Heel veel vragen

• Joyce

Hallo,

Ik ga vanaf september een reis maken van zo'n 6-7 maanden. Na de transmongolië express doe ik china en tibet aan.

Weet iemand of ik een visum voor China het beste kan regelen in Nederland, of kan dat ook in Ulaan Baator?

Een zelfde vraag heb ik voor Tibet. Ik begrijp dat het lastig is om als individuele reiziger Tibet te bezoeken. Is het mogelijk om in China zelf een permit te regelen en je aan te sluiten bij een groepsreis. (Ik vind de reizen van de nederlandse organisaties nogal aan de prijzige kant, en daarbij wil ik me niet een strakke planning opleggen). Ik vind het opzich niet erg om enkele dagen aan een groepsreis deel te nemen, maar daarna zou ik toch zelf Tibet willen ontdekken. Ook weet ik niet of dit mogelijk is.

Is er een visum voor Bangladesh en India te regelen in China?

Het is de eerste keer dat ik China bezoek (en de eerste keer dat ik zo'n lange reis maak in mijn uppie) , dus als iemand leuke tips, suggesties heeft dan zijn deze van harte welkom (mijn route: via Beijing naar Tibet).

Joyce

• Alex

Een visum voor China kun je heel makkelijk regelen via de Chinese ambassade in Den Haag. via de ambassade.startpagina.nl, kun je wel aan het adres komen, weet ik niet uit mijn hoofd.

Breng je paspoort persoonlijk naar ze toe en een week later kun je je paspoort met visum weer ophalen. Het kan ook binnen een dag, maar dan betaal je dubbel….

Sommige reisbureaus kunnen het ook voor je regelen, maar dan betaal je natuurlijk koerierskosten.

Volgens mij is een visum voor China maximaal 90 dagen geldig, dus blijf je langer, dan zul je waarschijnlijk even het land uitmoeten en een nieuw visum halen,

Je overige vragen kan ik helaas niet beantwoorden….

Veel succes met je reis!

Alex

• Dick

Ik ben net terug uit Tibet (februari). Wij hebben onze permit naar Lhasa in Chendu geregeld. Je komt dan wel bij een reisorganisatie omdat er geen permits verstrekt worden aan individuele reizigers. Vraag om ticket + permit zonder overnachting. Dit is bij een van de drie reisbureautjes rond het Traffic hotel mogelijk. Het spaart je 500 Y uit. Blijft er alsnog 2200 over. De prijs is afhankelijk van de tijd van het jaar en varieert vanuit Chengdu tussen 1700 en 2900 Y (Chengdu Lhasa enkele reis). HEt is vrij makkelijk te regelen. Er gaan dagelijks vluchten en als je je vandaag bij een reisbureau meldt (die zet je bij andere aanmeldingen), kun je waarschijnlijk morgen of overmorgen naar Lhasa.

In Tibet kun je weer met landcruisers weg, maar je hebt wel steeds een vergunning nodig. Het reizen in een groep is in Tibet niet noodzakelijk maar wel goedkoper. JE kunt bij diverse hotels briefjes ophangen als je een trip met een groep wilt maken. Vanuit Lhasa gaan veel reizigers naar Nepal, dus ik denk dat een visum wel te regelen is in Lhasa maar het lijkt mij wel verstandiger om dit in Beijng of Hongkong te doen.

Veel plezier

Dick