werken en wonen in china

• jan jaap

ik ben op zoek naar mogelijkheden om te werken in china. ik weet van het prikbord dat ward en gijsbert in china wonen. en er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn. mijn vraag is, hoe kom ik aan een baan waarmee ik genoeg verdien voor mijn levensonderhoud in china zonder dat ik chinees spreek. ik ben bereid (bijna) alles te doen. en hoe zit het met wonen, is het makkelijk te huren of zelfs te kopen? alle informatie over dit onderwerp is welkom…

alvast bedankt.

• Marco

Over dit onderwerp heb ik ook een vraag.

Is het mogelijk om in Yangshuo, of omgeving, een leuke baan te vinden waarbij het ( financieel gezien) ook mogelijk is om 2x per jaar op familiebezoek te gaan in Nederland?

Alvast bedank voor jullie reactie.

Marco

• Gijsbert

Ik weet alleen hoe het is in Shanghai. Er wonen hier erg veel nederlanders, en dat zou een opstapje kunnen zijn naar een baan.

Er zijn hier veel mensen die een aantal dagen in de week Engelse les geven, dat is voldoende om van rond te komen zonder dat je je de blubber moet werken. Je hebt in elk geval dan genoeg tijd om een betere/leukere baan te zoeken. Zeker als je wat vaardigheden en/of diploma's hebt zou dat wel moeten lukken.

Wat betreft huisvesting, een eenvoudig, maar goed appartement kun je huren voor zo'n 600-700 gulden in de maand. Je zit dan wel in een echt chinese buurt, dus niet in een luxe expats-compound zoals de meeste buitenlanders. Maar als je wat van het land en de cultuur wilt meemaken is zo'n appartement juist wel extra leuk.

Als je wilt zou ik wel eens willen informeren naar een baan en/of een huis.

Groet,

Gijsbert

gijsbertinchina@hotmail.com

• Ward

Hoi Jan Jaap,

Als expat ken ik alleen de situatie in Beijing. Werk is hier vrij makkelijk te vinden, maar om iets te hebben dat je echt graag doet en waar je genoeg verdient om min of meer te doen wat je wilt moet je echt wat zoeken. De taal niet kennen is zonder twijfel een enorm nadeel, maar het mij ook gelukt iets leuk en goed te vinden, dus waarom jou niet????

Belangrijk is een job te vinden die zorgt voor een appartement. Er zijn hier twee soorten appartementen: chinese en western housing. Officieel mag je alleen in western housing wonen als buitenlander, iets wat niet echt enorm goedkoop is. Reken op iets tussen 600 tot 900 US$ voor een comfortabel appartement van circa 60 - 90 M2 (dit zijn prijzen in Beijing!). Iets vinden voor 15.000 $ per maand is trouwens ook geen probleem, een bedrijf die het wilt betalen is natuurlijk iets anders :)

Je kan ook wonen in chinese housing, maar verschillende vrienden van mij werden daar al uitgezet omdat de eigenaar te bang was om ze te laten blijven.

Ik ben het eigenlijk eens met Gijsbert: kom naar hier om engelse les te geven en zoek ondertussen naar iets dat je echt wilt doen. MEestal vragen ze wel native english speakers, dus dat kan voor problemen zorgen.

Goeie sites om een kijkje te nemen zijn:

= http://www.zhaopin.com: DE jobsite van China

= www.thatsbeijing.com

= www.thatsguanzhou.com

= www.thatsshanghai.com: gratis boekjes met informatie over activiteiten in de steden + advertenties. Er staan altijd wel een paar intressante jobs in.

= www.cityweekend.com.cn: nog een gratis boekje, zelfde verhaal als hierboven (site momenteel under construction).

Verder nog een louter persoonlijke opmerking: zelf heb al redelijk wat van het land gezien en ben er echt gek op. Echt wonen en werken zou ik echter alleen in Beijing, Shanghai of HK kunnen. Deze steden zijn vrij comfortabel en het is makkelijk hier te aarden als europeaan. Af en toe MOET je gewoon even weg uit de chinese cultuur, en hier is dat enorm eenvoudig. Als je in bijvoorbeeld Xiamen eens iets westers wilt (muziek, eten, drinken…) heb je niet veel keus behalve de bar van een van de internationale hotels (hilton, sheraton) of een KFC, in BJ, Shanghai en HK is alles voorradig. Nogmaals: mijn persoonlijke mening!

Ik hoop dat dit je alvast wat heeft geholpen, mocht je nog meer specifieke vragen hebben mail dan gerust even naar ward@wimex-beijing.com

groeten

Ward

• paul

Beste ward,

Ik vond een bericht van jou op het forum van prikpagina. Ik mail je, omdat ik zit te dubben of ik ook die stap ga wagen om in China te gaan wonen. Ik ben net een maand getrouwd met een tibetaanse en plan 1 was dat zij naar Nederland zou komen. Ik voel echter sterk een plan 2 opkomen om zelf naar Beijing te gaan. Ik weet dat m'n kersverse vrouw dat ook heel fijn zou vinden.

Ik zou heel graag nog meer van je ervaringen horen, vind het fantastisch dat je die stap hebt genomen. Begrijp ik dat je zelf geen of weinig chinees spreekt?

Ik heb zeker ook interesse om engelse les te geven daar ik redelijk taalgevoelig ben. Wat voor soort werk doe je?

Overigens ga ik zelf augustus 13th naar Beijing en vind het leuk om met een hollander in beijing in contact te komen. Ik ben daar pas een maand geweest, maar dan krijg je al enorme behoefte om weer eens je moers taal te spreken.

Als je je verveeld kan je eens m'n website bezoeken: www.hormann.org

Ik ben afgestudeerd concertzanger, maar wil graag andere zaken exploreren op bijvoorbeeld media of cultuurvlak. (culturele uitwisseling, impressariaat, tv, filmindustrie, reclame of enige vorm van communicatieve professionele activiteit.) 'T kan nog allerlei kanten uitgaan, maar eerst maar eens op de baan komen nietwaar?

Ik hoop van je te horen,

het beste

paul