeld is. Aanvullingen en opbouwende-kritiek zijn welkom.

De mensenrechten in China worden geschonden, op grote schaal. Dat is welbekend in het rijke, welvarende westen. En dat die mensenrechten worden geschonden wil ik beslist niet ontkennen. Er is echter wel een maar. Sinds de afgelopen 25 jaar gaat het stapje voor stapje beter met China. Beetje bij beetje krijgen de mensen meer vrijheid, bewegingsruimte, rechten. De deur naar buiten wordt open gezet, buitenlandse invloeden krijgen steeds meer grip op Chinese bodem. Anno 2002 zeggen veel Chinezen dat ze het beter hebben dan de mensen van een generatie daarvoor.

De meeste inwoners van China zijn trots op hun land, op hun geschienis en hun cultuur. Ze leven hun leven volgens de heersende opvattingen over normen en waarden. Ze hebben een baan, zijn getrouwd, hebben een kind. Ze hebben een dak boven hun hoofd, te eten en te drinken, kleren aan hun lijf en hun kind kan naar school. Er is veiligheid op straat en er heerst orde in het land. Vergeet niet dat dit één van de basisrechten van de mens is.

China is een heel groot land met een miljarden bevolking. Er wonen naast de Han-Chinezen vele minderheden. Er zijn diverse geloofsovertuigingen die, ondanks het communisme dat iedere vorm van geloof afwijst, gewoon getolereerd worden. 3% van de bevolking is Moslim.

Zo’n enorm land is moeilijk in toom te houden. Wanneer China de teugels te snel zou laten vieren zou het niet ondenkbaar zijn dat er net zo’n chaos uitbreekt als in de voormalige Sovjet Unie. Of wat te denken van het voormalige Yoegoslavie, waar onafhankelijkheidsstrijders en geloofsovertuigingen een gruwelijke burgeroorlog uitlokte.

Het is mij vaak een doorn in het oog de kritiek op het Chinese beleid te horen, criticus kijk eerst eens in de spiegel. Hypocrisie ten top. Hoe belangrijk zijn die Chinese mensenrechten in het rijke Nederland? Jaren geleden alweer sprak minister Pronk zich nadelig uit over de mensenrechtensituatie in China. China reageerde direct door de deur voor Nederland te sluiten. Oef, het ging wel om erg veel geld. In China valt wat te halen, de groei biedt perspectief. Nederland trok zijn beschuldigingen in en er kon weer gehandeld worden met het beloofde economische land.

Politie en justitie hebben in China een grote macht, er is vaak geen eerlijk en degelijk proces. Politieke gevangen in China zijn niet te benijden en dat is nog zachtjes uitgedrukt. De straffen zijn lang en de gevangenissen verschrikkelijk. Er is dus veel kritiek op en terecht.

Daar staat tegenover dat het in Nederland weer teveel de omgekeerde wereld is. Met als gevolg dat ook in Nederland de mensenrechten worden geschaadt. Alleen heet dat dan niet zo omdat die schendingen niet door de overheid uitgevoerd worden maar door criminelen en tuig, waartegen niets te doen lijkt.

Zomaar een voorbeeld. Keer op keer werden in zomaar een gewone Hollandse nieuwbouwwijk auto’s gemold, garagedeuren volgeklad en speeltuintjes vernield. ‘s Avonds was er geluidsoverlast van opgevoerde brommers en te hard staande gettoblasters. De politie kon er niets tegen doen, wist zich geen raad met deze probleemjongeren. “Wist zich geen raad met deze jongeren!!!” Als wij dit aan onze Chinese kennissen hier in China vertellen dan liggen ze in een deuk…

En wat te denken van de voetbalwedstrijd, onlangs in Beijing, tussen China en Costa Rica voor de WK. De Chinezen verloren en boze en geemotioneerde fans gooiden driftig hun bierflesje tegen de grond. … Gooiden hun bierflesje tegen de grond! We zouden ze eens moeten laten zien hoe in Nederland, Duitsland of Engeland, landen waar de mensenrechten hoogtij vieren, boze voetbalfans een complete stad af zouden breken. Treinen vernielen, hoe een voltallige ME al op voorhand aanwezig moet zijn om de potentiele burgeroorlog enigszins te temperen.

Niemand in Nederland vraagt zich af waar het recht gebleven is van de gewone brave man, die met zijn zoontje van acht, naar een voetbalwedstrijd wil, zonder kans te hebben op een fatale afloop.

In gesprekken met lokale Chinezen vraag ik weleens naar hun opvattingen over de beperkte vrijheid. Wat zij anders zouden willen zien. Wat de grote meerderheid van de bevolking raakt. Dit zijn de mensen die hier wonen, en zij weten het beste wat ze voelen.

De meeste van hen zouden een grotere persvrijheid willen en zouden meer nieuws en informatie uit het buitenland horen. Wat voor hen ook belangrijk is, is dat er meer gedaan zou moeten worden aan de wijd verspreide corruptie in China. Niet alleen vanuit de overheid, de corruptie vindt in China op alle niveaus plaats. Zelf zuchten ze er dikwijls om. Waar te beginnen? Het is momenteel zo verweven in de samenleving, zo normaal haast. De Chinezen die wat meer geleerd hebben denken dat het land aan de corruptie kapot kan gaan.

De schending van het recht van de mens die mij persoonlijk het meest bezighoudt is die van de éénkindspolitiek. Over deze kwestie alleen al kan ik nog 4 vellen vol typen. Wat de individuele Chinees toch nog het allermeeste verdriet bezorgt is dit beleid. Op collectief niveau begrijpen ze de maatregel wel en zien ze dat het ten goede komt aan de welvaart in het land. Analfabetisme komt onder de jeugd nauwelijks meer voor. Er is geld voor scholing en gezondheidszorg. De eenkindspolitiek is een keiharde maatregel die wel de wortel aanpakt van alle problemen. Wereldwijd geldt dat ook, want bijna alle problemen op wereldniveau zijn terug te brengen op de overbevolking.

Door onder andere het eenkindsbeleid streeft China veel andere ontwikkelingslanden in snel tempo voorbij.

Men zegt dat waar vrouwen meer kennis, opleiding en rechten hebben, er minder kinderen worden geboren. Hopelijk zal het in de toekomst dus mogelijk zijn om deze regels af te schaffen, daar steeds meer vrouwen een goede scholing genieten. Zodat kinderen weer ruzie kunnen maken met broertjes en zusjes. Dat oom en tante, neven en nichten, geen begrippen worden die helemaal verloren gaan. De eerste “enigskinderen” zijn inmiddels op huwbare en vruchtbare leeftijd. Hebben zij een partner die ook enigskind is, dan zijn zij alvast gerechtigd twee kinderen op de wereld te zetten.

Hopelijk gaat er nog veel gebeuren in China, op het vlak van de mensenrechten. En hopelijk kan de invloed van het westen daar een steentje aan bijdragen. Voorlopig bouwt China beetje bij beetje verder aan haar toekomst. Stopt de regering niet alleen veel geld in onzinnige prestige projecten maar wordt er ook veel aandacht besteed aan de nationale infrastructuur. Nieuwe wegen, bruggen, luchthavens. Maar ook een uitgebreider electriciteitsnet voor de achtergebleven gebieden die nog steeds niet voorzien zijn van stroom.

China werkt hard aan haar toekomst en niet alleen aan de toekomst van haar leiders. De economische groei is niet te stoppen en hopelijk zullen de geschonden rechten die uit armoede ontstaan gaan verdwijnen. Verwarming, betere medische zorg en betere arbeidsomstandigheden.

Een land wat in de toekomst op wereld niveau mee gaat tellen, een land waar men niet omheen kan. En een land waar de Chinezen trots op kunnen zijn.

Jeanette Fluit

Hubei province, China

• Bart

Ik ben blij dat ik eindelijk eens wat inhoudelijke items zie op dit forum in tegenstelling tot de vertaal en reis vragen. Zelf woon ik ook langer dan een jaar in China en ik kan hetgeen wat je schrijft beamen.

Wat mij (en een hoop andere Nederlanders waar ik mee praat) vooral opvalt is de druk die de media in Nederland op de bevolking uitoefent (dit wat trouwens ook in China gebeurt maar zelfs de propaganda hier is minder indringend dan de media bombardementen in NL). Keer op keer worden nieuws items zo ongelofelijk uitvoerig en uitgekauwd behandeld dat het mensen (onbewust) helemaal horendol draait! Tijdens de september aanslagen was het nieuws voor mij goed te volgen. Zelfs in China had ik de mogelijk om zelf naar het nieuws toe te gaan. Het feit dat in NL twee zenders 24 uur per dag mensen zo hysterisch mogelijk proberen te maken komt niet echt zinvol over. Toentertijd zag ik een item dat zelfs de NL jeugd een trauma kan krijgen van 9-11. Vind je het gek???

En zo gaat het keer op keer totdat er weer een nieuw item is gevonden. Ik bedoel het gaat echt te ver om iemand om te leggen met een ¡®opvallende¡¯ politieke mening, maar om nou de uitvaartstoet live op de publieke tv te vertonen is gewoon zielig!

In Nederland wordt men geacht overal maar een mening voor te hebben anders wordt je als politiek labiel bestempeld. Stel je voor dat je niet weet hoeveel declaratie bonnetjes Bram Peper had. De hoeveelheid informatie en de verspreiding ervan vind ik de Nl-sche vorm van mensenrechten schennis. Ik zeg niet dat de media in China ideaal is maar in Nederland vind ik het gewoon te ver gaan. Het grappige is dat ik pas tot deze conclusie ben gekomen toen ik terugkwam naar NL nadat ik voor het eerst voor een langere periode in het buitenland was.

• Jeanette

En wat te denken over de media-uitspraken over China en de Chinese mensenrechten. En wat de NL-ers daaruit destileren. Toen wij in juli 1998 naar China gingen, met ons dochtertje van 3 maanden, waarschuwde een kennis ons. Pas maar op, als je met je dochter naar China gaat. Daar moeten ze niets van dochters hebben, straks wordt ze nog vermoord!

Ik maak geen geintje, dat zei ze echt en in alle ernst. Ik was perplex, kon toen geen zinnig antwoord geven.

Het negatieve beeld over China wordt in NL erg overtrokken vind ik en dat is jammer. Natuurlijk moet men altijd kritisch blijven… maar blijf de nuances zien.

Bij mijn dochter (inmiddels 4 jaar) in de klas op een lokale school ergens in China in een plattelandsstadje zitten 60 kindjes waarvan 30 meisjes en 30 jongetjes. Bijna niet te geloven he? Zeker niet door de mensen in Nederland.

• Suzan

Beste Wytse,

Ik ben nu toch benieuwd naar de site. Ik heb nl een presentatie over de eenkindspolitiek in China, en daarbij een gedeelte over de mensenrechten.

Groet, Suzan

• Fengzi Marco

De een king regel geldt alleen voor Hanchinezen. De zgn. minderheden mogen meerder kinderen hebben.

• Anna Broos

Uitnodiging Discussielezing

Geschreven door Anna Broos

Vrijdag 05 Maart 2010 22:57

Europa/VS en China

6 en 20 April

6 april Discussielezing 1: De neergang van Europa,VS en de opkomst van China

20 april Discussielezing 2: De opkomst van China en de neergang van Europa,VS

Je wilt meedenken?

Themaforumroosendaal organiseert in Roosendaal bijeenkomsten waar informatie en discussie elkaar afwisselen. Waar informatie die dagelijks op ons afkomt kritisch geanalyseerd en in breder perspectief geplaatst wordt.

Themaforum geeft via (regionale) radio en kranten bekendheid aan deze bijeenkomsten en stelt samen met deelnemers onderwerpen en sprekers/inleiders vast .

De eerste discussielezing wordt gegeven door:

Rob Groenhuijzen

China-kenner en deskundige op het gebied van machtsverhoudingen.

De eerste bijeenkomst analyseert de ontwikkelingen vanuit Europees/Amerikaans perspectief. De tweede bijeenkomst gaat over de ontwikkelingen vanuit het perspectief van China.

Het doel is te begrijpen hoe het westerse en het Chinese systeem werken en welke positie zij (gaan) innemen in de wereld.

Tijd: 20.00 tot 22.00 uur

Entree: gratis

Voor meer info klik hier

Voor aanmelden klik hier

Contact: info@themaforumroosendaal.nlDit emailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft javascript nodig om het te kunnen bekijken

www.themaforumroosendaal.nl