geldigheidsduur visum

• Koenraad Meier

Mijn vrouw en ik gaan in Januari op bezoek bij onze zoon die sinds augustus in Beijing woont. Hij blijft daar nog anderhalf jaar. Er is dus kans dat we in 2002 of 2003 nog een keer naar China gaan.

Op de visumaanvraag is een mogelijkheid een tweede bezoek op te geven. Dat bezoek zal zeker plaatsvinden, maar we weten niet wanneer.

Weet iemand hoe lang een visum geldig is en of de volgende gebruiksdata werkelijk van tevoren vast moeten staan ?

Alvast hartelijk dank voor een eventueel antwoord.

Heeft de Chinese ambassade wellicht een e-mailadres ?

• Ward

Visa voor China zijn op zich enorm makkeliijk te krijgen. Het makkelijkste lijkt mij deze keer gewoon een toeristen-visum (Z-visum) aan te vragen (geldig 6 maanden, maximun verblijf 90 dagen), en volgende keer weer.

Als je op 1 aanvraag 2 data (dus 2 visa) aanvraagt kost dat hetzelfde als gewoon 2 x een visum anvragen.

Succes met Beijing in januari: het is hier dan echt onvoorstelbaar KOUD!!!!! :)

Ward

• len

Hallo, ik ga a.s dinsdag voor 8 maanden naar china,om alhier rond te reizenalswel een cursus(taal) te doen in Nanjing.

Zijn er soms mensen die dit ook gedaan hebben,en zouden dezen dan zo vriendelijk willen zijn om mij van enige tips te voorzien.?

Tevens ben ik nog op zoek naar het (in gebruik zijnde)tel. nr van de chinese ambassade.?

• alex

Een Z-visum kan je niet aanvragen, want dat is namelijk een work visum. Een touristen visum is een L-visum. Kan je gewoon aanvragen bij de chinese ambassade. De visum kan 6 maanden geldig zijn, wat inhoudt dat je de visum binnen 6 maanden moet gebruiken. Je kan kiezen voor single of double entry. Dit houdt in dat je binnen de gestelde periode een of twee keer in China mag verblijven. Dus binnen de periode dat je visum geldig is.

Het beste kan je gewoon een L-visum aanvragen voor single entry (tenzij je nog tussendoor naar Hong Kong gaat, want dan heb je dubbel entry nodig), en voor het jaar daarop als je weer naar je zoon gaat, vraag je nog een L-visum aan.

Mijn familie heeft het op deze manier gedaan wanneer ze mij kwamen opzoeken in Guangzhou.

Vergeet ook niet te informeren bij de GGD voor vaccinaties. Ik weet niet hoe het is in Beijng, maar hier in Guangzhou heb je er een paar nodig.

Veel succes.

• Ward

Inderdaad, de Z is de werkvergunning (foutje, zat op de verkeerde pagina van mijn paspoort te kijken). Voor Beijing zijn geen vaccinaties nodig. In januari alleen veel dikke, warme kleren.

Ward