China tegenwoordig? (info nodig)

• Linda

Hoi iedereen

Ik heb (eigenlijk vrij dringend) informatie nodig over de politieke organisatie van China sinds de dood van Deng Xiaoping. Ik heb er welgeteld 1 boek over kunnen vinden, en geen goede internetsite, dus ik heb niet veel informatie. Bovendien is dat boek nogall dik en moeilijk, dus om dat helemaal te gaan lezen om er 1 pagina over te kunnen schriven…. Ik ben dus op zoek naar beknopte informatie, maar toch weer genoeg…

Ik heb de informatie nodig voor mijn profielwerkstuk op school. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Alvast hartstikke bedankt!

Linda

• China

China na Deng Xiaoping:

De eerste grote leider na Deng Xiaoping was Jiang Zemin (de huidige president). Hij is de man die de conservatieve beleidsleinen van het communistische China van Mao Zedong voortzette en omtoverde tot Moderne supermacht. Jiang Zemin, de man die de Olympische Spelen naart China bracht (Beijing-2008). het Chinese politieke systeem is nog altijd gebaseerd op communistisch denken, maar is al lang niet meer zo streng en nieuwe wetten hebben het communisme een andere wending gegeven. China is in de jaren 90 drastisch veranderd. nieuwe rijkdom en modernisering zijn aan de orde en met China's lidmaatschap van de wereld handels organisatie WTO sinds november 2001, is China volledig toegetreden tot de moderne samenleving. Jiang Zemin gaat dit jaar afstand doen van zijn rol als secretaris generaal van de Communistische partij en zal in 2003 aftreden als President. De volgende president zal na alle verwachtingen zijn de heer Hu Jintao. Hij zal de vierde generatie leider zijn sinds China communistisch is ( 1 oktober1949).

Succes ermee!

Kijk op www.Xinhua.org

www.beijing-2008-org

wwwgele-draak.nl

• Linda

Hartstikke bedankt! Ik denk dat ik met deze informatie wel verder zal moeten kunnen komen!!

• johan

Misschien ook interessant te weten: de reden waarom de leiding in China zo bang is voor de Falung Gong beweging is dat in een ver verleden een dergelijke stroming politiek werd en de macht greep. Dit werd de Ming dynastie.

• Ward

Of misschien omdat men zich gewoon tegen alle vormen van geloof verzet hier.

Ward

• Linda

Het is wel een goed idee om iets over godsdiensten (en het verzet daartegen) te schrijven.

Het is wel logisch dat ze zich ertegen verzetten, want het communisme is atheistisch en dat rijmt niet met elkaar. In Rusland werden gelovigen ook vervolgd.

• Ward

Die godsdiensten zijn echt wel een moeilijk iets. Het is natuurlijk makkelijk om vanuit een mooi bureau in de randstad of een goed verwarmde living in vlaanderen te roepen dat het een schande is wat de chinese overheid doet, maar helaas is het moeilijker dan dat.

Iedere regering heeft zijn prioriteiten. Bij de meeste in west-europa is dit bijvoorbeeld veiligheid en economische groei. Dit zijn dingen die natuurlijk voor de chinese overheid ook belangrijk zijn (vooral dan de economische groei), maar er is meer. Over het algemeen wenst de staat hier maar 1 ding: stabiliteit (rust onder de bevolking). Een (ontwikkelings)land regeren met 1.400.000.000 mensen (het zijn echt veel nullen) is gewoon niet zo makkelijk als een klein staatje in de overbeschaafde wereld.

Men kan moelijk ontkennen dat godsdiensten in de geschiedenis toch best al voor problemen heeft gezorgd (van de romeinen over de kruistochten tot 11 september) en dat zijn - om het heel simpel te stellen - gewoon dingen die de chinese overhied zich niet kan permitteren.

Dat er veel verkeerd mee wordt omgesprongen ga ik niet ontkennen (ik ben het niet eens met de overhied hier, maar ik begrijp wel waarom ze het hier zo doen), maar zomaar alles toestaan geeft een hoop meer problemen.

China is heel hard op weg een vrij land te worden (alle internet-sites zijn tegenwoordig te bezoeken) maar doet dit niet op de radicale mainer als met Rusland is gedaan ten tijde van Gorbatsjov. Als je kijkt naar hoe'n rotzooi het daar nu is kun je het ze toch moeilijk kwalijk nemen. De mensen moeten hier roeien met de riemen die ze hebben, ook al lijkt dat onaanvaarbaar voor ons, westerlingen.

Kortom: geef ze wat tijd, het komt wel in orde…ook met de godsdiensten.

• Linda

Bedankt.

Je hebt natuurlijk gelijk, maar ja, dan nog denk ik (als goede Nederlander ;)) dat je dingen beter toe kunt staan dan er zo radicaal tegenin te gaan.

• johan

Er zijn daar enkele officieel erkende religies. Die mogen wel.

• Linda

Weet je (of iemand anders) misschien ook welke?