Die godsdiensten zijn echt wel een moeilijk iets. Het is natuurlijk makkelijk om vanuit een mooi bureau in de randstad of een goed verwarmde living in vlaanderen te roepen dat het een schande is wat de chinese overheid doet, maar helaas is het moeilijker dan dat.
Iedere regering heeft zijn prioriteiten. Bij de meeste in west-europa is dit bijvoorbeeld veiligheid en economische groei. Dit zijn dingen die natuurlijk voor de chinese overheid ook belangrijk zijn (vooral dan de economische groei), maar er is meer. Over het algemeen wenst de staat hier maar 1 ding: stabiliteit (rust onder de bevolking). Een (ontwikkelings)land regeren met 1.400.000.000 mensen (het zijn echt veel nullen) is gewoon niet zo makkelijk als een klein staatje in de overbeschaafde wereld.
Men kan moelijk ontkennen dat godsdiensten in de geschiedenis toch best al voor problemen heeft gezorgd (van de romeinen over de kruistochten tot 11 september) en dat zijn - om het heel simpel te stellen - gewoon dingen die de chinese overhied zich niet kan permitteren.
Dat er veel verkeerd mee wordt omgesprongen ga ik niet ontkennen (ik ben het niet eens met de overhied hier, maar ik begrijp wel waarom ze het hier zo doen), maar zomaar alles toestaan geeft een hoop meer problemen.
China is heel hard op weg een vrij land te worden (alle internet-sites zijn tegenwoordig te bezoeken) maar doet dit niet op de radicale mainer als met Rusland is gedaan ten tijde van Gorbatsjov. Als je kijkt naar hoe'n rotzooi het daar nu is kun je het ze toch moeilijk kwalijk nemen. De mensen moeten hier roeien met de riemen die ze hebben, ook al lijkt dat onaanvaarbaar voor ons, westerlingen.
Kortom: geef ze wat tijd, het komt wel in orde…ook met de godsdiensten.