Hoi Jan Jaap,
Als expat ken ik alleen de situatie in Beijing. Werk is hier vrij makkelijk te vinden, maar om iets te hebben dat je echt graag doet en waar je genoeg verdient om min of meer te doen wat je wilt moet je echt wat zoeken. De taal niet kennen is zonder twijfel een enorm nadeel, maar het mij ook gelukt iets leuk en goed te vinden, dus waarom jou niet????
Belangrijk is een job te vinden die zorgt voor een appartement. Er zijn hier twee soorten appartementen: chinese en western housing. Officieel mag je alleen in western housing wonen als buitenlander, iets wat niet echt enorm goedkoop is. Reken op iets tussen 600 tot 900 US$ voor een comfortabel appartement van circa 60 - 90 M2 (dit zijn prijzen in Beijing!). Iets vinden voor 15.000 $ per maand is trouwens ook geen probleem, een bedrijf die het wilt betalen is natuurlijk iets anders
Je kan ook wonen in chinese housing, maar verschillende vrienden van mij werden daar al uitgezet omdat de eigenaar te bang was om ze te laten blijven.
Ik ben het eigenlijk eens met Gijsbert: kom naar hier om engelse les te geven en zoek ondertussen naar iets dat je echt wilt doen. MEestal vragen ze wel native english speakers, dus dat kan voor problemen zorgen.
Goeie sites om een kijkje te nemen zijn:
= http://www.zhaopin.com: DE jobsite van China
= www.thatsbeijing.com
= www.thatsguanzhou.com
= www.thatsshanghai.com: gratis boekjes met informatie over activiteiten in de steden + advertenties. Er staan altijd wel een paar intressante jobs in.
= www.cityweekend.com.cn: nog een gratis boekje, zelfde verhaal als hierboven (site momenteel under construction).
Verder nog een louter persoonlijke opmerking: zelf heb al redelijk wat van het land gezien en ben er echt gek op. Echt wonen en werken zou ik echter alleen in Beijing, Shanghai of HK kunnen. Deze steden zijn vrij comfortabel en het is makkelijk hier te aarden als europeaan. Af en toe MOET je gewoon even weg uit de chinese cultuur, en hier is dat enorm eenvoudig. Als je in bijvoorbeeld Xiamen eens iets westers wilt (muziek, eten, drinken…) heb je niet veel keus behalve de bar van een van de internationale hotels (hilton, sheraton) of een KFC, in BJ, Shanghai en HK is alles voorradig. Nogmaals: mijn persoonlijke mening!
Ik hoop dat dit je alvast wat heeft geholpen, mocht je nog meer specifieke vragen hebben mail dan gerust even naar ward@wimex-beijing.com
groeten
Ward