malaria

• SD

In juli en augustus hebben wij gepland om naar China te gaan.

Nu ben ik erachter gekomen dat ik zwanger ben.

En ik vraag me nu natuurlijk af of ik nog wel wil en kan gaan.

Kan iemand mij vertellen waar er precies malaria voor komt. De ene site

geeft aan in heel China de andere alleen in bepaalde delen. Maar dit is wel van belang. Wordt nl afgeraden om medicatie tegen malaria in te nemen als je zwanger bent. En misschien weet iemand ook meteen welke inentingen je moet hebben. Misschien dat iemand mij hierover meer kan vertellen.

• Peter

Ik ben vorige week bij de GGD geweest voor injecties omdat ik over 4 weken naar China ga. Daar heb ik te horen gekregen dat Malaria alleen in het zuiden voor komt.

Bel anders even naar de GGD. Zij kunnen je best wel een folder opsturen en daar staat precies in aangegeven waar malaria voorkomt.

Peter.

• karianne

malaria komt voor in de provincies Yunnan en Hainan (klein eiland dat voor china ligt.)

Deze provincies liggen in het zuidwesten van china.

• Bart

Soms schrijven ze Lariam voor als je naar Kunming of de grens van Vietnam gaat.

Kun je beter niet nemen die troep! Als je de waslijst aan bijwerkingen eens bekijkt, kun je volgens mij beter Malaria krijgen (wat te genezen is, mits je er vroeg bij bent). Daarnaast kost het nog eens 10piek per pil en kan het behoorlijk je vakantie verzieken.

Van Hainan heb ik nog niet gehoord dat ze inenten. Volgens mij is het ook een beetje NL overbezorgdheid. Een groot deel van de (Buitenlandse) mensen die in China wonen laten zich echt niet iedere keer allerlij rommel aansmeren als ze naar Hainan of Kunming gaan.

Groeten,

Bart

• Marco

Vorig jaar ben ik in september in Yunan geweest en ik heb geen mug gezien c.q.

gehoord.

Ik krijg af en toe de indruk dat men je vol wil stoppen met pillen (met name Lariam) en dus een slaatje uit onze “over”bezorgdheid wil slaan.

Groeten,

Marco

• Luna

Met goede bescherming (lange mouwen, geen blote enkels), gezond verstand en Deet kom je een heel eind. Ga in hemelsnaam niet aan de Lariam. Heb dat geslikt toen ik voor het eerst naar Azie ging. Heb er flink last van gehad en geen mug gezien.

Veel plezier!

Groet Luna

• Kirsten

Heeft er ook iemand ervaring met Malarone? Dat is een nieuw middel en schijnt beter te werken en hoef je korter te slikken.

Zelf twijfel ik nog of ik wel of niet aan de anti malaria middelen moet gaan. Voorkomen lijkt me beter dan genezen. Aan de andere kant heb ik zo iets van ik reis er wel omheen, want erg gezond lijken die pillen me niet.

Goede raad is welkom. Moet toch nu wel snel beslissen. 30 juni vertrek ik al.

Bedankt,

Groeten,

Kirsten

• Jeanette

Ik heb besloten het niet te doen. Neem een goede anti-mug creme mee. In NL is de GGD voor alle zekerheid toch voorzichtig en adviseert het daarom. De zeer gevreesde malaria tropicana komt hier niet voor, dus daar hoef je al niet bang voor te zijn.

• Kirsten

Bedankt voor je advies. Ik had voor mezelf eigenlijk al besloten dat ik het maar niet ging doen. Maar ik twijfelde nog wel eens. Maar na meerdere meningen gehoord te hebben hier kan ik weloverwogen besluiten om het niet te doen.