reis naar China

• Mike

Hallo lui !!

Wij willen naar China. Daar willen we een rondreis maken, eventueel met Tibet etc.

Maar we worden een beetje gek van al die aanbieders en de enorme prijs/kwaliteit verschillen.

Wij willen het liefst in een klein groepje reizen of gewoon individueel.

Dus onze vraag is dan ook: TIPS

Goede reisorganisatie, wat wel en niet doen, levensonderhoud.

Is het te doen om gewoon een vlucht te nemen?

We zijn aardig avontuurlijk, maar willen wel wat weten van te voren.

Alles is welkom !!!!!!

Mike en Carola ;o)

• Gijsbert

Sinds een tijdje woon ik in China (Shanghai), en ik heb inmiddels al wel een beetje rondgereisd. Niet dat ik enorme ervaring heb, maar hieronder wat informatie waar je misschien wat aan hebt.

Gewoon een vlucht nemen en een hotel boeken is prima te doen. Met een goede reisgids (lonely planet) kun je een hotel uitzoeken wat bij het budget past (low-budget tot 5 sterren hotel). In elk hotel kun je informatie krijgen over goede reisorganisaties. maar pas goed op, want een aantal van deze organisaties zijn belachelijk duur en vooral ingesteld op de rijke decadente westerling! Vraag eens wat chinezen naar info, zij weten vaak wel goedkope organisaties.

Maar naar mijn mening kom je met je goede reisgids en een enigszins avontuurlijke instelling een heel eind (zonder reisorganisatie). Het pakken van de bus of trein is de eerste keer even een gedoe, maar als je het eenmaal doorhebt kun je zelf overal komen.

Let bij reisorganisaties goed op: sommige hebben alleen packages met overnachtigen in 4-sterren hotels, of cruises op luxe schepen. Dit merk je ook goed in de prijs!

Leuke tips:

3 Gorges tour: cruise over het mooiste stuk van de Yangtze-river (nog een paar jaar en dit is onmogelijk, omdat dit dan helemaal onder water staat). Kijk eens bijvl: http://cascoly.com/trav/china/yangtze.asp

Yellow Mountain: prachige stukje china (echter wel heel erg druk). Kijk eens op: http://www.chinavista.com/travel/huangshang/home.html

Om wat meer afgelegen en niet zo toeristische (maar wel erg mooie) plekjes te vinden: ga altijd even langs een lokale VVV, als ze die hebben, hier liggen vaak foldertjes van gebieden die niet in populaire reisgidesn zoals lonely planet staan, maar zeker de moeite waard zijn.

Shanghai, uiteraard. Deze dynamische stad is een knettergekke ervaring.

Voor tibet moet je wel boeken bij een reisorganisatie, het is niet toegestaan zelf het land binnen te gaan. Organisatie: www.tibet-tour.com (heeft kantoor in Shanghai in elk geval).

Succes ermee!

Gijsbert

• Jet

Probeer zelfstandig te reizen. Dat is echt het mooiste. Koop een paar reisgidsen en haal daar je plan uit. Lonely planet is een aanrader, die geeft prima aan hoe je waar kunt komen.

Op luchthavens spreken ze doorgaans wat Engels, dus het kopen van een ticket is geen probleem. Op stations gebruik je je woordenboekje en wijs je de plaats van bestemming in je reisboek aan. (Lonely planet geeft alle plaatsen ook in karakters aan)

• Mike

Hartstikke bedankt lui!!

Dit is ook wat wij het liefst willen, maar twijfelden door de taal. Op de Lonely Planet site zelf staat namelijk dat alles in het Chinees is en de mensen zelf geen Engels kennen. En lezen gaat ons nog niet echt makkelijk af!!! Maar dankzij jullie kijken we daar heel anders tegen aan, bedankt !!!

Mike en Carola ;o)

• Ward

Hoi,

Die taal moet je je niet te veel zorgen over maken. Zelf woon ik al bijna een jaar hier en spreek eigenlijk GEEN Chinees (bespaar me de opmerkingen over integratie graag). Alles valt wel met handen en voeten uit te leggen als het echt moet, ook zijn er meestal wel studenten of zo in de buurt die niet liever doen dan de arme, stomme, zielige buitenlander helpen.

Dat je van tijd tot tijd echte frustraties krijgt is meer dan normaal, maar dat krijg je hier anders toch wel :)

Gewoon gaan en genieten van het ronduit fascinerende land en de cultuur!

groeten

Ward

• karianne

loop gewoon een hotel binnen en vraag aan de receptie ( beter nog concierge) wat leuk is om te doen als je in een stad bent zij weten vaak hele leuk plekjes.

Verder moet je gaan eten waar veel chinezen zijn. dat eten is goed en heel lekker.

• Alex

Ik denk dat in de meeste restaurants in China veel Chinezen zijn…. ;-)

Dat regeltje gaat meer op voor Chinese restaurants in Nederland….

Groet,

Alex