alleen reizende vrouwen

• Kirsten

Hallo allemaal

Ik vertrek 30 juni richting Moskou om daar de Trans-Mongolie express te pakken richting Beijing. Kan iemand mij vertellen of het voor een vrouw alleen lastig reizen is door China?

Alvast bedankt,

Groeten,

Kirsten

• Xu

Vraag het aan Sabriya.

Een blinde Duitse vrouw die alleen door China heeft gereisd en daarna haar eigen blinde school in Tibet heeft opgezet. Maar goed, dat doe ik haar ook niet na.

Enfin, het is voor een vrouw niet moeilijker dan voor een man.

Gr.

Xu

• Jeanette Fluit

Hallo Kirsten,

Ik heb deze reis ondernomen, met de trein van Moskou via Mongolie naar Beijing. Zeer de moeite waard. Het is natuurlijk iedere keer weer anders maar ik denk dat je als vrouw alleen deze reis zeker kan maken. (Ik deed het welliswaar samen met mijn vriend.)

In Moskou verblijf je hoogstwaarschijnlijk in een hotel, samen met wat andere westerlingen van overal vandaan die ook de transmongolie-express gaan doen, die leer je al kennen tijdens het eten bijvoorbeeld.

Bij ons was het zo dat de westerlingen bij elkaar ingedeeld werden in de coupe's, en onze coupe's grensden aan elkaar. Wij hadden een coupe voor 4 personen en dat deelden we met een Engels stel. Per stel gingen we eten, zodat het andere koppel op de spullen in de coupe kon passen. (Diefstal schijnt veel voor te komen, dus spullen in de gaten houden) Naast ons zaten 2 Denen, een Zweed en een Noor. En daarnaast een Italiaan en een Engels meisje. Er was een stel uit Zuid-Africa en een Canadees. Alle andere reizigers waren Chinezen. (En een handjevol Russen)

China is een veilig land, zeker voor Westerlingen. 's Avonds laat zie je nog regelmatig vrouwen alleen te voet of op de fiets over straat gaan. Ik heb me, ook na middernacht, altijd veilig gevoeld in China, in kleine en grote steden.

(Tip, maar misschien is het nu niet meer nodig, neem wel wat proviand mee voor onderweg. Het eten is niet echt lekker. Als je dan zelf wat Chocola of koekjes achter de hand hebt…)

Heel veel plezier,

Jeanette

• Nicole

Hoi Kirsten,

Ik wil dezelfde reis gaan ondernemen, maar dan wat later in het jaar. Ik ga ook alleen. Ik ben erg benieuwd naar jou verhalen en eventuele tips…

Succes!

Nicole

• Kirsten

Hoi Nicole,

Je zou regelmatig mijn site in de gaten kunnen houden. Ik ga namelijk nog iets meer ondernemen dan alleen dit stuk. Zie www.ikbinvot.nl.

Groeten,

Kirsten