China tegenwoordig? (info nodig)

• Fedoline

Ik ben het helemaal met Ward eens (zijn bericht: 04-03-02 07.45)

China is groter dan Europa. Het is heel moeilijk zo'n land te besturen, zoveel verschillende streken, provincies, culturen, dialecten… China laat de teugels langzaam vieren… Dat is goed. De SovjetUnie is een voorbeeld hoe het niet moet, en wat te denken van de drama's in Joegoslavie.

Voor de Individu is het niet leuk: Maar 1 kind mogen, geen vrijheid in geloof, geen vrijheid in politieke voorkeur. Voor de massa en het land is het wel goed. Al heel lang is het zo dat de “groep” belangrijker is dan de “massa”.

Als ik Chinezen vraag wat zij graag veranderd willen zien (Engels sprekende Chinezen, dus met een opleiding en een baan) dan zeggen ze bijna allemaal dat ze het liefst persvrijheid willen. Ze willen weten wat er in het buitenland gebeurt.

Ze willen corruptie aan het licht zien. Want de corruptie neemt enorm toe. Vooral die van de lokale overheden. De centrale overheid heeft hier erg weinig grip op en dat is een erg groot probleem voor ze. Zo is scholing bijvoorbeeld in principe voor iedereen beschikbaar. (tot 13 jaar leerplicht). Het schoolgeld is een door de centrale overheid vastgesteld bedrag. In de provincies moet men zich daar aan houden. In de praktijk echter is de “vrijwillige” ouder bijdrage ingevoerd. “Vrijwillig” maar niet heus dus. Betaal je de bijdrage niet dan kan het zijn dat er geen plaats voor je kind is in het vervolgonderwijs.

Zo zijn er ook allerlei extra kosten op lokaal niveau voor winkeliers, marktkooplui ed. De lokale overheid zegt dit te moeten heffen omdat ze vanuit de centrale overheid niet genoeg middelen krijgt.

Linda, succes met je stuk over China.

• Fedoline

Welke geloven er in China zijn?

Boeddhisme, Hindoeisme, Taoisme maar er zijn ook Katholieke, Moslim en Christelijke kerken. En in het oosten van China is een gebied waar moslims wonen. Dit is waarschijnlijk de reden dat China zich meteen voor Amerika uitsprak na 11 september. De moslims in China willen onafhankelijkheid, ze zijn een geisoleerde groep en erg op zichzelf aangewezen. Naar men zegt zijn ze fundamenteel en zijn er banden met moslims in Afghanistan en zelfs met de inmiddels zeer bekende Al Queda groep.

Maar over het algemeen merk je in het dagelijks leven weinig van geloofsuitingen. Tenzij je natuurlijk de tempels bezoekt. Chinezen zijn wel bijgelovig en hechten aan traditie, zoals aan de verering van de voorouders. Wierook branden op/voor de graven en namaakgeld verbranden voor hun grootouders in het hiernamaals.

• Ward

Die persvrijheid is inderdaad een belangrijk punt. Zelfs als je hier woont als westerling merk je dat.

Zo is op de meeste plaatsen in Beijing (ik ga ervan uit ook op andere plaatsen in China alleen heb ik niet veel gereisd de laatste weken) sinds enige weken de enige volledig onafhankelijke nieuwsdienst van de televisie gehaald: BBC World. Wat we in de plaats hebben gekregen: een of andere australische zender die niks anders toont als Austrlisch voetbal en soap-series.

Een absolut ramp, want om iets over de wereld te horen moeten we nu naar de Amerikaanse-propaganda-zender CNN kijken. Dit om te tonen dat het niet gaat om ‘kapitalistische en westerse ideeen’ te blokkeren, maar enkel kritische nieuwsdiensten, iets wat men CNN moeilijk kan verwijten.

Positief is wel dat sinds enkele maanden zo goed als alle websites op internet bereikbaar zijn (europe.cnn.com, bbcworld.com,…)

• Linda

Bedankt allemaal weer!

Ik heb nog wat meer informatie gevonden, dus ik ga er van uit dat ik mn werkstuk nu af zou moeten kunnen maken.

Ik zal het hier wel laten lezen als jullie dat leuk zouden vinden.

• demente bomma

Lelijke teef kunde gij nix deftig schrijve, ge al even mondig as mijn demente bomma van 97 jaar

• piet de travestiet

groot gelijk en stinken da die doe

just nen chinees

e jeroen

• demente bomma

inderdaad, ik peis da die lelijke doos ook nog lesbisch is, lindake bweik wa ne naam

• piet de travestiet

en fedoline da is pas erg hoe kunt ge erop komen om u zo belacherlijk te maken

WA VOOR EEN ZAK SITE IS DA IER

WOOOOOOOOW

• Fedoline

Ja, zet je werkstuk in dit forum of stuur het naar mijn e-mail adres. Lijkt me leuk om te lezen.

Succes ermee!

• Josien van Ooijen

Hoi Ward,

Als ik het goed begrijp woon jij momenteel in China.

Ik heb een Chinese vriend en we zitten ons af te vragen of we in Nederland blijven of in China gaan wonen. Hij spreekt namelijk nog maar slecht Nederlands, dus een beetje werk op niveau vinden is voor hem hier moeilijk. Maar andersom voor mij daar natuurlijk ook.

Afgezien hiervan vraag ik me af hoe het voelt als Nederlander om in China te wonen. Ik zou het heel leuk vinden als je me daar wat over wilt schrijven. Vooral je gevoelens, gedachten, indrukken etc van de eerst tijd dat je daar was. (Ik begrijp natuurlijk wel dat het enorm afhangt van waar je in China zit)

Wat doe jij trouwens voor werk in China?

Laat wat van je horen!!!

Groetjes Josien