wonen in Beijing

• Jeanette

Mijn man is gevraagd om voor zijn bedrijf naar Beijing te gaan. Wij hebben 3 kleine kinderen. Ik neem aan dat er meer NL-ers in Beijing wonen. Weet iemand hoe ik met die NL-ers in contact kan komen?

We zijn de eersten die namens het bedrijf worden uitgezonden. Wat verdient een expat gemiddeld extra als hij naar China wordt uitgezonden?

Zijn er ook huizen of alleen apartementen? Zijn er westerse levensmiddelen te koop? En is er een slager voor vlees of moet dat op de markt gekocht worden?

Franciska ter Louw

• David

Hoi Jeanette,

Wonen in Beijing……..!!!!

Er zijn zat mogelijkheden qua huizen, varierend in prijs van $ 500 tot $10.000, afhankelijk van luxe, grootte en lokatie. Ik heb voor mijn werk 1.5 jaar in BJ gezeten en ik heb toen een huizen consulent gevraagd om een appartement te zoeken. Je vertelt wat je zoekt en wat je nodig hebt en dan kan wordt je rondgeleid langs de verschillende mogelijke huizen. In de diverse expatblaadje (City Weekend, Metro) staan ook advertenties van resorts net buiten de stad waar je voor enkele duizend US-dollars goed kan zitten, je zit dan tussen de expats op een afgesloten terrein. Je kan ook een mooie courtyard in de Hutongs huren .

Vele mogelijkheden, van luxe tot simpel van groot tot klein. Afhankelijk van budget is alles mogelijk of niet.

Qua levensmiddelen, je kan ook alles kopen wat je wilt hebben in westerse supermarkten die over de stad zijn verspreid. Maar de chinese supermarkten hebben ook ruime keuze in groente en vlees en ook westerse producten of chinese afgeleiden er van. Ik kreeg extra salaris van $ 50 / dag. Bovenop mijn nederlandse salaris, daarnaast werd de housing helemaal betaalt. Ik kon daar ruim van rondkomen. Maar met 3 kinderen en 2 volwassen zal dat niet lukken, maar dat is ook iets wat z'n werkgever goed moet regelen. Ik zou zeggen ga eens een weekje met z'n 2-en de boel verkennen, qua huizen en mogelijkheden. Pak een paar expatblaadjes en snuffel wat rond. Nederlanders kom je overal wel tegen, er zijn organisaties als Nederlandse Club en Dutch Business Association. Daarnaast zijn er diverse expat borrels ( www.yphh.com ) voor jong tot oud.

Veel succes in Beijing. En als je eenmaal een half jaar woont wil je nooit meer wat anders (ik tenminste niet en ik ken andere buitenlanders en nederlanders die eenmaal in BJ gekomen zijn en daar blijven). Helaas wilde mijn baas me terug in NL hebben, maar ik ga binnenkort weer op vakantie naar BJ en zoek over een paar jaar wel weer naar een leuke baan aldaar.

Groeten,

David

• Jeanette

Hier een bericht van een andere Jeanette:

Je kunt via de NL ambassade (adres op internet vinden) vragen naar het contactadres van de NL vereniging. Bij de NL ver. zijn altijd mensen die je willen helpen/opvangen/doorverwijzen naar NL-ers in dezelfde situatie. (bv. kinderen in dezelfde leeftijd)

Vraag aan de werkgever van je man of je mag deelnemen aan de Hestia cursus. Een cursus speciaal voor de partner van de expat. Echt veel nuttige info. en een goede voorbereiding op vertrek.

Veel succus, Jeanette