Het is natuurlijk een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar als je maar 3 weken hebt, zou ik niet naar Xi'an gaan… een hoop reistijd voor een paar beeldjes ;-)
Bovendien is het daar erg toeristisch, dus verwacht een lange rij mensen die allemaal een glimp van de soldaatjes willen opvangen.
Rondom Beijing moet je uiteraard naar de muur. Helaas zullen jullie niet de enige zijn, let daarom goed op, waar je naar de muur wilt. Er zijn een aantal plekken waar het gewoon heel erg toeristisch is (bv. Badaling). Verwacht daar een volledig gerenoveerde muur, kraampjes met T-shirts “I love the Great Wall” en massas mensen…..
Ikzelf ben naar HuangHua Cheng geweest, had ik uit de Lonely Planet. Dat is echt een oud stuk muur, waarover je een fantastische wandeling kunt maken! Het is er niet druk, je komt een enkele toerist tegen met ook een LP onder de arm, dat is alles. Nadeel: Er gaan geen bussen heen, dus regel zelf vervoer! Afhankelijk van je afdingtalent, kun je wel iemand vinden die jullie haalt en brengt voor rond de 400RMB. Het is ongeveer 2 uur rijden. Het is trouwens wel een heel zware wandeling; 4km over de muur, die soms heel stijl kan zijn…. maar een fantastische ervaring!
In Shanghai en omgeving is ook genoeg te zien! Zoals al gezegd het oude centrum. De TV toren geeft een mooi uitzicht maar is erg duur, zeker voor Chinese begrippen… Natuurlijk moet je naar de Bund, zeg maar de boulevard. Ga vooral ook 's avonds, want de gebouwen aan de Bund zijn dan prachtig verlicht!
In de buurt van Shanghai zijn Hangzhou en Suzhou wel zeer de moeite waard. De eerste ligt aan een groot meer, de tweede is beroemd om zijn tuinen…. Deze 2 plaatsen worden wel tot de mooiste plaatsen van China gerekend.
Wat avontuurlijker is het eiland Putuoshan, 4 uur met de boot vanaf Shanghai. Hier komen maar weinig westerse toeristen, maar het is zeer de moeite waard! Het is zo groot als Texel en staat vol met tempels. Echt zoals je China voorstelt. Hier vind je alleen geen restaurants die op de westerse toerist zijn ingesteld, dus je moet wel een beetje avontuurlijk zijn ingesteld.
Hoop dat jullie wat aan deze tips hebben. Dit waren voor mij in ieder geval de hoogtepunten in Bejing en Shanghai.
Groet,
Alex