Geld opnemen

• Jessica

Ik wil graag meer informatie hebben over geld opnemen in China. Ik ga voor een aantal weken naar China, maar wil niet voor de hele reis zoveel cash meenemen. Kan iemand mij vertellen of er voldoende mogelijkheden zijn om geld op te nemen bij banken in steden als Xi-an, Chengdu, Guiyang, Kaili en Guilin? In reisgidsen als Lonely Planet wordt er alleen maar geadviseerd om travel checks mee te nemen en wordt er verder weinig gesproken over de mogelijkheden om geld op te nemen.

Een andere vraag is of men in China tegenwoordig ook de Euro algemeen accepteerd of is het toch aan te raden om dollars mee te nemen en geen euro's?

Kan iemand hier antwoord op geven?

Jessica

• Jeanette

Mijn ervaring is dat je in Xi'an en Chengdu bij de “bank of China” met de Nederlandse bankpas (cirrus vignet) contant Chinees geld kunt pinnen. Tegen de meest gunstige koers. De bank of China is doorgaans goed vertegenwoordigd in de Chinese plaatsen.

In de andere plaatsen die je noemt ben ik recentelijk niet geweest, dus daarvan weet ik het niet. (maar wellicht kun je daar tegenwoordig ook pinnen)

Bij de bank of China wisselen ze ook contante Euro's. Met het omwisselen van travellercheques in Euro's heb ik nog geen ervaring, maar het lijkt me geen probleem. (Cheques in NL guldens wisselden ze altijd probleemloos.)

Indien je het zeker wilt weten of Euro-travellercheques inwisselbaar zijn, laat me dat dan weten, dan vraag ik dat even na bij de bank.

Veel plezier op je reis door China.

• Jessica

Dank je voor je info. Ik neem aan, dat je in een grote plaats als Guiyang ook wel kan pinnen, dat hoef je niet voor me na te vragen, maar in ieder geval bedankt voor het aanbod. Ik heb in ieder geval uit je antwoord begrepen, dat ik geen dollars hoef mee te nemen en euro's wel geaccepteerd worden in de grotere plaatsen. Die informatie is natuurlijk nog niet te vinden in de reisgidsen.