domeinnamen in china

• Frank Edelbroek

Misschien kan iemand mij helpen met de volgende vraag.

Worden chinese karakters ook gebruikt voor domainnamen of alleen tekens uit het westerse alfabet. Hoe werkt dus een chinese computer, typ je met chinese karakters een domainnaam in of gebeurt dit op een andere manier.

Zijn de domainnamen uiteindelijk Chinees of Westers?

Als antwoord kan geven op deze vraag of een website weet waar ik dit kan lezen dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt,

Frank

• Alex

De domeinnamen zijn altijd in westers schrift.

Zodoende kan iedereen ze vanaf elke computer oproepen.

Alex

• Frank Edelbroek

Dag Alex,

Bedankt voor je snelle reactie. Zijn de domain namen dan ook engels of

gerelateerd aan het betreffende chinese dialect? Dus een combinatie van

klank/teken met westerse letters? Of is engels de voertaal voor Chinese Internet gebruikers?

Kijk uit naar je reactie,

Met vriendelijke groet,

Frank

• karianne

De domeinennamen zijn in pinyin

(pinyin= karakters vertaalt naar westers schrift)

De voertaal met chatten blijft karakters.

• Alex

Klopt, de meeste domeinnamen zijn in pinyin, maar soms in het Engels.

Ik zal je iets meer vertellen over het pinyin:

Pinyin is een officieel transcriptiesysteem om Chinese karakters in westers schrift om te zetten. Het bestaat sinds enkele tientallen jaren nu en wordt in China ook op scholen onderwezen. Zo leren Chinese kinderen eerst pinyin en daarna pas karakters. Het mooie van pinyin is dat het zo voor niet-chineestaligen een stuk eenvoudiger wordt om Chinees te leren spreken…

Een woord in pinyin geschreven is altijd maar op 1 manier uit te spreken (moet je wel eerst even de regels leren). Ook de 4 tonen worden in pinyin weergegeven.

De toon van een lettergreep bepaalt mede hoe deze wordt uitgesproken. Het gaat dan om de toonhoogtevariatie van je stem. Zo is de eerste toon monotoon van karakter, de tweede klinkt meer vragend, enz.

Hoop dat je hier wat aan hebt,

Alex