Ja, ik had beloofd om het op internet te zetten als het klaar was. Daarbij moet ik dan wel zeggen dat ik hoofdstuk 2 niet heb geschreven, maar de jongen met wie ik samengewerkt heb. Ik had in het ziekenhuis gelegen, daarom had hij mijn deel ook geschreven. Het is een werkstuk over het communisme, hoofdstuk 1 was het ontstaan van het communisme, en de andere hoofdstukken hadden steeds een deel China (mijn deel), en een deel Rusland (zijn deel).
Oh ja, hoofdstuk 5 is nog niet gecontroleerd, en ik hoop dat alles klopt want het was een heel gedoe om het te plakken!
HOOFDSTUK 2
China heeft lang te maken gehad met het confucianisme. Er was sprake van verschillende dynastieën. Tijdens de lange regeerperiode van de Han-dynastie
(206 v. Chr. - 220 n. Chr.) werd het confucianisme geleidelijk aan de staatsideologie. Dit bleef zo tot 1912. Dat de meest wijze en deugdzame man de vorst moest worden, pakte in de praktijk anders uit. Er was toen sprake van erfopvolging. De oudste zoon volgde zijn vader op en indien dat niet mogelijk was, werd een ander familie lid keizer. Op deze manier werd dus iemand niet keizer op grond van wijsheid maar vanwege het geboorterecht. Zo ontstonden er dynastieën. Om deze manier van leiding geven te rechtvaardigen gebruikte ze de leer van het hemels mandaat. Volgens deze theorie was alleen de keizer vertegenwoordiger van de hemel op aarde. Als het slecht ging met China kon het volk in opstand komen omdat de vorst dan niet goed genoeg was. Er kwam dan vaak een nieuwe dynastie. Het Chinese keizerrijk bestond voor het overgrote deel uit boeren, er was sprake van meer dan negentig procent boeren. Rond deze tijd is dat nog steeds het geval.
Mao Zedong was een groot leider en de revolutionair van China. Hij was de vader van de Chinese communistische revolutie. Mao begon zich al op een jonge leeftijd te interesseren in het Marxisme en vooral het communisme. Dit kwam vooral doordat hij uit een arm boeren gezin kwam en zag hoe goed de rijken het hadden. Hij wilde dit bestaan met grote standenverschillen niet verder meemaken en wilde er verandering in brengen. Mao werd lid van marxistische en revolutionaire studiegroepen, nam deel aan vergaderingen van de CCP, en werd later ook lid van het centraal comité van de CCP. Hij schreef verschillende rapporten over het bestaan van de boeren en probeerde met deze grote politieke partijen te beïnvloeden, zodat zij misschien wat meer verbeteringen in het leven van de boeren zouden brengen. Doordat Mao heeft moeten vluchten voor vervolgingen door zijn politieke gedachten over hoe China zou moeten bestuurd worden, heeft hij tijdens zijn vlucht het Rode Leger opgericht
(samen met Tsu-Dhe). Het Rode Leger was een guerrilla leger van boeren en arbeiders. Die tegen de Japanners vochten (om hun eigen land te verdedigen) en later in het vervolg van de burgeroorlog ook tegen het beleid van Tsjiang Kai-Sjek waren. Mao wist in 1935 definitief de macht in de partij te veroveren. De CCP wist in 1937 de invloed op het platteland zo uit te breiden dat vele boeren gehoorzaamden. In Ya´an werd de basis gelegd voor de bestuurspraktijken waarmee de CCP uiteindelijk heel China zou besturen. Toen in 1939 de Japanners China wilden veroveren kwamen de communisten in een benarde positie. Ze hadden plotseling twee vijanden, vanuit het westen werden ze aangevallen door de nationalisten terwijl uit het oosten de Japanners optrokken. In 1939 moesten, onder druk van de Sovjet-Unie, de nationalisten en communisten samenwerken om de Japanners uit China te verdrijven. De communisten waren gevestigd in het oosten waardoor het Rode leger de Japanners meteen met alle mankracht kon aanvallen. Stad voor stad werden de Japanners verder teruggedreven. Elke stad die de communisten bevrijdden werd een communistische stad. De nationalisten rukten op via het zuiden. De Japanners hadden nu dezelfde druk als de communisten in het begin hadden. De Japanners konden niet lang stand houden vooral toen Stalin ook Russische troepen naar het front stuurde. Nippon (keizer van Japan) moest zijn troepen uit China terugtrekken. Stalin wilde dat er in China (net als in de Sovjet-Unie) de communisten aan de macht kwamen. De Russische troepers die in China waren voegden zich bij het Rode leger (natuurlijk in het geheim). Ondanks een mislukte poging van de Amerikanen om de communisten en de nationalisten vrede te laten sluiten begon het vervolg op de burgeroorlog. De communisten waren veruit in de meerderheid. Ze verdreven Tsjjang Kaj-Sjek (nationalistische leider) naar Taiwan.
Nadat de overwinning van de burgeroorlog daar was werd Mao staatshoofd van de Volksrepubliek China. Om China communistisch te krijgen zijn er veel doden gevallen misschien wel te veel.